Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Morane-Saulnier Type L / Моран-Парасоль

Страна: Франция

Год: 1913

Two-seat reconnaissance aircraft, frequently used as a single-seater

Morane-Saulnier - hydro-monoplane - 1913 - Франция<– –>Morane-Saulnier - M - 1914 - Франция


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


МОРАН-СОЛНЬЕ L/LA / MORANE-SAULNIER L/LA (PARASOLE)

   Двухместный цельнодеревянный моноплан-парасоль с полотняной обшивкой. Разработан в 1913 году французскими авиаконструкторами братьями Леоном и Робертом Моран совместно с Раймондом Солнье. Модификация L - первая в ряду самолетов "Моран-Солнье", созданная специально для военного применения. Поднятое над фюзеляжем крыло обеспечивало идеальный обзор вниз, что немаловажно для разведчика и артиллерийского наблюдателя. За такое расположение крыла самолет и получил своё название (фр. "parasole" - "зонтик"), позднее ставшее нарицательным для всех аппаратов подобной схемы.
   В 1914-15 "Парасоль" выпускался серийно на фирме Моран-Солнье. Построено более 600 экземпляров. В начале 1915 на него установили элероны. Самолет, получивший обозначение "Моран-Солнье LA", был выпущен малой серией.
   В России "Моран-Солнье L" стал одним из наиболее распространенных аэропланов на раннем этапе первой мировой войны. Всего на российских предприятиях "сдано в казну" примерно 450 аппаратов этого типа. Более 400 из них выпустил московский завод "Дукс" и около 30 - петроградский завод Лебедева. Еще 100 машин получено из Франции.
   "Мораны-парасоли" участвовали в боевых действиях с первых дней войны.
   В 1914 году на них воевали 8 французских эскадрилий, 3 дивизиона RFC и одно авиакрыло RNAS. Помимо хороших условий для работы летчиков-наблюдателей, экипажи "Моранов" отмечали легкость пилотирования и достаточно высокие для своего времени летные характеристики. На западном фронте самолет применялся до конца 1915 года в качестве разведчика, легкого бомбардировщика и даже - истребителя (впервые курсовой пулемет с отсекателями пуль на лопастях винта был установлен именно на "Моране-парасоле").
   Благодаря способности взлетать с относительно небольших и неподготовленных площадок, "Моран-Солнье L" нередко задействовали в "специальных операциях" по заброске агентов в тыл противника. В дальнейшем из-за растущего несоответствия летных данных требованиям боевой обстановки и появления новых, более совершенных самолетов аналогичного класса, "Парасоли" перевели в разряд учебных. В этом качестве они служили до полного физического износа.
   Фронтовая служба российских "Парасолей" продолжалась гораздо дольше, чем на Западе. Незначительное количество германо-австрийских истребителей на восточном фронте позволяло без особого риска использовать эти аппараты еще в 1917 году. Немало их числилось и в летных школах.
   Данных о применении "Парасолей" в гражданской войне не сохранилось, но известно, что их можно было увидеть на аэродромах до середины двадцатых годов.
  

