Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Nieuport Nieuport-12/13/14

Страна: Франция

Год: 1915

Истребитель

Nieuport - Nieuport-11/16/18 Bebe - 1915 - Франция<– –>Nieuport - Nieuport-17/21/23 - 1916 - Франция


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


Nieuport 12/12bis

  На базе "Ньюпора-10AR" Деляж разработал улучшенную модификацию - "Ньюпор-12", оснащенную 110-сильным мотором "Рон" 9J или "Клерже" 9Z той же мощности. На некоторые машины поздних серий ставили 130-сильные "Клерже" 9B. Самолет имел слегка увеличенные размеры, но главным внешним отличием от предшественника стали межкрыльевые стойки, установленные с "развалом" наружу. Благодаря более мощным моторам летные данные машины заметно улучшились. В задней кабине летнаба обычно устанавливался подвижный пулемет "Льюис" на простой шкворневой установке.
  В 1916 году выпускалась двухместная модификация "Ньюпор-12bis" с улучшенной аэродинамикой (круглый капот, вместо подковообразного, и более плавные переходы от капота к плоским бортам фюзеляжа, аналогичные тем, что были у "Ньюпора-17"). Основное вооружение составлял пулемет "Льюис" на турели "Этев" в задней кабине.
  "Ньюпоры-12" активно применялись французскими летчиками в качестве разведчиков и двухместных истребителей до зимы 1916-17 годов, после чего их вывели из состава фронтовых эскадрилий, разоружили и переквалифицировали в учебные машины. В этом качестве они прослужили до конца войны.
  Помимо Франции, "Ньюпоры-10" и -12 выпускались серийно и состояли на вооружении в Италии, Великобритании, и России. Кроме того, на "десятках" французской постройки летали бельгийские и американские летчики. Отдельные экземпляры попали в Португалию, Бразилию, Японию, Таиланд и некоторые другие страны.
  Английская морская авиация получила 169 "Ньюпоров-10" и -12, из которых 50 штук были построены в Великобритании на фирме "Бердмор Компани". Итальянская фирма "Ньюпор-Макки" построила 260 таких самолетов, а московский завод "Дукс" - примерно 100 "Ньюпоров-10" в одноместном (истребительном) и двухместном вариантах.
  "Ньюпоры" фирмы "Бердмор" имели слегка видоизмененное вертикальное оперение с небольшим килем, по форме напоминавшим киль"Ньюпора-24".
  Российские "Ньюпоры-10" и -12 использовались на русско-германском фронте вплоть до прекращения там боевых действий, а несколько десятков из них еще успели принять участие в гражданской войне.
  Всего в 1915-16 годах выпущено более 1000 "Ньюпоров-10", -12 и -12bis.


А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты


"Ньюпор-12", "Ньюпор-14" 1915 г.

  Создавая новый истребитель, фирма продолжала совершенствовать двухместный вариант разведчика. Новая машина была немногим меньше, чем "Ньюпор10", двигательная установка была аналогичной "Ньюпор-11". Конструктивных отличий практически не было. Пулемет "Льюис" на турели у наблюдателя и синхронный "Виккерс" перед кабиной пилота составляли вооружение самолета. Для обеспечения обзора пилоту верх центроплана имел прозрачную целлулоидную обшивку. В отличие от "Ньюпор-10", элероны сужались к концам крыльев, а стойки монтировались с некоторым развалом. Вариант с двигателем "Клерже" (110 л. с.) получил обозначение "Ньюпор12бис". На базе разведчика фирма выпустила учебный самолет "Ньюпор13B" с двигателем "Рон" (80 л. с.) и двойным управлением. Все эти самолеты выпускались небольшими сериями, так как основные мощности фирмы были направлены на обеспечение фронта истребителями "Ньюпор-11", а позднее - "Ньюпор-17". Для достижения лучших летных качеств самолета фирма построила на базе "Ньюпор-12" разведчик "Ньюпор-14" с рядным двигателем "Испано-Сьюиза" HS-8A (150 л. с.) или HS-8Aa (175 л. с.). Скорость возросла, но машина оказалась перетяжеленной, приобрела переднюю центровку, была строга в управлении и склонна к срыву в штопор. Распространения не получила.
  
