Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

SPAD S.XIV / S.XXIV

Страна: Франция

Год: 1917

Fighter

SPAD - S.XIII (Spa 13 C-1) - 1917 - Франция<– –>SPAD - S.XV - 1917 - Франция


S.XIV / S.XXIV


Для морской авиации на базе S.XIII фирма создала поплавковый истребитель. 15 октября 1917 года на опытном самолете была достигнута скорость 205 км/ч. Это был самый скоростной поплавковый самолет. Вооружение его включало 37-мм пушку "Гочкисс" и синхронный пулемет "Виккерс". Всего было построено около 40 самолетов этого типа. Служили они на береговых базах в Дюнкерке и на острове Корфу. От S.XIII новый самолет отличался двумя деревянными поплавками, а также увеличенным на 1,8 м размахом крыльев. После войны участвовал в гонках гидросамолетов.
  На базе S.XIV после войны был создан опытный палубный истребитель S.XXIV, который появился уже в самом конце войны и серийно не строился.
  
  
  Показатель S.XIV C1 1917г.
  Размеры, м:
   длина 7,40
   размах крыльев 9,80/9,80
   высота 4,0
  Площадь крыла, м2 26,20
  Вес, кг:
   максимальный взлетный 1060
   пустого 770
  Двигатель: HS-8 Be
   мощность, л. с. 220
  Скорость, км/ч 205
  Потолок практический, м 6300
  Экипаж, чел. 1
  Вооружение 2 пулемета


W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters


SPAD S.XIV France

  Based on the fuselage and engine/armament combination of the S.XII, with the 37-mm Puteaux cannon firing through the hollow propeller shaft, the S.XIV was a single-seat twin-float fighter designed by Andre Herbemont, Bechereau’s assistant. Powered by the 220 hp Hispano-Suiza 8Bc engine and armed with a single 7,7-mm Vickers machine gun in addition to the cannon, the S.XIV had long-span wings with true two-bay bracing, and the prototype was flown for the first time on 15 November 1917. SPAD built a further 39 S.XIVs for the Aviation Maritime, their floats being manufactured by Levasseur. The recorded maximum level speed of this fighter was claimed as a record for float-equipped aircraft at that time.

Max speed, 127 mph (205 km/h) at sea level.
Time to 6,560 ft (2 000 m), 7.3 min.
Empty weight, 1,696 lb (770 kg).
Loaded weight, 2,337 lb (1060 kg).
Span, 32 ft 2 in (9,80 m).
Length, 24 ft 3 in (7,40 m).
Height, 13ft 1 1/2 in (4,00m).
Wing area, 282 sqft (26,20 m2).


SPAD S.XXIV France

  Last in the line of wartime SPAD single-seat fighters of Bechereau origin, the S.XXIV was developed as a carrier-based fighter for France’s Aviation Maritime. Flown for the first time on 5 November 1918, the S.XXIV was a wheel undercarriage-equipped version of the S.XIV twin-float fighter seaplane that had flown almost a year earlier. The tardiness in developing the S.XXIV apparently resulted in the discontinuation of further development at an early stage in flight testing. Like the S.XIV, the S.XXIV was powered by a 220 hp Hispano-Suiza 8Bc engine and was intended to be fitted with a similar armament. No performance data are available.

Empty weight, 1,433 lb (650 kg).
Span, 32 ft 2 in (9,80 m).
Length, 21 ft 3 1/8 in (6,48 m).
Height, 8 ft 4 4/5 in (2,56 m).
Wing area, 282 sq ft (26,20 m2).

А.Шепс - Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Поплавковый истребитель SPAD S.XIV C1 французского флота (1917г.)
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The cannon-armed S.XIV which was built in small numbers for France’s Aviation Maritime.
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The S.XXIV was the last in the line of Bechereau-designed fighters of World War One.
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The S.XIV floatplane fighter of 1917.