Истребители

   Первым в мире истребителем, вооруженным фиксированным курсовым пулеметом, стал "Моран-Солнье L". Этот аппарат появился в августе 1913 года, когда французские авиаконструкторы братья Леон и Робер Моран совместно с Раймондом Солнье решили модифицировать свою предыдущую модель "Моран-Солнье G" путем установки крыла на стойках над фюзеляжем с целью повышения устойчивости машины и улучшения обзора. За такое расположение крыла самолет и получил прозвище "парасоль" (фр. Parasol - зонтик от солнца). Он имел цельнодеревянную конструкцию с полотняной обшивкой, двухместную кабину и 80-сильный ротативный мотор "Гном" или "Рон".
   Первый заказ на 50 экземпляров "парасоля" поступил в 1914 году от Турции, однако с началом Мировой войны правительство Франции реквизировало "турецкие" машины, одновременно выдав заказ на постройку еще 400 штук для ВВС. Всего же во Франции было выпущено примерно 600 "парасолей" и не менее 400 - в России. Большинство их них использовалось в качестве невооруженных разведчиков и корректировщиков артогня.
   Идея вооружить машину пулеметом, жестко закрепленным перед кабиной и стреляющим сквозь диск винта, принадлежала выдающемуся французскому летчику, одному из пионеров авиации Ролану Гарро. С помощью своего механика Жюля Ю, он установил на самолет пехотный пулемет "Гочкис". Для защиты винта от прострелов было применено довольно примитивное, но эффектное средство в виде стальных уголков-отсекателей пуль на лопастях.
   Первый "Моран-Солнье", вооруженный подобным образом и управляемый самим Роланом Гарро появился на франко-германском фронте в марте 1915 года. А 1 апреля Гарро одержал на нем первую воздушную победу, сбив немецкий разведчик. Этот день принято считать днем рождения истребительной авиации. 15 марта Гарро сбил второй немецкий аэроплан, а 18-го - третий. Однако вечером того же дня Гарро, увлекшись преследованием очередного немецкого аэроплана, вопреки запрету командования пересек на секретной машине линию фронта и попал под огонь зениток. Его его самолет был подбит и совершил вынужденную посадку на вражеской территории. Летчик попал в плен, а секрет французского истребителя стал достоянием противника. Немцы сразу же взялись за усовершенствование французского устройства для воздушной стрельбы, что вскоре привело к возникновению пулеметного синхронизатора.
   Помимо самолета Гарро, еще несколько французских "парасолей" было весной 1915 года оснащено пулеметами с отсекателями пуль на лопастях винтов. Однако из-за слишком низких для истребителя летных данных эти машины не получили распространения, быстро уступив место новой модификации "Морана-Солнье" - тип N, о которой пойдет речь в следующей статье.
   В России "парасоли" иногда оснащали курсовыми пулеметами "Льюис пехотный", закрепленными на стойках над крылом и стрелявшими поверх винта.


ДВИГАТЕЛЬ
   "Гном" или "Рон", 80 л.с.


ВООРУЖЕНИЕ
   Изначально не предусмотрено. С весны 1915 в задней кабине ставили шкворень, а на некоторых машинах - курсовой пулемет поверх крыла или над мотором с отсекателями пуль на винте. Использовались пулеметы "Кольт", "Гочкисс", "Льюис", реже - "Мадсен". В 1916 году многие российские "Мораны" вооружили синхропулеметами "Кольт" или "Виккерс".


А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты


Моран-Сольнье тип L ("Моран-парасоль") 1914 г.

   Это был в полной мере самолет-разведчик с отличными летными данными. Для улучшения обзора крыло было поднято на стойках над фюзеляжем. Такая схема получила название "парасоль" (зонтик от солнца). Конструктивно машина во многом повторяла самолет типа G. Двухлонжеронное крыло крепилось шестью стойками "кабана" и системой растяжек. Как и на типе G, элеронов не было, и управление по крену осуществлялось перекашиванием концов крыла (гошированием). Оперение повторяло оперение машин типа G; на машинах последних серий появился небольшой киль. На самолет ставился 7-цилиндровый, воздушного охлаждения, звездообразный, ротативный двигатель "Гном" или "Рон" (80 л. с.). В 1914 году оружия на самолете не было. Но с конца 1915-го над крылом устанавливался пулемет "Льюис", стреляющий вне диска винта, а позднее - синхронный, стреляющий через диск винта. У наблюдателя на шкворневой установке также монтировался 7,5-мм пулемет "Гочкис" или 7,62-мм "Кольт" (в России). Наблюдатель мог брать в кабину несколько мелких бомб. Кроме нескольких тысяч машин, построенных во Франции (100 из них проданы в Россию), они строились в других странах по лицензии, в том числе 430 - в России.
   Самолет послужил образцом для копирования немецким конструкторам. Одного взгляда на самолет Пфальц A III достаточно, чтобы узнать тип L. В 1916 году машины типа L стали заменяться более современными самолетами, а снятые с вооружения "парасоли" поступали в учебные эскадрильи. Самолеты этого типа использовались в Гражданской войне обеими сторонами. А в учебных подразделениях РККА - до 1925 года.
  
  
ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Моран тип L 1914г.
  
   Размах, м 11,2
   Длина, м 6,8
   Площадь крыла, кв.м 18,0
   Сухой вес, кг 375
   Взлетный вес, кг 650
   Двигатель "Рон"
   мощность, л.с. 80
   Скорость максимальная, км/ч 115
   Время набора высоты, м/мин 2000/18
   Дальность полета, км 280
   Потолок, м 3500
   Экипаж, чел. 2
   Вооружение 2 пулемета


В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.


