Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

AGO C.III

Страна: Германия

Год: 1916

AGO - DV.3 - 1915 - Германия<– –>AGO - C.IV - 1916 - Германия


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


AGO C-I/C-II/C-III

<...>
   Последним в этой серии стал C-III - одностоечный биплан, по размерам близкий к истребителям, оборудованный простой двухколесной тележкой шасси.
   Он начал поступать на фронт уже в то время, когда сама концепция подобных машин перешла в разряд устаревших. Немецкие "рамы" с задним расположением двигателя оказались столь же беззащитны от истребителей, как французские "Фарманы" и "Вуазены".
   Тем не менее, AGO продержались во фронтовых разведывательных частях довольно долго, примерно до середины 1917 года.
   Примечательно, что многие пилоты, покоренные удобством и послушностью "двуххвосток", до последней возможности отказывались пересаживаться на более современные машины, несмотря на повышенный риск быть сбитыми.
  
  
ДВИГАТЕЛЬ
  
   "Мерседес", 160 л.с.
  
  
ВООРУЖЕНИЕ
  
   1 турельный "Парабеллум", до 50 кг бомб.
  


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Ago C III
   Still retaining the twin-boom layout, the C III was a smaller single-bay machine powered with the 160 h.p. Mercedes D III engine. Span, 11.0 m. (36 ft. 1 1/8 in.). Length, 7.0 m. (22 ft. 1 5/8 in.). Only one built. No other data available.


J.Herris Otto, AGO and BFW Aircraft of WWI (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 37)


Ago C.III

   Ago's last pusher design was the C.III. It was a small, single-bay biplane powered by a 160 hp Mercedes D.III engine.
   The more compact aircraft did not offer enough performance improvement over the C.I and C.II, and only one prototype of the Ago C.III was built; there were no production aircraft. Unfortunately, little information on the type is available. However, the Frontbestand chart for C-types indicated the Ago C.III was at the front in the February 1916 inventory, so the prototype was apparently evaluated at the front.
   By early 1916 the time of the pusher configuration was over and all additional Ago designs were tractor configuration.


Ago C-Type Specifications
Ago C.III Ago C.IV
   Engine 160 hp Mercedes D.III 200 hp Benz Bz.IV
   Span, Upper 11.0m 11.90 m
   Wing Area - 37.5 m2
   Length 7.0 m 8.25 m
   Height - 3.50 m
   Empty Weight - 900 kg
   Loaded Weight - 1,350 kg
   Maximum Speed - 190 km/h
   Climb to 3,000 m - 22 min.
   Ceiling - 5,500 m.

J.Herris - Otto, AGO and BFW Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (37)
The Ago C.III was a single-bay biplane powered by a 160 hp Mercedes D.III. (Peter M. Grosz Collection/STDB)
J.Herris - Otto, AGO and BFW Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (37)
The Ago C.III was a single-bay biplane powered by a 160 bp Mercedes D.III. (Peter M. Grosz Collection/STDB)
J.Herris - Otto, AGO and BFW Aircraft of WWI /Centennial Perspective/ (37)