  
  Показатель "Ньюпор-12" "Ньюпор-13В"
   1915г. 1915г.
  Размеры, м:
   длина 7,30 7,10
   размах крыльев 9,15/7,8 9,0/7,8
   высота 2,8 2,8
  Площадь крыла, м2 23,0 23,0
  Вес, кг:
   максимальный взлетный 920 880
   пустого 550 550
  Двигатель: "Клерже" "Клерже"
   мощность, л. с. 110 110
  Скорость, км/ч 146 144
  Дальность полета, км 320 300
  Время набора высоты
   2000 м., мин 19,0
  Потолок, м 4700 4300
  Экипаж, чел. 2 2
  Вооружение 2 пулемета


В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.


"Ньюпор-XII" - двухместный разведчик несколько больших размеров, но той же схемы. Вооружение - один неподвижный пулемет с синхронизатором и один подвижный на турели. По внешнему виду отличался от одноместных "Ньюпоров" прозрачной целлулоидной обшивкой центроплана, суженными на концах элеронами и слегка наклонными (при виде спереди) стойками коробки крыльев. Имелся в нескольких импортных экземплярах, в России не строился. Двигатель - "Клерже" в 110 л. с. Два экземпляра с двигателями "Клерже" в 130 л. с. назывались "Ньюпор-XII бис". Был еще учебный вариант под названием "Ньюпор-XIII-B" с двигателем "Рон" в 80 л. с. и двойным управлением, приобретенный в одном экземпляре. Подобный же двухместный разведчик "Ньюпор-XIV" с двигателем "Испано-Сюиза" в 150 и 175 л. с. был приобретен, но на фронте не был.


Самолет||<Ньюпор-XII>
Год выпуска||1916
Двигатель, марка||<Клерже>
   мощность, л.с.||110
Длина самолета, м||7,1
Размах крыла, м||9
Площадь крыла, м2||23
Масса пустого, кг||550
Масса топлива+ масла, кг||107
Масса полной нагрузки, кг||325
Полетная масса, кг||875
Удельная нагрузка на крыло, кг/м2||38
Удельная нагрузка на мощность, кг/лс||8
Весовая отдача,%||37
Скорость максимальная у земли, км/ч||144
Время набора высоты||
   1000 м, мин||4,5
   2000 м, мин||10,5
   3000 м, мин||20
   4000 м, мин||35
Потолок практический, м||4300
Продолжительность полета, ч.||2,5


O.Thetford British Naval Aircraft since 1912 (Putnam)


Nieuport Two-Seater

  In common with the Nieuport Scout, which it closely resembled in general configuration, the Nieuport two-seater was widely used by the RNAS as well as the RFC.
  The early Nieuport 10 two-seater was followed by the larger, improved Nieuport 12. Both types were, as might be expected, of somewhat larger overall dimensions than the Scout and accommodated pilot and observer in closely-coupled cockpits, the pilot being seated immediately beneath the centre section and the observer-gunner level with the trailing edge. Some Nieuport 10s in RNAS service, however, dispensed with the rear gunner and were flown as single-seaters from the rear cockpit, a single Lewis gun being mounted above the top wing to fire above the airscrew disc, as on the normal Scouts. It was a Nieuport of this type (No.3172) that was being flown by Squadron Commander Bell Davies on 19 November 1915 when he won his Vc.
  The original batches of Nieuport two-seaters in British service were purchased from the French industry, but later the type was built in Britain. The British-built Nieuports differed from the earlier model (shown in the three-view drawing) in having a fixed fin and a fully circular cowling instead of the cutaway type. Fifty were built for the Admiralty by Beardmore in 1916, the serial numbers being 9201 to 9250. Later, some of these aircraft (Nos.9213 to 9232) were transferred to the RFC as A5183 to 5202. Altogether the RNAS received 194 Nieuport two-seaters: 72 had the 130 hp Clerget engine and the remainder the 110 hp Clerget.
  The Nieuport two-seaters did some good work with the Dunkirk Wing in combat with German aircraft along the Belgian coast. A typical engagement was that of 14 December 1915 when F/Sub-Lt C W Graham, with Sub-Lt A S Ince as observer, shot down in flames a German seaplane which was attempting to bomb an Allied merchant steamer stranded on a sandbank. The Nieuport crew were forced down in the sea, but were rescued by the mine-sweeper Balmoral.