"Моран-парасоль L". Название этого самолета стало нарицательным для обозначения схемы моноплана с крылом, расположенным над фюзеляжем. Слово "парасоль" прочно вошло в самолетостроение. Фюзеляж - четырехгранный, той же формы и конструкции, что в самолете "Моран-Ж". Крыло было установлено под углом 6° к оси фюзеляжа на шести стойках кабана и 24 тросовых расчалках, половина из которых входила в систему перекашивания крыла. В крыле был большой вырез для обзора вверх для наблюдателя, летчик обзора вверх не имел.

   Оперение первоначально было, как у самолета "Моран-Ж", потом был введен киль, стабилизатора не было. В целом самолет для 1914 г. обладал неплохими летными качествами и даже в 1915 г. был лучше немецких самолетов того же назначения. Скорость с "Гномом" в 80 л. с. и особенно с "Роном" в 80 л. с. (с 1916 г.) доходила до 127 км/ч. Вооружение - неподвижный пулемет, который стали устанавливать с конца 1915 г. над крылом вне диска винта, а позже - над правым лонжероном фюзеляжа со стрельбой через диск, первоначально с применением отсекателей на винте, а в 1916-1917 гг. - с синхронизатором. Пулемет наблюдателя размещался над задней кромкой кабины.

   "Моран-парасоль L" широко применялся как разведчик. На заводе "Дукс" было построено 400 экземпляров его, у Лебедева 30 экземпляров и до 100 самолетов было получено из Франции. Позднее его применяли как учебный и тренировочный. Последние экземпляры его встречались в 1925 г.


Самолет||
Год выпуска||1914
Двигатель , марка||
   мощность, л. с.||80
Длина самолета, м||6,8
Размах крыла, м||11,2
Площадь крыла, м2||18
Масса пустого, кг||375
Масса топлива+ масла, кг||91+33
Масса полной нагрузки, кг||270
Полетная масса, кг||650
Удельная нагрузка на крыло, кг/м2||36,1
Удельная нагрузка на мощность, кг/лс||8,1
Весовая отдача,%||42
Скорость максимальная у земли, км/ч||119
Время набора высоты||
   1000м, мин||8
   2000м, мин||18
   3000м, мин||33
Потолок практический, м||3500
Продолжительность полета, ч.||2,6


L.Opdyke French Aeroplanes Before the Great War (Schiffer)


Deleted by request of (c)Schiffer Publishing


O.Thetford British Naval Aircraft since 1912 (Putnam)


Morane-Saulnier Type L

   The Morane-Saulnier Company was one of the pioneer firms of the French aircraft industry. The type L two-seat monoplane, more generally known as the Morane Parasol, made its first appearance in 1913, and was at once ordered by the French Army. At the end of 1914, when French aircraft were eagerly sought by the British Government, the Morane Parasol was also acquired for the RNAS, and 25 (Nos.3239 to 3263) were delivered. The first deliveries were to NO.1 (Naval) Squadron at Dunkirk in May 1915. The RNAS thus became the first of the British flying services to use the type, though the later version, Type LA, was subsequently adopted by the RFC for artillery observation duties during 1916-17.
   The name of the Morane Parasol will forever be associated with the remarkable feat of F/Sub-Lt RAJ Warneford, who was flying an aircraft of this type, No.3253, when he destroyed the Zeppelin LZ37 over Ghent on 7 June 1915. Warneford, a member of No.1 Squadron, RNAS, had set off from Dunkirk to bomb Berchem St Agathe, but was diverted from his task by the sight of a Zeppelin, which he chased, though under heavy machine-gun fire from its gondolas. Eventually he outclimbed the Zeppelin and reached 11 ,000 ft, from which height he dived to drop six 20 lb bombs on the LZ37's envelope. The Zeppelin exploded and went down in flames; meanwhile a broken petrol pipe forced Warneford to land inside enemy lines, where he stayed for 35 min before he effected a repair and flew back. This was the first time that a Zeppelin had been destroyed in the air, and for his achievement Warneford was awarded the YC, being the second airman to be so decorated.
   Apart from this outstanding incident, the career of the Morane Parasol with the RNAS was not particularly distinguished. In addition to its service in Belgium, Wg Cdr E L Gerrard's No.2 Wing had six Moranes on strength during the Dardanelles operations. The Moranes had scant success, chiefly because their Le Rhone engines picked up the fine sand so easily.

