burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Германия

Год: 1915

В.Обухович, А.Никифоров Самолеты Первой Мировой войны

Осенью 1914 г. совершил первый полет опытный гидросамолет FF 33. Он был создан на базе двухместного патрульного гидросамолета FF 29 и отличался более мощным двигателем Мерседес D.II (120 л. с.) и усовершенствованным трехопорным поплавковым шасси с хвостовым поплавком. На первых шести машинах вооружение не устанавливалось, а место пилота находилось в задней кабине.
   Самолет оказался очень удачным и строился во многих модификациях и сериях. Так, FF 33b был оснащен рядным двигателем Майбах и двухреданными основными поплавками. Место пилота было оборудовано в передней кабине. Стрелок был вооружен подвижным турельным пулеметом. Всего было выпущено 5 самолетов.
   На варианте FF 33e устанавливались двигатели Бенц Bz.III (150 л. с.) или Майбах III. Оборудование самолета было дополнено радиопередатчиком. Шасси стало двухпоплавковым, а вместо хвостового поплавка в конструкцию был включен подфюзеляжный киль. Всего было изготовлено 190 машин этой модификации. Самолет применялся для разведки прибрежных районов с береговых гидродромов и как корабельный разведчик. Именно FF 33e был на борту вспомогательного крейсера "Волк", полтора года топившего транспортные суда в Тихом и Индийском океанах.
   FF 33j имел улучшенную аэродинамику и был оснащен радиостанцией. В этой серии в 1917 г. был выпущен и учебно-тренировочный самолет FF 33s с двойным управлением (20 машин).
   Второй серией самолетов FF 33 стали вооруженные патрульные модификации, предназначенные для борьбы с морской авиацией противника. Эти машины имели уменьшенный размах крыльев и укороченный фюзеляж, вооружались турельным пулеметом.
   FF 33f использовался как разведчик-истребитель. Всего было изготовлено 5 самолетов с двигателем Бенц Bz.III. Вариант FF 33h имел улучшенную аэродинамику, усиленную коробку крыльев и оснащался двигателем Бенц Bz.III. Этот самолет предназначался для применения в качестве двухместного истребителя. Было произведено 50 экземпляров.
   FF 33l представлял собой вооруженный разведчик с уменьшенными размерами планера, двигателем Бенц Bz.III и улучшенными летными характеристиками. Всего было выпущено 130 самолетов. Одна машина была изготовлена с колесным шасси.


Технические данные Фридрихсхафен FF 33e
Двигатель 1 x Бенц Bz.III (150 л. с.)
Размеры;
   размах х длина х высота 16,75 х 10,45 х 3,73
Площадь крыльев 52,7 м2
Вес:
   пустого 1008 кг
   взлетный 1635 кг
Максимальная скорость 119 км/ч
Время набора высоты 1000 м 17,5 мин
Потолок 2500 м
Дальность 450 км
Продолжительность полета 6 ч
Экипаж 2 чел.

Показать полностью

Описание:

  • В.Обухович, А.Никифоров Самолеты Первой Мировой войны
  • O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)
  • J.Herris Friedrichshafen Aircraft of WWI (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 21)
  • J.Herris German Seaplane Fighters of WWI (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 2)
  • J.Forsgren Swedish Military Aircraft 1911-1926 (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 68)
  • M.Dusing German Aviation Industry in WWI. Volume 2 (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 85)
  • А.Александров, Г.Петров Крылатые пленники России
  • E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
  • Журнал Flight
  • J.Herris - Friedrichshafen Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (21)

    Marine Number 453 was a Friedrichshafen FF33 powered by a 120 hp Mercedes D.II.
    Fdh FF33(A) (1914/15). The FF33 was a successful model from Friedrichshafen. By 1918, 470 aircraft of this type had been built in various versions: FF33A 100 hp Mercedes D.I; FF33B 1st series FF33 6 airplanes with 120 hp Mercedes D.II; 2nd series FF33A 6 airplanes with 100 hp Mercedes D.I; 3rd series FF33B 5 airplanes 160 hp Maybach Mb.III. This was followed by the FF33C, E, D, F, H, J, L, S series.

  • Журнал - Flight за 1916 г.

    BACK FROM A SCOUTING EXPEDITION OVER THE NORTH SEA. - The pilot is being carried ashore from his craft on returning. The machine is of the F.F. 19 type. (The letters F.F. mean Flugzeugban Friedrichshafen, the German Naval Aircraft Factory.) In the background will be seen two other machines of a similar type.

  • H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/

    Even when the German navy found an aeroplane it liked, as in the case of the Friedrichshafen FF 33 two seater, it seemed that it could not resist vacillating over equipment fit. Take the case of the FF 33 which was bought in larger quantities than any other naval aeroplane, here any economy-of-scale effect was largely dissipated, particularly early on, by buying small batches of differing versions. Thus, for those of a real 'rivet counting' persuasion, the contract history of the FF 33 makes superb reading, with the purchase of the first 247 aircraft involving 8 variants and no less than 42 contracts, none being larger than for 10 aeroplanes. For the record, total FF 33 deliveries amounted to 409 machines between December 1914 and October 1917. Shown here is a 33B being beached at Xanthi on the Black Sea in 1916. The 33B was an unarmed reconnaissance version powered by a 160hp Maybach, giving it a top level speed of 68mph at sea level. Only five of this variant were ever ordered.

  • J.Herris - Friedrichshafen Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (21)

    Sanke card from a photo of an early Friedrichshafen FF33 variant that bombed Dover.

  • J.Herris - Friedrichshafen Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (21)

    Marine Number 419 was a Friedrichshafen FF33A, while Marine Number 294 was an FF29. The early FF33 and FF33A were virtually FF29 aircraft; later FF33 variants used more powerful engines, mostly the 150 hp Benz Bz.III.

    Другие самолёты на фотографии: Friedrichshafen FF29 - Германия - 1914

  • Журнал - Flight за 1917 г.

    THE MERCEDES HAS A COLD BATH. - A German seaplane after a rough "landing."

  • A.Imrie - German Naval Air Service /Arms & Armour/

    Friedrichshafen FF33L 1010 being retrieved from the Baltic following an accident on the bombing range of the observers' school at Wiek on the island of Rugen, summer 1918. Powered by a 150hp Benz engine, this aircraft had an unrestricted front-line designation and was known as a CHFT type, meaning that it was equipped with a movable gun for the observer and was fitted with wireless telegraphy transmitting and receiving equipment.

  • J.Herris - Friedrichshafen Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (21)

    The success of Wolf was a huge morale booster at a time when German civilians were starving and German industry was very short of vital raw materials. This poster advertises a "German Air War Booty Exhibition" in Munich. At the top of the poster is a stylized image of the Wolfchen, and at the bottom a representation of some of the native peoples supposably seeing an airplane for the first time. This was artistic license because Wolfchen flew her missions over water out of the sight of land. However, the composition does make a more striking image than Wolfchen flying over an empty sea. Although Hollywood has a bad reputation for this kind of over-dramatization, it was hardly the first to do so.
    The poster text reads: "German Airwar Spoils Exhibition, Munich 1918, Hall 3 in the Arena at the Exhibition Park on the Thereshien Heights every Saturday in any weather. Great Military concert. In poor weather Streichkonzert in the Hall of Honor. In good weather Regimental Music in the tribunal area of the Arena. Price of admission 60 Pfennigs. Children and Military half price.

  • Журнал - Flight за 1918 г.

    A picture of a German seaplane which has captured a Russian sailing vessel in the Baltic.