Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Hanriot HD.1

Страна: Франция

Год: 1916

Истребитель

Hanriot - Concours de Securite - 1913 - Франция<– –>Hanriot - HD.2 - 1916 - Франция


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


"АНРИО" HD-1 / Hanriot HD-1

  Цельнодеревянный одностоечный биплан с полотняной обшивкой, вооруженный синхропулеметом "Виккерс". Спроектирован Рене Анрио и Пьером Дюпоном как истребитель для замены "ньюпоров" во французской авиации. В конструкции и внешнем облике машины заметно влияние английской фирмы "Сопвич". В частности, межкрыльевые стойки и подкосы сделаны по типу "полуторастоечного", а капот такой же, как на истребителе "Пап". Прототип успешно прошел испытания в июле 1916 года.
  "Анрио" получился более аэродинамичным и прочным, чем "Ньюпор". При том же 110-сильном моторе "Рон" 9J он показал лучшие летные данные. Однако французские военные решили сделать ставку на более перспективный истребитель "Спад" с мощным мотором жидкостного охлаждения.
  HD-1 так и не приняли на вооружение во Франции, но машиной весьма заинтересовались итальянцы, не имевшие на тот момент истребителей собственной разработки. Они приобрели лицензию и в ноябре 1916-го развернули серийное производство на заводе "Ньюпор-Макки" в городе Варезе. Общий объем заказов на HD-1 для итальянских ВВС составил 1700 экземпляров, правда, до заключения перемирия успели построить около половины от этого количества, после чего производство свернули. Всего в итальянских истребительных эскадрильях применялось примерно 900 "Анрио", часть из которых поступила из Франции. HD-1 был самым массовым истребителем на итальянской службе в Первую мировую войну и прослужил он довольно долго. Последние машины этого типа списали только в 1923 году.
  Помимо итальянцев, на HD-1 активно воевали бельгийцы, Бельгийские ВВС, действовавшие на территории Франции, так как их страна была оккупирована, приняли его на вооружение в июне 1917-го. Поставки начались в середине августа. Всего бельгийская "Авиасьон Милитэр" получила от фирмы "Анрио" 125 машин. К концу года ими были вооружены все бельгийские истребительные эскадрильи. Затем некоторые из них сменили свои "анрио" на "кэмелы", однако в Бельгии HD-1 применялись еще дольше, чем в Италии - вплоть до 1926 года.
  Некоторые бельгийские "Анрио" оснащались 120-сильными моторами "Рон" 9Jb и не одним, а двумя синхронными "Виккерсами". Но из-за возросшего веса и аэродинамического сопротивления летные данные этих машин ухудшились, несмотря на повышение мощности двигателя. Поэтому летчики предпочитали двухпулеметным "Анрио" однопулеметные.
  Последним эксплуатантом "Анрио" стала Швейцария. В 1921 году ВВС этой страны приобрели 16 машин.
  На базе HD-1 в 1918 году был создан поплавковый гидроистребитель HD-2, вооруженный двумя синхронными "виккерсами". Небольшое количество таких машин состояло на вооружении французской морской авиации. 10 штук закупили американцы. После войны их перевезли в США, там переделали под колесное шасси и использовали в качестве учебно-тренировочных машин.
  
  
ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
HD.1 1916г.
  
  Размах, м 8,70
  Длина, м 5,84
  Высота, м 2,54
  Площадь крыла, кв.м 18,10
  Сухой вес, кг 395
  Взлетный вес, кг 600
  Двигатель: "Рон"
   мощность, л. с. 110
  Скорость максимальная, км/ч 183
  Скорость подъема на высоту
   2000 м, мин.сек 6,40
  Дальность полета, км 550
  Потолок, м 6250
  Экипаж, чел. 1
  Вооружение 1 пулемет


А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты


Анрио-Дюпон HD.1 1916 г.