UNITS ALLOCATED
   No.1 Squadron, later No.1 Wing, RNAS, at Dunkirk. No.2 Squadron, later No.2 Wing, RNAS, at Dunkirk and Imbros and NO.3 Squadron, later NO.3 Wing, RNAS, at Mudros.

TECHNICAL DATA (MORANE TYPE L)
   Description: Two-seat reconnaissance aircraft, frequently used as a single-seater by the RNAS. Wooden structure, fabric covered. Maker's designation: M.S.3.
   Manufacturers: Morane-Saulnier Soc. de Constructions Aeronautiques, Paris.
   Power Plant: One 80 hp Le Rhone 9C
   Dimensions: Span, 36 ft 9 in. Length, 22 ft 7 in. Height, 12 ft 10 in. Wing area, 197 sq ft.
   Weights: Empty, 847 lb. Loaded, 1,441 lb.
   Performance: Maximum speed, 72 mph. Climb, 468 ft/min.
   Armament: No standard armament, though rifles could be carried and bomb racks improvised in the field.


W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters


MORANE-SAULNIER TYPE L France

   The most famous parasol monoplane of its period, the Type L two-seater, which appeared in 1913, saw service as a fighter as a result of fortune rather than original intent. Derived from the Type G-19 - the first aircraft of Leon Morane and Raymond Saulnier to feature a parasol wing configuration - the Type L emulated previous Morane-Saulnier types in its use of wing warping for lateral control. At the start of World War I, 50 examples ordered by Turkey were immediately sequestered for use by France's Aviation Militaire, and, in October 1914, chosen by Commandant Bares, the Chef du Service Aeronautique aux Armees, for fighting duties. Powered by either the seven-cylinder Gnome or nine-cylinder Le Rhone 9C rotary, both rated at 80 hp, the Type L was described as a Morane de chasse, and, at times, was armed with an 8-mm Hotchkiss or 7,7-mm Lewis machine gun fired from the rear cockpit. Sometimes flown as a single-seater in the fighting role, the Type L gained the distinction of carrying into combat the first fixed forward-firing machine gun to be used operationally by a tractor aircraft. Just over 50 Type L aircraft were delivered to the Royal Flying Corps, with which they performed unspectacular service throughout 1915 in the reconnaissance role, and others were supplied to the Russian Military Air Fleet. The following data relate to the standard two-seat Type L.

Max speed, 71 mph (115 km/h) at 6,560 ft (2 000 m).
Time to 3,280 ft (1 000 m), 5.75 min.
Endurance, 2.5 hrs.
Empty weight, 849 lb (385 kg).
Loaded weight, 1,444 lb (655 kg).
Span, 36 ft 9 in (11,20 m).
Length, 22 ft 6 3/4 in (6, 88 m).
Height, 12 ft 10 3/4 in (3,93 m).
Wing area, 196.9 sq ft (18, 30 m2).


Журнал Flight


Flight, October 4, 1913.

FOREIGN AVIATION NEWS.

The Latest Santos-Dumont Machine.

   Not only has M. Santos-Dumont been taking lessons at the Morane school, but he has designed a new machine which has been built in the Morane-Saulnier works. The machine as regards the fuselage, etc., is similar to the Morane machines, but the main plane is in one piece, and is fixed about 80 centimetres above the top of the fuselage. In its trials at Villacoublay the new Santos-Dumont monoplane has given good results.


Flight, December 13, 1913.

THE STANDS AT THE PARIS AERO SHOW.

MORANE-SAULNIER.

   Of the machines on the Morane-Saulnier stand, the one which attracts most attention is the "Parasol" monoplane, which has the wings mounted some distance above the fuselage. This arrangement has, of course, the very great advantage that an excellent view of the country is obtained, as the planes are above the pilot's head, and he thus has an unrestricted view in a downward direction. This machine is a tandem two-seater, the pilot occupying the front seat. Inside the fuselage, and behind the observer's seat is situated a special camera, which is pointed straight downward, so that photographs may be taken while the machine is in flight. The camera is operated from the observer's seat by means of a single string, which serves the double purpose of actuating the shutter and the plate-changing mechanism. Mounted on a slanting support, which gives it the appearance of doing a right-hand spiral, is a replica of the machine in which M. Garros made his famous flight across the Mediterranean, from Tunis to Rome. A third standard type two-seater, having the seats placed immediately behind one another, completes the Morane-Saulnier exhibit. The snowy white fabric with which these machines are covered, in connection with the black metal work and edgings, makes this exhibit one of the most graceful at the show.


