
Описание
Страна: Франция
Год: 1913
Two-seat reconnaissance aircraft, frequently used as a single-seater
Варианты
- Morane-Saulnier - Type L / Моран-Парасоль - 1913 - Франция
- Pfalz - A.I/E.III - 1914 - Германия
- Morane-Saulnier - Type LA / P / Моран-4 / Морчет - 1915 - Франция
- Thulin - D - 1915 - Швеция
- Ольховский В.М. - Моран-парасоль - 1916 - Россия
- В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
- А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
- В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
- J.Davilla, A.Soltan French Aircraft of the First World War (Flying Machines)
- A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov The Imperial Russian Air Service (Flying Machines)
- L.Opdyke French Aeroplanes Before the Great War (Schiffer)
- O.Thetford British Naval Aircraft since 1912 (Putnam)
- W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters
- Журнал Flight
-
D.Mechin - Oriental Adventures of the French Air force 1914-1918 /Aeronaut/
Morane Parasol no 448, escadrille MF 98 M, Mytilene, January-March 1916.
-
D.Mechin - Oriental Adventures of the French Air force 1914-1918 /Aeronaut/
Morane Parasol no 416, Escadrille N 87, Salonica-Sedes, June 1916. Two Morane Parasols from escadrille MF 98 T joined escadrille N 87 in April 1916, but were soon removed from service, being less performants than Nieuports.
-
В.Обухович, А.Никифоров - Самолеты Первой Мировой войны
Моран-Солнье L
-
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Разведчик/корректировщик Моран-Солнье тип L французских ВВС (1915г.)
-
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Моран-Солнье" тип L французского летчика Ролана Гарро, первый в мире истребитель, вооруженный курсовым пулеметом, стрелявшим сквозь диск винта. Март 1915г.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier L, 11th Army Detachment, summer 1916. (Vyatcheslav M. Tkachev)
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier L #272, 12th Corps Detachment, autumn 1915. (Vasili I. Yanchenko)
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier L #272, 1st Corps Detachment, winter 1916. (Peter M. Tomson)
-
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Morane-Saulnier L, 1-й корпусной авиаотряд ВВС России, 1916г.
-
А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Разведчик/корректировщик Моран-Солнье тип L постройки завода "Дукс" (1920г.)
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
The Morane Type G parasol.
-
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Morane-Saulnier Type L "Parasol" monoplane of 1914-16.
-
Журнал - Flight за 1914 г.
The Morane-Saulnier "Parasol," and a view of the chassis and engine mounting.
-
Журнал - Flight за 1913 г.
Другие самолёты на фотографии: Morane-Saulnier G/H - Франция - 1912
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
The 1913 Morane Type L parasol, this one with warping wings. Access to the front cockpit looks very difficult.
-
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Моран-парасоль" Ролана Гарро.
-
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Установка курсового пулемета "Гочкис" и отсекателей пуль на лопастях винта "Морана-парасоля".
-
D.Mechin - Oriental Adventures of the French Air force 1914-1918 /Aeronaut/
Gymnastic teacher in civilian life, Sergeant Charles Denti became a Morane L pilot in escadrille MF 98T in late 1915.
-
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Jean Marie Dominique Navarre, seen here as a sergeant pilot serving with Escadrille MS 12 towards the close of 1915. The machine he is standing before is a Morane-Saulnier Type L of the kind in which he and his observer scored his first victory, when they downed a two-seat Aviatik on 1 April 1915. This was within a few hours of Roland Garros having bagged his first 'kill' and at a time when downing an enemy aircraft was still a very rare event. Born in 1895, Jean Navarre had started learning to fly prior to the war. He joined the military aviation service in September 1914, his first operational unit being MF 8, flying Maurice Farmans. Unhappy with his lot, Navarre kept pestering his superiors for a transfer to fighters, succeeding in his aim early in 1915, when he went to MS 12. On the strength of the above mentioned 'kill', Navarre was promoted from corporal to sergeant and given a single-seat Morane-Saulnier Type N. By early 1916 Navarre had been promoted to Sub Lieutenant, joining Escadrille N 67 that was flying the Nieuport 11 Bebe. Navarre, both impulsive and impetuous by nature, had the fuselage of his machine, serial no N872, painted an attention-grabbing scarlet. Fond of flying up close to his prey to ensure his fire would have maximum effect, this tactic was to prove his undoing when, on 17 June 1916, he was downed with a severe head wound from an observer's bullet. Hospitalised for around two years, Navarre was reluctantly allowed to return to flying, only to kill himself on 10 July 1919, while practicing to fly through the Arc de Triomphe. As one of the early French fighter pilots, Navarre had left the scene too early to have amassed more than 12 confirmed victories.