  Одновременно с фирмой "Ньюпор" в конкурсе на легкий истребитель участвовала фирма "Анрио". Инженером М. Дюпоном был построен и предложен командованию французской армии самолет HD.1. Это был одностоечный одноместный биплан. Конструкция обычная для самолетов этого типа. Деревянный каркас фюзеляжа, обтянутый полотном. Металлический капот полностью закрывал двигатель: 9-цилиндровый, воздушного охлаждения, ротативный, звездообразный "Рон" (110 л. с.). Топливный и масляный баки устанавливались между двигателем и кабиной пилота. Пулемет располагался на капоте перед летчиком. Самолет имел небольшой гаргрот и заголовник за кабиной пилота. Крыло двухлонжеронное, изготавливалось из дерева и обтягивалось полотном. Элероны были только на верхнем крыле, имевшем небольшое поперечное V и больший размах. Для обеспечения необходимой центровки верхнее крыло имело вынос над нижним крылом. Стойки крыла трубчатые, в деревянных обтекателях. Растяжки - стальной трос.
  Оперение обычного типа со стабилизатором и килем. Шасси тоже обычное на деревянных стойках и со сплошной осью. Амортизация резиновая шнуровая. Но командование французской армии отдало предпочтение истребителям "Ньюпор-17 C1", являвшимся развитием "Ньюпор-11", уже хорошо освоенных пилотами. Некоторое количество HD.1 все же попало в эскадрильи французских ВВС, а большинство из 831 построенных машин были переданы итальянским и бельгийским ВВС. В 1918 году некоторое количество машин НD.1 было продано командованию морской авиации флота США. Еще некоторое количество построено по лицензии в Филадельфии. Эти самолеты использовались для опытов по полетам с палубы. Неплохая для 1916 года машина к середине 1917-го уже уступала по летным данным немецким истребителям. К концу 1917 года оставшиеся машины были переданы в учебные подразделения.


G.Swanborough, P.Bowers United States Navy Aircraft Since 1911 (Putnam)


HANRIOT HD-1, 2

The Navy acquired 26 French Hanriot HD-2 seaplane fighters for use in Europe during World War 1. Except for the 130 hp Clerget engine and a large rudder, these were seaplane versions of the well-known Hanriot HD-1 (for Hanriot-Dupont) landplane. After the Armistice, 10 HD-2s were shipped to the US Naval Aircraft Factory for reconditioning and conversion to HD-1 landplanes, and were assigned serials A5620-A5629. Fitted with flotation bags and hydrovanes ahead of the wheel undercarriage, they were flown from battleships. Span, 28 ft 6 in; length, 19 ft 8 in; gross weight, 1,521Ib; max speed, 115 mph.


Jane's All The World Aircraft 1919


The Hanriot firm produced its first aircraft in 1916. The HD. 1, as it was designated, was designed by Pierre Dupont. The compact single-seater had an upper wing with dihedral. The lower wing had no dihedral; its span and chord were less than that of the upper wing. The center section struts were similar to those used on the Sopwith 1 1/2 Strutters which Hanriot had built under license. The synchronized Vickers 7.7-mm machine gun was fitted on the port side of the fuselage. The engine was a 110-hp Le Rhone 9Jb driving a Ratmanoff propeller 2.46 meters in diameter.
  The fuselage was of wood except for the forward portion extending from the firewall to the cockpit, which was metal. The forward fuselage had three longerons: one behind the firewall, a second supporting the cabane struts and landing gear, and a third at the rear of the cockpit. The lower wing spar passed between the second and third frames. The rear fuselage had four rectangular longerons. The frame for the headrest was situated over the first three frames. At the rear of the fuselage steel tubes supported the tail and landing skid. The upper wing had two parallel spars and a dihedral of four degrees. The lower wing had a single large spar and, as mentioned earlier, no dihedral. The oil tank was in the forward fuselage. There were three fuel tanks: two in front of the cockpit and a third in the headrest fairing. Normally only a single machine gun was carried, but some HD.1s were modified to have two.
  The Hanriot HD.1, as the new machine was designated, had an impressive performance which was fully evaluated when it made its first test flights in June 1916. The aircraft had the same engine as the Nieuport 16/17 series, which was probably the reason for its rejection by the Aviation Militaire. At this time the rotary engine's eccentric traits were being widely denounced by fighter pilots, who greatly preferred the SPAD 7 and its water-cooled engine. A 150 hp Gnome Monosoupape engine was later fitted to an HD.1 which also had new fuselage fairings and an altered fin and rudder. Although tests at Villacoublay confirmed its superior performance, no series production followed.
  Although rejected by the Aviation Militaire, the Aviation Maritime adopted a modified version of the aircraft designated HD.2. The HD.1 was also widely used by the Italian, Belgian, and Swiss air services (see below).
  
