А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Для морской авиации на базе S.XIII фирма создала поплавковый истребитель. 15 октября 1917 года на опытном самолете была достигнута скорость 205 км/ч. Это был самый скоростной поплавковый самолет. Вооружение его включало 37-мм пушку "Гочкисс" и синхронный пулемет "Виккерс". Всего было построено около 40 самолетов этого типа. Служили они на береговых базах в Дюнкерке и на острове Корфу. От S.XIII новый самолет отличался двумя деревянными поплавками, а также увеличенным на 1,8 м размахом крыльев. После войны участвовал в гонках гидросамолетов.
На базе S.XIV после войны был создан опытный палубный истребитель S.XXIV, который появился уже в самом конце войны и серийно не строился.
Показатель S.XIV C1 1917г.
Размеры, м:
длина 7,40
размах крыльев 9,80/9,80
высота 4,0
Площадь крыла, м2 26,20
Вес, кг:
максимальный взлетный 1060
пустого 770
Двигатель: HS-8 Be
мощность, л. с. 220
Скорость, км/ч 205
Потолок практический, м 6300
Экипаж, чел. 1
Вооружение 2 пулемета
W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters
SPAD S.XIV France
Based on the fuselage and engine/armament combination of the S.XII, with the 37-mm Puteaux cannon firing through the hollow propeller shaft, the S.XIV was a single-seat twin-float fighter designed by Andre Herbemont, Bechereau’s assistant. Powered by the 220 hp Hispano-Suiza 8Bc engine and armed with a single 7,7-mm Vickers machine gun in addition to the cannon, the S.XIV had long-span wings with true two-bay bracing, and the prototype was flown for the first time on 15 November 1917. SPAD built a further 39 S.XIVs for the Aviation Maritime, their floats being manufactured by Levasseur. The recorded maximum level speed of this fighter was claimed as a record for float-equipped aircraft at that time.
Max speed, 127 mph (205 km/h) at sea level.
Time to 6,560 ft (2 000 m), 7.3 min.
Empty weight, 1,696 lb (770 kg).
Loaded weight, 2,337 lb (1060 kg).
Span, 32 ft 2 in (9,80 m).
Length, 24 ft 3 in (7,40 m).
Height, 13ft 1 1/2 in (4,00m).
Wing area, 282 sqft (26,20 m2).
SPAD S.XXIV France
Last in the line of wartime SPAD single-seat fighters of Bechereau origin, the S.XXIV was developed as a carrier-based fighter for France’s Aviation Maritime. Flown for the first time on 5 November 1918, the S.XXIV was a wheel undercarriage-equipped version of the S.XIV twin-float fighter seaplane that had flown almost a year earlier. The tardiness in developing the S.XXIV apparently resulted in the discontinuation of further development at an early stage in flight testing. Like the S.XIV, the S.XXIV was powered by a 220 hp Hispano-Suiza 8Bc engine and was intended to be fitted with a similar armament. No performance data are available.
Empty weight, 1,433 lb (650 kg).
Span, 32 ft 2 in (9,80 m).
Length, 21 ft 3 1/8 in (6,48 m).
Height, 8 ft 4 4/5 in (2,56 m).
Wing area, 282 sq ft (26,20 m2).