-
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Thanks to its 71 mph top level speed at sea level and 13.100 feet operating ceiling, both of which were superior to most contemporary two-seaters, the 80hp Gnome-powered Morane-Saulnier Type L had already been acquired in small numbers by the French military prior to the war. First flown during the earlier half of 1913, the Type L made an admirable reconnaissance machine at the outset of hostilities and was subsequently adopted as an armed fighting scout. In fact there were two versions of the Type L, the earlier one, seen here, using wing warping, while the later Type LA employed ailerons. Both versions served with the French, but the LA, which was built in far greater numbers, was also flown by the British and Russians. In all, around 635 examples were to be produced.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Morane-Saulnier Type L. The Type L was developed from a Morane-Saulnier Type G which had been converted to a parasol configuration. The Type L retained the same slab-sided fuselage and airfoil section that was used in the standard Type G.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Morane-Saulnier L. The very small fin and rudder were made of steel tubing and covered with cloth. The rudder was held in place by two metal hinges and the lower portion of the rudder was attached directly to the tail skid support.
A Morane-Saulnier L, the type used by Pulpe while assigned to escadrille MS.23 during 1915, before the squadron converted to Nieuports. He allegedly scored his first two victories while piloting this type of machine. Usually powered by the 80hp Le Rhone, it was capable of 72mph. The initial armament was a carbine; later these were exchanged for machine guns. Besides its use in France, the Morane saw extensive service in Russia. -
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Morane-Saulnier Type L. The crew of de Bernis and Jacotet had forced the German aircraft in the background to land and are posing with the captured plane's crew on 28 April 1915.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
A Morane-Saulnier Type L based on the Island of Mavros near Galipoli on 25 October 1915.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
A Morane-Saulnier Type L serial MS 73 of Escadrille C30.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Morane-Saulnier Type L serial MS 274. Unlike the Type G which had used a bathtub layout, the Type L featured a larger cockpit with separate seats for each crewman. Renaud.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Another Morane-Saulnier Type L of C 30 which was assigned to 6th Armee.
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Morane-Saulnier Type L. The Type L used wing warping for lateral control, and the cables for supporting landing loads were attached to a prominent central pylon and held in place by iron fasteners.
-
D.Mechin - Oriental Adventures of the French Air force 1914-1918 /Aeronaut/
Maurice Farman MF 11 and Morane Parasol from escadrille MF 98 M landed in Long Island, during their commando raid in Smyrna on February 7, 1916.
Другие самолёты на фотографии: Maurice Farman MF.11 Shorthorn - Франция - 1913
-
J.Davilla, A.Soltan - French Aircraft of the First World War /Flying Machines/
Morane-Saulnier aircraft at the factory with primarily Type Ls on the field. Renaud.
-
Журнал - Flight за 1915 г.
A fleet of avions at an air station "somewhere in France."
Другие самолёты на фотографии: Caudron G.4 - Франция - 1915Maurice Farman MF.11 Shorthorn - Франция - 1913Nieuport Nieuport-10 - Франция - 1915
-
D.Mechin - Oriental Adventures of the French Air force 1914-1918 /Aeronaut/
French airfield in Tenedos in late 1915. A Maurice Farman MF 11 and a Morane L can be seen on the ground.
Другие самолёты на фотографии: Maurice Farman MF.11 Shorthorn - Франция - 1913
-
P.Lewis - British Racing and Record-breaking Aircraft /Putnam/
A Morane-Saulnier, Bleriot XI and Maurice Farman Longhorn lined up at Hendon for the start oа a race in 1914.
Другие самолёты на фотографии: Bleriot Bleriot-XI-2 - Франция - 1911Maurice Farman MF.7 Longhorn - Франция - 1912
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane-Saulnier L built by the Dux aircraft manufacturer. The overall color of this machine was light gray. Russian cockades appeared on the upper and lower surfaces of the wing, both sides of the fuselage, and the wheel covers.
-
В.Шавров - История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
"Моран-парасоль L"
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier L, winter 1915. Smirnov trained in this aircraft while at the Moscow aviation school.