Flight, January 10, 1914.

THE PARIS AERO SALON - 1913.

MORANE-SAULNIER.

   THE Morane-Saulnier exhibit is one of the most artistically arranged, as well as being very interesting, from a technical point of view. The three machines shown are a single-seater similar to the machine flown by M. Garros across the Mediterranean, a tandem two-seater military monoplane, and the "Parasol." Interesting as the two first-mentioned machines are, though they are standard types, we think that the "Parasol" is the most interesting on this stand, as it represents radical alterations in design and construction. It is fitted with a 9-cyl. Gnome monosoupape engine mounted on overhung bearings in the nose of the fuselage. A neat aluminium cowl of the usual Morane type prevents oil thrown out by the engine from being blown back in the pilot's face.
   The fuselage is similar to those of the machines now flying at Hendon, and is built up of four longerons of ash converging towards a horizontal knife's edge at the stern. The struts and cross-members are made of ash in the front portion of the fuselage, where the greatest strength is required, and of spruce in the rear part. The chassis is of the ordinary Morane type, which is already known to our readers through descriptions in the columns of FLIGHT. The most striking departure from standard design is in the wings, or rather in the mounting of the wings. Instead of bolting these to the sides of the fuselage, they have been raised a couple of feet above the fuselage, and are mounted on a structure of steel tubes, which converge to form a three-cornered cabane above the wings and which have their lower extremities bolted to the upper longerons of the fuselage. By having the wings mounted in this manner, the machine must of necessity have a very low centre of gravity, but the makers claim that it is very stable and this arrangement certainly has the very great advantage for military purposes, that an unrestricted view of the ground is obtained. Another advantage is that the angle of the lift cables is exceptionally good, the outer cable running to the chassis, whilst the centre and inner cable are taken to the lower longeron and the nose of the fuselage respectively.
   Arranged tandem fashion inside a very comfortable cockpit are the pilot and passenger's seats, the pilot being in front. Control is by means of a central tubular column for warp and elevator, and a pivoted foot-bar for the rudder. In front of the pilot are mounted the instruments such as compass, altimeter, speed indicator, clock, revolution indicator, and map case. Let into the floor of the fuselage behind the passenger's seat is a specially constructed camera, the lens of which is pointed vertically downwards. By simply pulling a cord the observer exposes a plate, and when the cord is released the camera automatically changes the exposed negative and substitutes in its stead an unexposed plate. The workmanship of the "Parasol" as well as the other two machines exhibited is of the very highest order, and every detail is beautifully finished. The white fabric on the wings and fuselages in connection with the black enamelled steel parts and engine cowls, renders this exhibit the most graceful at the Show.


Flight, March 14, 1914.

WHAT THERE WILL BE TO SEE AT OLYMPIA.

THE EXHIBITS.

Morane-Saulnier (Grahame-White Aviation Co.). (40)

   OF the three machines shown on the stand of the Grahame-White Aviation Co., one will be a Morane-Saulnier monoplane of the "Parasol" type, similar to that which was exhibited at the last Paris Aero Show, when it was described in these columns. It will be the first public appearance of this Morane model in this country, and as it represents a radical departure from usual practice will be well worth a close inspection, especially in view of the excellent flights which have been accomplished on a similar machine in France.


Flight, April 16, 1915.

EDDIES.