Foreign Service
  
  Belgium
  
   The Aeronautique Militaire Belge ordered 79 Hanriot HD.1s in 1917. The first example was received in August 1917 by the I st Escadrille. Others were supplied to most of the fighter units, the 9th Escadrille and 11th Escadrille (at Moeres airfield) being equipped entirely with Hanriot HD. Is during the war.
   Despite the fact that the Hanriot HD.1s were found to be lightly armed and relatively slow, they were used with great success by such Belgian aces as Coppens, de Meulemeester, and Olieslagers. Field modifications included fitting two machine guns (which seriously degraded performance), fitting an HD.2 rudder to the HD.1 (which improved maneuverability), and fitting an 11-mm Vickers gun in place of the 7.7-mm weapon.
   Postwar, the Hanriot HD. Is were operated by the 7th Escadrille of the 4th Groupe de Chasse based at Schaffen. By 1926 the 7th Escadrille was based at Nivelles. Later that year the unit retired the last of its Hanriot HD.1s.
  
  Italy
  
   The Aviazione Militaire needed a replacement for its Nieuport 17s, which were becoming rapidly obsolescent. Examples of the HD.1 had been tested by Italian pilots in Paris who gave favorable reports on the new fighter. The speed, maneuverability, and climb rate were found to be considerably better than that of the Nieuport-Macchi 17s. As a result, an arrangement was made for the Societa Nieuport-Macchi to produce the HD.1 under license.
   An initial order for 100 aircraft was placed in late 1916 and production began soon after. Most were powered by a 110-hp Le Rhone engine, although some were fitted with a 120-hp 9Jby. The Vickers machine gun, which originally was offset, was relocated to the centerline of the fuselage to improve the pilot's access to the gun in flight and to make aiming easier.
   The Italians were very pleased with the HD.1. They especially appreciated its robustness and agility. It was also marginally faster than the Albatros fighters and Brandenburg D.Is it was fighting.
   The initial unit to be equipped with the type was 76 Squadriglia, which received its first in August 1917. The unit was based at Borgnano and assigned to the 6 Gruppo in the 2nd Armata sector.
   It participated in the 11th Battle of Isonzo on 18 August 1917, where the qualities of the HD.1 became readily apparent.
  
  
   HD. 1 Single-Seat Fighter HD.1 Single-Seat Fighter
   with 120-hp Le Rhone 9Jb with 110-hp Le Rhone 9Jb
   Built by Nieuport-Macchi
Dimensions:
  Span 8.7 m 8.50 m
  length 5.85 m 5.85 m
  height 2.94 m 2.5 m
  wing area 18.2 sq. m 17.50 sq. m
  Empty weight 400 kg 410 kg
  loaded weight 605 kg 600 kg
Performance:
  Max speed
   at ground level 186 km/h 183 km/h
   at 2,000 m 178 km/h
  Climb to:
   1,000 m 2 minutes 58 seconds 2 minutes 40 seconds
   2,000 m 6 minutes 3 seconds 6 minutes 40 seconds
   3,000 m 11 minutes 3 seconds 11 minutes
   4,000 m 19 minutes 30 seconds 16 minutes 30 seconds
   5,000 m 32 minutes
Ceiling: 6,000 m 5,900 m
Endurance: 2.5 hours 2.5 hours
Armament: One 7.7-mm Vickers machine gun One 7.7-mm Vickers machine gun
Production: Approximately 100 HD.1s of all Approximately 900 built under
   variants were built by Hanriot license by Nieuport-Macchi


W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters


HANRIOT HD.1 France

  The first fighter to be produced by the Societe anonyme des Appareils d’Aviation Hanriot, the HD.1 was designed by Emile Dupont and was built in the summer of 1916. Powered by a 100 hp Le Rhone rotary engine and carrying an armament of one synchronised 7,7-mm Vickers machine gun (although a few aircraft were later to be fitted with two Vickers guns), the HD.1 was an extremely compact and agile single-seat fighter. Appearing later than the SPAD S.VII which was already in production, it was not ordered by France’s Aviation militaire. It was adopted by Italy, however, and licence manufacture was undertaken by the Societa Nieuport Macchi which delivered 125 to the Aeronautica del Regio Esercito in 1917, 706 in 1918, and a further 70 after the Armistice. The HD.1 was also adopted by Belgium, to which country Hanriot supplied 79 fighters of this type from August 1917. The HD.1 continued in service in both Italy and Belgium into the mid-’twenties. In 1921, Switzerland purchased 16 from Italian war surplus stocks and retained these in service until 1930. The following data relate to the HD-1 powered by the 120 hp Le Rhone 9Jb.

Max speed, 115 mph (184 km/h) at sea level, 111 mph (178 km/h) at 6,560 ft (2 000 m).
Time to 3,280 ft (1 000 m), 2.97 min.
Ceiling, 19,685 ft (6 000 m).
Range, 224 mis (360 km).
Empty weight, 983 lb (446 kg).
Loaded weight, 1,437 lb (652 kg).
Span, 28 ft 6 1/2 in (8,70 m).
Length, 19 ft 2 1/4 in (5,85 m).
Height, 9 ft 7 1/2 in (2,94 m).
Wing area, 195.9 sq ft (18,20 m2).

В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Анрио" HD-1 из состава 70-й эскадрильи итальянских ВВС, 1918г.
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
HD.1 C1 эскадрильи SPA159 ВВС Франции (1916г.)
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Палубный истребитель Анрио-Дюпон HD.1 C1 морской авиации США (1916г.)
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
HD.1 C1 7-й эскадрильи авиации Бельгии (1916г.)
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Истребитель Анрио-Дюпон HD.1 C1 1-й эскадрильи авиации Бельгии (1917г.)
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Анрио H.D.1, 1 эскадрилья бельгийских ВВС, пилот - су-лейтенант В.Коппенс, лето 1918г.
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
One of the 16 ex-Italian HD.1s used until 1930 by Switzerland’s Jagdflieger-Abteilung III.
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
Of French design, the HD.1 served principally in Italy, Belgium and Switzerland.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Анрио H.D.1 итальянских ВВС.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Анрио" HD-1 в брюссельском авиационном музее. Самолет раскрашен как машина бельгийского аса 1-й мировой войны Яна Олиеслагерса.
Форум - Breguet's Aircraft Challenge /WWW/
The Hanriot HD-1 made its debut towards the close of 1916 and although never built in anything like the numbers enjoyed by the Nieuport 17 or SPAD SVII, displayed a robustness that belied its rather frail appearance. Initially deployed operationally during the summer of 1917 and much beloved by those that flew it, the HD-1 was largely overlooked in the land of its origin, with only the French Navy buying 35. Outside its homeland, this typically 120hp Le Rhone-powered single seater found favour with the Belgian and Italian air arms. Belgium took 125, while Italy acquired no less than 831 HD-1s, which they preferred to the SPAD XIII. The only real criticism of the HD-1 appears to have been of its single .303-inch synchronised Vickers gun armament, generally considered to lack much 'clout' by mid-1917. Unfortunately, attempts to add a second gun seriously affected the machine's climb and altitude performance.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
An admirable ground view of an Italian operated Hanriot HD-1, serial no Hd 13244, seen in a mid to late 1918 setting. Although slow by contemporary standards and with only a single .303-inch Vickers gun, distinctly underarmed, the Hanriot was both very agile and robust, features that clearly endeared it to the Italians to such an extent that they foresook the much faster SPAD S XIII in favour of this more nimble mount. Indeed, at the time of the Armistice in November 1918, Italy had bought no fewer than 831 of these machines, ensuring that no fewer than sixteen of the total eighteen existing Italian fighter squadrons were equipped with the Hanriot.
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Maachi-built Hanriot HD1 fighters; despite producing some excellent bombers and reconnaissance aircraft, the Italians continued to rely on licence-building fighters.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
HD.1 serial 301
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
HANRIOT HD.1 Hd. 7517, 76th Squadriglia, ARE, 1917
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
A colorfully-marked Italian HD.1. The Vickers machine gun, which was originally offset, was relocated to the centerline of the fuselage in order to improve the pilot's access to the gun in flight and make aiming easier
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
HD.1 in service with the Belgian air force. The Aeronautique Militaire Belge ordered 79 Hanriot HD.1s in 1917
Production of the HD.1 was undertaken by Hanriot only to meet orders from Belgium.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
HD.1 in Belgian service. The Aeronautique Militaire Belge ordered 79 Hanriot HD.1s in 1917
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Belgian HD.1 serial number 12 of Thistle Escadrille
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
HD.1 showing cooling holes in cowling
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
A Hanriot HD-1 Single-seat Tractor Biplane.
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Hanriot H.D.1