-
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Учебный "Моран-парасоль" в Гатчинской летной школе. Второй слева (в гражданской одежде) - известный летчик Адам Габер-Влынский.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier of the 1st Corps Detachment, winter 1915.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier L serial number 272. Tomson (standing in center) used this aircraft on numerous missions.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Tkachev, with hand on prop, and Rotmistre V. Brshosovski, his observer standing next in line with hand in pocket, in front of a Morane-Saulnier L Parasol with other officers while assigned to the 10th Army Air Detachment. Together they spotted a German motor column advancing through Mitau on September 10, 1915, to flank the Russian 5th and 10th Armies between Dvinsk and Vilna. The information they supplied to the army staff was used to stop the German advance.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Esaul (Cossack Captain) Tkachev posing in front of his faithful mount, a Morane-Saulnier L Parasol.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Tkachev preparing for a mission in his Morane-Saulnier L Parasol, possibly during the summer of 1916, when he commanded the 11th Army Air Detachment assigned to the 11th Army under the command of General Sakharov. For his aerial exploits during the Brusilov offensive, June through September, 1916, he was awarded the Golden Sword of Saint George.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane-Saulnier L of the 1st Corps Detachment, circa 1915. The overall covering of this machine was plain linen.
-
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
"Моран-парасоль" на лыжах в России. Данный самолет интересен своими опознавательными знаками: на крыльях нанесены русские кокарды, а на фюзеляже остались незакрашенные французские.
The two-seat Type L was also used in single-seat form, such as this one in Russian service.
Markings mixture. This Morane Parasol L carries a French roundel on the fuselage and Russian markings on the wings!
A Morane-Saulnier L with skis for winter use. The wings are marked with Dux-style roundels and the fuselage with French markings The cowl does not have the MS logo, so it may be a repaired aircraft using parts of different machines. Dux repaired several aircraft at its facility in Petrograd; this could be one. The Morane-Saulnier L was fitted with either an 80hp Le Rhone or, as the aircraft shown, an 80hp Gnome. Early in the war it was a popular reconnaissance aircraft, and Dux built 400. -
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane Saulnier L. Makeenok performed more than 100 missions with this type of aircraft. Although the Morane Saulnier L was well received by pilots, it required continuous maintenance. This photo shows ground crews adjusting the support cables that ran from the center pylon to the wing.
-
D.Mechin - Foreign Fronts of the French Air Force 1914-1919 /Aeronaut/
Another surprise for the French aviators of the Berger mission, the discovery of outdated equipment, such as this Morane parasol which was withdrawn from French units at the end of 1915 and which is still in service nearly a year later in Russia (Leon Boittiaux, coll. Albin Denis)
-
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
A Morane L Parasol
-
L.Andersson - Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941 /Putnam/
A much-adorned Morane-Saulnier Parasol. A large number of Morane-Saulnier aircraft of different types were used by the RKKVF.
-
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
Morane Parasol captured by Fl.Abt.53;
-
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
1918-19 гг. Двухместный Моска МБ в одном строю с самолетами «Моран» на московском аэродроме Ходынка. У фюзеляжа стоит инструктор-«моранист» А.И.Жуков (впоследствии один из известных советских летчиков-испытателей)
Другие самолёты на фотографии: Моска, Быстрицкий МБ / МБ бис - Россия - 1915
-
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
Московский аэродром Ходынка, 1918-19 гг. Двухместный Моска МБ в одном строю с самолетами «Моран». Видна большая часть аэродрома, относящаяся к московской школе авиации
Другие самолёты на фотографии: Моска, Быстрицкий МБ / МБ бис - Россия - 1915
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
A standard forward area army park showing aircraft being repaired for their return to service with frontline detachments. A captured Albatros (Rumpler ???) is in the foreground, with a Morane-Saulnier L behind it. Nieuport IV fuselages and Voisin nacelles are also visible.
Другие самолёты на фотографии: Nieuport Nieuport-IV - Франция - 1911Rumpler B.I/4A - Германия - 1914Voisin 3/5 (L/LA/LAS) - Франция - 1913
-
H.Nowarra, G.Duval - Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
Russian trainer of 1918, at the Samara Flying School. The rather skeletal appearance of the Morane-Saulnier 'Parasol' was a deliberate modification employed bu many Russian Flying Schools to prevent trainees from becoming airborne during engine handling and taxiing practice!