   Although not possessing topical value, having occurred some time ago, a short resume of one of the experiences of the French pilot Gilbert should be of interest. It was in the vicinity of Amiens that Gilbert and his mechanic Bayle were detailed to attack a number of German aeroplanes which were on their way to drop bombs on Amiens. After reaching a height of 2,500 metres in their Morane monoplane, they encountered three Albatros biplanes, which are said to have speedily turned tail on seeing the Morane. Gilbert and his mechanic singled out one, and started in pursuit. They soon overhauled the slower German machine, and at times were flying only fifteen metres apart. Although the hostile aviators were armed with a machine gun, and Bayle only with a cavalry rifle, the Germans seemed distressed, and were constantly dodging about in an endeavour to escape. On one occasion the Albatros dived under the Morane at a distance of a couple of metres only. Bayle says that he thought the Germans intended to ram them, but realising that this was not the case he got in a couple of shots with his rifle. The chase had, unfortunately, to be given up at Montdidier owing to lack of ammunition. On their return to the French lines Gilbert and Bayle, upon examining their machine, found that one bullet had pierced the wing above their heads, while another had first gone through the reserve petrol tank and then through a tool chest in which, amongst other things, were some picture post-cards belonging to Gilbert. The mechanic, who during the pursuit had taken off his gloves in order to be able to handle his rifle better, had his hands so frostbitten, the temperature being 16 degrees below zero, that he had to go to hospital. He is now in flying trim once again, and none the worse for his adventure, whilst amongst his dearest souvenirs is one of the picture postcards pierced by a German bullet and bearing the following inscription by Gilbert: "A mon vieil ami Bayle, d mon devoue- mechanicien, en souvenir de notre chasse a I'Albatros du 18 Novembre, 1914, a Amiens."
"AEOLUS."


Flight, October 22, 1915.

EDDIES.

<...>
   In another photo, is seen a batch of French avions, which includes M. Farmans, Caudrons, Morane "parasols," and Nieuport scouts. The latter, of which we published illustrations and particulars some months ago, are, I believe, proving highly successful, a fact which, as they are modelled on the lines of our scouts, is no mean compliment to the Sopwith Aviation Co., who were the first to demonstate the high value of this type of machine as long ago as the summer of 1913.