UNITS ALLOCATED
  NO.1 Wing, RNAS, Dunkirk; No.2 Wing, RNAS, Imbros; No.3 Wing, RNAS, Dardanelles; No.5 Wing, RNAS, Petite Synthe; No.7 (Naval) Squadron, Petite Synthe; No.10 (Naval) Squadron, 5t Pol.

TECHNICAL DATA (NIEUPORT 12)
  Description: Two-seat fighting, reconnaissance and bombing aircraft. Wooden structure, fabric covered.
  Manufacturers: Soc Anonyme des Etablissements Nieuport, Issy-Ie-Moulineaux (Seine), France. Sub-contracted by Wm Beardmore & Co Ltd, Dalmuir, Dumbartonshire.
  Power Plant: One 110 hp or 130 hp Clerget.
  Dimensions: Span, 29 ft 7 1/2 in. Length, 23 ft 11 1/4 in. Height, 8 ft 9 in. Wing area, 236 1/2 sq ft.
  Weights: Empty, 1,210 lb. Loaded, 2,026 lb.
  Performance: Maximum speed, 78 mph at 5,000 ft. Climb, 14 min to 6,500 ft. . Endurance, 3 hr. Service ceiling, 13,000 ft.
  Armament: Single free-mounted Lewis gun in rear cockpit for observer or single fixed Lewis gun above top wing when flown as single-seaters.


W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters


NIEUPORT 12 France

A larger, more powerful derivative of the Nie 10, the Nie 12 was conceived as a two-seat reconnaissance fighter. Soon after its service debut with the Aviation Militaire it was successfully operated as an escort fighter. Powered by a 110 hp Clerget 9B rotary, the Nie 12 had an armament comprising a single machine gun on a ring mounting in the rear cockpit, this sometimes being supplemented by a forward-firing gun braced to the upper wing. Produced in considerable numbers in France for the escort role and supplied to the Imperial Russian Air Service, the Nie 12 was also licence-built in the UK by William Beardmore for the RNAS. The Beardmore-built Nie 12s featured an extended lower wing, some having full engine cowlings and fixed fin and plain rudder replacing the Nieuport balanced rudder. Forty Nie 12s were transferred to the Royal Flying Corps. In 1916, an improved two-seat fighter version, the Nie 12bis with a 130 hp Clerget 9, was introduced by the Aviation Militate. The following data relate to the 110 hp model.

Max speed, 91 mph (146 km/h) at 6,560 ft (2 000 m).
Time to 6,560 ft (2 000 m), 14.25 min.
Empty weight, 1,213 lb (550 kg).
Loaded weight, 1,874 lb (850 kg).
Span, 29 ft 6 in (9,00 m).
Length, 22 ft 11 1/2 in (7,00 m).
Height, 8 ft 10 1/4 in (2,70 m).
Wing area, 236.81 sq ft (22,00 m2).


NIEUPORT 20 France

  By mid-1916, the RFC in France possessed a small number of Nieuport two-seaters in which the 110 hp Le Rhone engine had replaced the 110 hp Clerget of the standard Nie 12. This version of the two-seat fighter was apparently built in small numbers only for the RFC with the SFA designation Nie 20. By early August 1916, 30 had been allotted to the RFC by the French authorities, the first two production aircraft being delivered on 15 September 1916. Anxiety to secure as many Nieuport single-seaters as possible led to a reduction in Nie 20 deliveries, only 21 being supplied to the RFC, with which the type saw limited operational use.