-
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
A Spanish-built "Parasol" monoplane, on Morane-Saulnier lines.
-
O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/
Morane Parasol (No.3253) flown by Warneford with French roundels.
-
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Seen here is the actual Morane-Saulnier Type L, serial no 3253, used by Warneford to destroy LZ 37 by overflying it and dropping 20lb Hale bombs upon the dirigible. Powered by an 80hp Gnome or Le Rhone, the two seat Type L had a top level speed of 71mph at sea level. The Type L was operated by the French and the Russians, as well as the RNAS, who had bought 25, the delivery of which took place in early 1915. Many of the RNAS machines were operated as single seaters. Total Type L build was put at just under 600 machines.
-
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Morane Parasol of 1914 vintage, the early type with slab-sided fuselage and small tailplane - in German hands.
-
D.Mechin - Foreign Fronts of the French Air Force 1914-1919 /Aeronaut/
A Morane Parasol of the Romanian Army Air Corps (Corpul de Aviatie) takes part in a military parade in May 1916, before the country entered the war, which had about forty aircraft, half of which were in flying condition (SHD).
-
D.Mechin - Oriental Adventures of the French Air force 1914-1918 /Aeronaut/
Future ace Gabriel Thomas and gunner Charles Weisshaupt (in the plane) and their Morane L damaged after a bad landing in Mytilene in early 1916.
-
Журнал - Flight за 1915 г.
THINNING THE GERMAN AIR FLEET. - The attack in the early morning, by Flight Sub-Lieutenant J. Warneford, V.C., piloting a Morane "parasol," on the Zeppelin airship, near Ghent, on June 7th. For the achievement Lieutenant Warneford was awarded by the King in record time after the deed.
-
Журнал - Flight за 1913 г.
Sketch of the Morane monoplane built to the order of M. Santos-Dumont, who is again taking up flying. - Evidently M. Santos-Dumont is still in favour of a comparatively low centre of gravity as, it will be noticed, he has had the wings raised a considerable distance above the fuselage, so that the pilot sits under instead of between the wings. It will be interesting to see how this machine compares with the usual Morane monoplane as regards stability, as the only alteration appears to be the raising of the wings.
-
Журнал - Flight за 1914 г.
The Morane-Saulnier Parasol.
-
Журнал - Flight за 1914 г.
Attachment of wings to fuselage on the Morane-Saulnier "Parasol."
-
O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/
Morane-Saulnier Type L
-
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Morane-Saulnier L
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane-Saulnier Type L.
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Morane-Saulnier Type L.
В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
МОРАН-СОЛНЬЕ L/LA / MORANE-SAULNIER L/LA (PARASOLE)
Двухместный цельнодеревянный моноплан-парасоль с полотняной обшивкой. Разработан в 1913 году французскими авиаконструкторами братьями Леоном и Робертом Моран совместно с Раймондом Солнье. Модификация L - первая в ряду самолетов "Моран-Солнье", созданная специально для военного применения. Поднятое над фюзеляжем крыло обеспечивало идеальный обзор вниз, что немаловажно для разведчика и артиллерийского наблюдателя. За такое расположение крыла самолет и получил своё название (фр. "parasole" - "зонтик"), позднее ставшее нарицательным для всех аппаратов подобной схемы.
В 1914-15 "Парасоль" выпускался серийно на фирме Моран-Солнье. Построено более 600 экземпляров. В начале 1915 на него установили элероны. Самолет, получивший обозначение "Моран-Солнье LA", был выпущен малой серией.
В России "Моран-Солнье L" стал одним из наиболее распространенных аэропланов на раннем этапе первой мировой войны. Всего на российских предприятиях "сдано в казну" примерно 450 аппаратов этого типа. Более 400 из них выпустил московский завод "Дукс" и около 30 - петроградский завод Лебедева. Еще 100 машин получено из Франции.
"Мораны-парасоли" участвовали в боевых действиях с первых дней войны.
В 1914 году на них воевали 8 французских эскадрилий, 3 дивизиона RFC и одно авиакрыло RNAS. Помимо хороших условий для работы летчиков-наблюдателей, экипажи "Моранов" отмечали легкость пилотирования и достаточно высокие для своего времени летные характеристики. На западном фронте самолет применялся до конца 1915 года в качестве разведчика, легкого бомбардировщика и даже - истребителя (впервые курсовой пулемет с отсекателями пуль на лопастях винта был установлен именно на "Моране-парасоле").