В.Обухович, А.Никифоров - Самолеты Первой Мировой войны
Моран-Солнье L
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Разведчик/корректировщик Моран-Солнье тип L французских ВВС (1915г.)
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Моран-Солнье" тип L французского летчика Ролана Гарро, первый в мире истребитель, вооруженный курсовым пулеметом, стрелявшим сквозь диск винта. Март 1915г.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Morane-Saulnier L, 1-й корпусной авиаотряд ВВС России, 1916г.
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Разведчик/корректировщик Моран-Солнье тип L постройки завода "Дукс" (1920г.)
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
The Morane Type G parasol.
В.Шавров - История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
"Моран-парасоль L"
Журнал - Flight за 1914 г.
The Morane-Saulnier "Parasol," and a view of the chassis and engine mounting.
Журнал - Flight за 1913 г.
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
The 1913 Morane Type L parasol, this one with warping wings. Access to the front cockpit looks very difficult.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Моран-парасоль" Ролана Гарро.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Установка курсового пулемета "Гочкис" и отсекателей пуль на лопастях винта "Морана-парасоля".
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Учебный "Моран-парасоль" в Гатчинской летной школе. Второй слева (в гражданской одежде) - известный летчик Адам Габер-Влынский.
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
"Моран-парасоль" на лыжах в России. Данный самолет интересен своими опознавательными знаками: на крыльях нанесены русские кокарды, а на фюзеляже остались незакрашенные французские.
The two-seat Type L was also used in single-seat form, such as this one in Russian service.
Markings mixture. This Morane Parasol L carries a French roundel on the fuselage and Russian markings on the wings!
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
A Morane L Parasol
L.Andersson - Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941 /Putnam/
A much-adorned Morane-Saulnier Parasol. A large number of Morane-Saulnier aircraft of different types were used by the RKKVF.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Morane-Saulnier Type L "Parasol" monoplane of 1914-16.
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
Morane Parasol captured by Fl.Abt.53;
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
A Spanish-built "Parasol" monoplane, on Morane-Saulnier lines.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Thanks to its 71 mph top level speed at sea level and 13.100 feet operating ceiling, both of which were superior to most contemporary two-seaters, the 80hp Gnome-powered Morane-Saulnier Type L had already been acquired in small numbers by the French military prior to the war. First flown during the earlier half of 1913, the Type L made an admirable reconnaissance machine at the outset of hostilities and was subsequently adopted as an armed fighting scout. In fact there were two versions of the Type L, the earlier one, seen here, using wing warping, while the later Type LA employed ailerons. Both versions served with the French, but the LA, which was built in far greater numbers, was also flown by the British and Russians. In all, around 635 examples were to be produced.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Jean Marie Dominique Navarre, seen here as a sergeant pilot serving with Escadrille MS 12 towards the close of 1915. The machine he is standing before is a Morane-Saulnier Type L of the kind in which he and his observer scored his first victory, when they downed a two-seat Aviatik on 1 April 1915. This was within a few hours of Roland Garros having bagged his first 'kill' and at a time when downing an enemy aircraft was still a very rare event. Born in 1895, Jean Navarre had started learning to fly prior to the war. He joined the military aviation service in September 1914, his first operational unit being MF 8, flying Maurice Farmans. Unhappy with his lot, Navarre kept pestering his superiors for a transfer to fighters, succeeding in his aim early in 1915, when he went to MS 12. On the strength of the above mentioned 'kill', Navarre was promoted from corporal to sergeant and given a single-seat Morane-Saulnier Type N. By early 1916 Navarre had been promoted to Sub Lieutenant, joining Escadrille N 67 that was flying the Nieuport 11 Bebe. Navarre, both impulsive and impetuous by nature, had the fuselage of his machine, serial no N872, painted an attention-grabbing scarlet. Fond of flying up close to his prey to ensure his fire would have maximum effect, this tactic was to prove his undoing when, on 17 June 1916, he was downed with a severe head wound from an observer's bullet. Hospitalised for around two years, Navarre was reluctantly allowed to return to flying, only to kill himself on 10 July 1919, while practicing to fly through the Arc de Triomphe. As one of the early French fighter pilots, Navarre had left the scene too early to have amassed more than 12 confirmed victories.
O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/
Morane Parasol (No.3253) flown by Warneford with French roundels.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Seen here is the actual Morane-Saulnier Type L, serial no 3253, used by Warneford to destroy LZ 37 by overflying it and dropping 20lb Hale bombs upon the dirigible. Powered by an 80hp Gnome or Le Rhone, the two seat Type L had a top level speed of 71mph at sea level. The Type L was operated by the French and the Russians, as well as the RNAS, who had bought 25, the delivery of which took place in early 1915. Many of the RNAS machines were operated as single seaters. Total Type L build was put at just under 600 machines.
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Morane Parasol of 1914 vintage, the early type with slab-sided fuselage and small tailplane - in German hands.
Журнал - Flight за 1915 г.
A fleet of avions at an air station "somewhere in France."
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
1918-19 гг. Двухместный Моска МБ в одном строю с самолетами «Моран» на московском аэродроме Ходынка. У фюзеляжа стоит инструктор-«моранист» А.И.Жуков (впоследствии один из известных советских летчиков-испытателей)
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
Московский аэродром Ходынка, 1918-19 гг. Двухместный Моска МБ в одном строю с самолетами «Моран». Видна большая часть аэродрома, относящаяся к московской школе авиации
P.Lewis - British Racing and Record-breaking Aircraft /Putnam/
A Morane-Saulnier, Bleriot XI and Maurice Farman Longhorn lined up at Hendon for the start oа a race in 1914.
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
Russian trainer of 1918, at the Samara Flying School. The rather skeletal appearance of the Morane-Saulnier 'Parasol' was a deliberate modification employed bu many Russian Flying Schools to prevent trainees from becoming airborne during engine handling and taxiing practice!
Журнал - Flight за 1915 г.
Журнал - Flight за 1915 г.
THINNING THE GERMAN AIR FLEET. - The attack in the early morning, by Flight Sub-Lieutenant J. Warneford, V.C., piloting a Morane "parasol," on the Zeppelin airship, near Ghent, on June 7th. For the achievement Lieutenant Warneford was awarded by the King in record time after the deed.
Журнал - Flight за 1913 г.
Sketch of the Morane monoplane built to the order of M. Santos-Dumont, who is again taking up flying. - Evidently M. Santos-Dumont is still in favour of a comparatively low centre of gravity as, it will be noticed, he has had the wings raised a considerable distance above the fuselage, so that the pilot sits under instead of between the wings. It will be interesting to see how this machine compares with the usual Morane monoplane as regards stability, as the only alteration appears to be the raising of the wings.
Журнал - Flight за 1914 г.
The Morane-Saulnier Parasol.
Журнал - Flight за 1914 г.
Attachment of wings to fuselage on the Morane-Saulnier "Parasol."
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/
Morane-Saulnier Type L
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Morane-Saulnier L