Max speed, 98 mph (157 km/h) at sea level.
Time to 6,560 ft (2 000 m), 12.05 min.
Empty weight, 999 lb (453 kg).
Loaded weight, 1,658 lb (752 kg).
Span, 29 ft 6 in (9,00 m).
Length, 22 ft 11 1/2 in (7,00 m).
Height, 8 ft 10 1/4 in (2,70 m).
Wing area, 236.8 sqft (22,00 m2).

А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Разведчик/истребитель "Ньюпор-12" французских ВВС (1916г.)
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Учебный самолет "Ньюпор-13B" (1916г.)
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The Nie 12 was fundamentally a larger and more powerful derivative of the Nie 10.
O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/
Nieuport 12 (9233) built by Beardmore.
В.Шавров - История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
Nieuport 12 at Canada National Aviation Museum
В.Обухович, А.Никифоров - Самолеты Первой Мировой войны
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The Nie 12bis was an improved Nie 12 which appeared in 1916 with an uprated Clerget engine.
Журнал - Flight за 1917 г.
Nieuport 1 1/2-plane, Type 12.
Журнал - Flight за 1917 г.
Nieuport two-seater, Type 12. Motor 110 h.p. Clerget.
Журнал - Flight за 1917 г.
Nieuport two-seater, Type 12. The Vee struts slope outwards.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Three French operated two seat Nieuport 12s joining the airfield's left-handed traffic pattern above another group of Ni 12s in the foreground. The solitary Nieuport 17 on the ground near the centre of the picture points to the photograph being taken some time after February 1916.
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Nieuport 12 two-seaters at Mudros in 1916, with an SS type airship in the background.
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Following the Dardanelles fiasco, the Allies maintained an air presence on land and with seaplane carriers in the eastern Mediterranean. This Nieuport 12 ('8731) was at Mudros in November 1916.
Форум - Breguet's Aircraft Challenge /WWW/
The identification of this one-and-only machine, specially modified for the long distance flight of Anselme Marchal, will be a topic for ever and ever. This picture is identified in other books written by experts as a Nieuport 13 (per example Leaman and Davilla). In the latest topic in the magazine WW1 Aero (No.194 - november 2006) it is quoted as an extremely modified Nieuport 10 by the French expert Jean Devaux.

The specially modified Nieuport 10
  The machine on the picture is now definitely considered the machine of Anselme Marchal. The picture originates from the collection of the late H.J.Nowarra, possibly taken after its capture by the Austro-hungarians. There can be seen (on this copy-from-a-copy picture etc.) two Astra fuel pumps on the undercarriage rear struts which were needed to send fuel from the special extra large fuel tank in the fuselage to the engine.
  Empty weight was 535 kg (410 kg for a standard Nieuport 10), Fully loaded weight was 1000 kg (660 kg for standard), therefor the wing surface was augmented to 25 square meter (18 in the standard).
  It practically came down in my opinion to a new machine, using standard parts which could be used from their Nieuport 10.
Форум - Breguet's Aircraft Challenge /WWW/
Nieuport 13. The span of the wing span is larger than the 12. No sweep back on the lower wing. Only 2 of them built. The product of combining an Nieuport XII airframe with an 80 hp Le Rhone engine, here is the Nieuport XIII, of which only two photographs have been found
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The Nie 20 was a two-seater manufactured in comparatively small numbers for the RFC.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
An Experimental Nieuport, with Hispano-Suiza Engine.
Журнал - Flight за 1917 г.
The body of the Nieuport 1 1/2-plane.
Журнал - Flight за 1917 г.
Body and tail skid of the Nieuport 1 1/2-plane.
Журнал - Flight за 1917 г.
Controls and pilot's seat of the Nieuport 1 1/2-plane.
Журнал - Flight за 1917 г.
Framework of a Nieuport top plane.
O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/
Nieuport Type 12
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The Nie 12 was fundamentally a larger and more powerful derivative of the Nie 10.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Nieuport 12