Благодаря способности взлетать с относительно небольших и неподготовленных площадок, "Моран-Солнье L" нередко задействовали в "специальных операциях" по заброске агентов в тыл противника. В дальнейшем из-за растущего несоответствия летных данных требованиям боевой обстановки и появления новых, более совершенных самолетов аналогичного класса, "Парасоли" перевели в разряд учебных. В этом качестве они служили до полного физического износа.
Фронтовая служба российских "Парасолей" продолжалась гораздо дольше, чем на Западе. Незначительное количество германо-австрийских истребителей на восточном фронте позволяло без особого риска использовать эти аппараты еще в 1917 году. Немало их числилось и в летных школах.
Данных о применении "Парасолей" в гражданской войне не сохранилось, но известно, что их можно было увидеть на аэродромах до середины двадцатых годов.
Истребители
Первым в мире истребителем, вооруженным фиксированным курсовым пулеметом, стал "Моран-Солнье L". Этот аппарат появился в августе 1913 года, когда французские авиаконструкторы братья Леон и Робер Моран совместно с Раймондом Солнье решили модифицировать свою предыдущую модель "Моран-Солнье G" путем установки крыла на стойках над фюзеляжем с целью повышения устойчивости машины и улучшения обзора. За такое расположение крыла самолет и получил прозвище "парасоль" (фр. Parasol - зонтик от солнца). Он имел цельнодеревянную конструкцию с полотняной обшивкой, двухместную кабину и 80-сильный ротативный мотор "Гном" или "Рон".
Первый заказ на 50 экземпляров "парасоля" поступил в 1914 году от Турции, однако с началом Мировой войны правительство Франции реквизировало "турецкие" машины, одновременно выдав заказ на постройку еще 400 штук для ВВС. Всего же во Франции было выпущено примерно 600 "парасолей" и не менее 400 - в России. Большинство их них использовалось в качестве невооруженных разведчиков и корректировщиков артогня.
Идея вооружить машину пулеметом, жестко закрепленным перед кабиной и стреляющим сквозь диск винта, принадлежала выдающемуся французскому летчику, одному из пионеров авиации Ролану Гарро. С помощью своего механика Жюля Ю, он установил на самолет пехотный пулемет "Гочкис". Для защиты винта от прострелов было применено довольно примитивное, но эффектное средство в виде стальных уголков-отсекателей пуль на лопастях.
Первый "Моран-Солнье", вооруженный подобным образом и управляемый самим Роланом Гарро появился на франко-германском фронте в марте 1915 года. А 1 апреля Гарро одержал на нем первую воздушную победу, сбив немецкий разведчик. Этот день принято считать днем рождения истребительной авиации. 15 марта Гарро сбил второй немецкий аэроплан, а 18-го - третий. Однако вечером того же дня Гарро, увлекшись преследованием очередного немецкого аэроплана, вопреки запрету командования пересек на секретной машине линию фронта и попал под огонь зениток. Его его самолет был подбит и совершил вынужденную посадку на вражеской территории. Летчик попал в плен, а секрет французского истребителя стал достоянием противника. Немцы сразу же взялись за усовершенствование французского устройства для воздушной стрельбы, что вскоре привело к возникновению пулеметного синхронизатора.
Помимо самолета Гарро, еще несколько французских "парасолей" было весной 1915 года оснащено пулеметами с отсекателями пуль на лопастях винтов. Однако из-за слишком низких для истребителя летных данных эти машины не получили распространения, быстро уступив место новой модификации "Морана-Солнье" - тип N, о которой пойдет речь в следующей статье.
В России "парасоли" иногда оснащали курсовыми пулеметами "Льюис пехотный", закрепленными на стойках над крылом и стрелявшими поверх винта.
ДВИГАТЕЛЬ
"Гном" или "Рон", 80 л.с.
ВООРУЖЕНИЕ
Изначально не предусмотрено. С весны 1915 в задней кабине ставили шкворень, а на некоторых машинах - курсовой пулемет поверх крыла или над мотором с отсекателями пуль на винте. Использовались пулеметы "Кольт", "Гочкисс", "Льюис", реже - "Мадсен". В 1916 году многие российские "Мораны" вооружили синхропулеметами "Кольт" или "Виккерс".
Описание: