Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Albatros J.I / J.II

Страна: Германия

Год: 1917

Two-seat armoured, close support

Albatros - Dr.I - 1917 - Германия<– –>Albatros - C.XIV / C.XV - 1918 - Германия


В.Обухович, А.Никифоров Самолеты Первой Мировой войны



  После того как в 1916 г. под Верденом авиация была впервые и довольно успешно применена для непосредственной поддержки наземных войск на поле боя, военное командование Германии стало придавать большое значение этому виду воздушных операций. В 1917 г. была принята специальная программа, предусматривавшая создание самолетов такого типа. Когда компания "Альбатрос" предложила свой проект, на фронте уже действовали наскоро доработанные для этих целей "пехотные машины" фирм AEG и "Юнкерс". Самолет, созданный под руководством Телена и Шуберта, получил обозначение Альбатрос J 1 и представлял собой биплан смешанной конструкции.
  Чтобы ускорить процесс внедрения в производство, в проекте был использован целый ряд узлов и агрегатов от разведывательного самолета Альбатрос С XII: бипланная коробка, задняя часть фюзеляжа с хвостовым оперением и система охлаждения двигателя. Передняя часть имела ферменную конструкцию, мотокапот был дюралевый, далее до бронекорпуса обшивался фанерой.
  Средняя часть фюзеляжа Альбатроса J 1 была выполнена в виде короба из стального листа толщиной 5 мм. Чтобы упростить процесс изготовления, бронекороб склепывался из плоских листов брони. Хвостовая часть фюзеляжа представляла собой деревянный полумонокок с фанерной обшивкой. Кабины размещались высоко от земли, поэтому для удобства экипажа в бортах фюзеляжа были сделаны небольшие створки. Поскольку полубронированный фюзеляж был тяжелым, шасси Альбатроса С XII пришлось доработать.
  В качестве силовой установки использовался двигатель жидкостного охлаждения Бенц Bz.IV (200 л. с), хотя фактически на малой высоте двигатель развивал мощность, близкую к 225 л. с. Альбатрос J 1 был на 380 кг тяжелее Альбатроса С XII и имел менее мощный двигатель. В результате практический потолок был небольшим. Однако это обстоятельство не рассматривалось авиационным командованием как недостаток, так как главным назначением самолета была поддержка пехоты. Штурм позиций пехоты и артиллерийских батарей противника обычно велся тройками или парами "альбатросов" на высотах от 50 до 500 м.
  Вооружение самолета состояло из двух неподвижных пулеметов "Шпандау", установленных снизу фюзеляжа под углом 45· вниз, и одного турельного пулемета в задней кабине с боезапасом по 500 патронов. Иногда ставилась 20-мм пушка Беккера.
  Альбатрос J 1 был тяжелым и маломаневренным самолетом. Несмотря на бронирование, он был уязвим от наземного огня. Эскадрильи несли большие потери, однако эффективность боевой работы "альбатросов" была довольно высокой, и командование наземных войск постоянно требовало увеличить темпы их производства. Всего было выпущено около 240 машин.


Двигатель 1 х Бенц Bz.IV (200 л. с.)
Размеры:
  размах х длина х высота 14,25 х 8,83 х 3,62 м
Площадь крыльев 41,8 м2
Вес:
  пустого 1400 кг
  взлетный 1808 кг
Максимальная скорость 160 км/ч
Скороподъемность 3,3 м/сек
Дальность 400 км
Вооружение:
  стрелковое 2 х 7,92-мм неподвижных пулемета "Шпандау" 08/15 и
   1 х 7,92-мм турельный пулемет "Парабеллум"
Экипаж 2 чел.


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Albatros J I

  In 1917, with the expansion of the Flieger Abt. (Infanterieftieger) Close Support units, Albatros Werke introduced the J I to supplement the A.E.G. and Junkers panzer aircraft already serving. This aircraft, like its contemporary from the A.E.G. company, was something of a hybrid, in which the complete wing cellule of the Albatros C XII was married to an ugly and cumbersome semi-armoured fuselage.
  With only the 200 h.p. Benz Bz IV for a power plant (although the actual power output of this engine was closer to 225 h.p. at the low altitudes these aircraft worked), as compared with the 260 h.p. Mercedes D IV installed in the C XII, and an increase of some 350 kg. (770 lb.) in loaded weight, a drastic reduction in performance could only be expected. The reduction in climb performance did not have such serious repercussions as might be imagined, since the operational requirements for this class of machine rarely called for much altitude. When in action they could most effectively fulfil their chief offensive role, harassing the troops in the trenches, at altitudes between 50 and 500 m. (164 and 1,640 ft.).
  The Albatros J I represented another trend of thought in the development of close support aircraft, coming between some earlier D.F.W.s and L.V.G.s, which had only the seats and tanks armoured, and A.E.G.s with the almost fully armoured nose.
  The fuselage of the J I was basically to the well-tried Albatros formula of multi-ply formers, six main longerons (ash forward, spruce aft), with the ply skin pinned and glued to the basic structure, obviating the need for internal bracing. Unlike the A.E.G. J I, the whole of the nose was not armoured, only the actual cockpit area being covered with 5 mm. chrome nickel steel armour on the sides and underneath. To simplify manufacture the armour on the sides was largely in its original slab sheet form, cut to size, and bolted to the basic structure. To provide maximum protection for the pilot the side armour was not cut away on the front cockpit sides, but to facilitate entry and egress a panel was hinged to fold outwards and down.
  Somewhat austere nose contours prevailed. The extreme nose and forward belly panels were of sheet metal, the latter with an additional bulged fairing to encase the engine sump. The panelling adjacent to the Bz IV engine was also fashioned to follow a rounded contour, but these panels also were not of armoured sheet. The remaining side nose panels, back to the armour, were of ply. The nose sloped down quite sharply from the front cockpit, thereby affording a reasonably good degree of forward vision.
  Aft of the cockpit section the fuselage was ply covered, the perfectly straight slab sides being continued between the upper and lower longerons to the terminal horizontal knife-edge. The bottom surface was quite flat, but the top decking had a considerable, almost semi-circular, degree of curvature. The complete empennage was that of the C XII, with the ply-skinned tailplane and upper and lower fins and the fabric-covered, steel-tube rudder and elevator.
  Although use was also made of the complete C XII wing assembly, it was mounted farther forward, with a 2° sweep on each panel to compensate for the added 490 kg. (1,078 lb.) weight of the armour and to preserve the C/G position. Installation of the radiator differed from that of the C XII, a large rectangular cooler being mounted on the centre-section leading-edge.
  Due to the altered fuselage contours, it was not possible to use the original C XII undercarriage chassis, although only a slight modification to the steel-tube vee-strut lengths was necessary to employ the majority of the undercarriage components.
  Operating in flights of three to six aircraft from the autumn of 1917 onwards, this class of machine was a continual thorn in the side of the Allied ground troops and artillery batteries as their downward-firing machineguns viciously probed and stabbed into trenches, gun pits and horse lines.

TECHNICAL DATA
  Description: Two-seat armoured, close support.
  Manufacturers: Albatros Werke G.m.b.H. (Alb.).
  Power Plant: One 200 h.p. Benz Bz IV 6 cylinder in-line water-cooled engine.
  Dimensions: Span, 14.14 m. (46 ft. 4 3/4 in.). Length, 8.83 m. (28 ft. 11 3/4 in.). Height, 3.37 m. (11 ft. 0 3/4 in.). Wing area, 42.82 sq.m. (462.45 sq.ft.).
  Weights: Empty, 1,398 kg. (3,075 lb.). Loaded, 1,808 kg. (3,978 lb.).
  Performance: Maximum speed, 140 km.hr. (87.5 m.p.h.). Initial climb, 1,000 m. (3,280 ft.) in 11.4 min.; 3,000 m. (9,840 ft.) in 50 min. Duration, 2 1/2 hr.
  Armament: Two Spandau machine-guns fixed to fire downwards at 45° through floor. One free Parabellum machine-gun for observer for defence.


Albatros J II
  This aircraft was an improvement on the J I, with the armour extended forward to enclose the engine. At least four examples were built, numbered 126/18, 133/18, 167/18 and 169/18, but in view of the success of the Junkers J I, it is doubtful if many more existed. The downward twin machine-guns may be seen in the photograph protruding through the floor between the undercarriage legs. This arrangement was subsequently abandoned due to difficult and inaccurate sighting at low altitude. Engine, 220 h.p. Benz IVa. Span, 13.55 m. (44 ft. 5 1/2 in.). Length, 8.433 m. (27 ft. 8 in.). Height, 3.4 m. (11 ft. 1 7/8 in.). Area, 43.2 sq.m. (466.56 sq.ft.). Weights: Empty, 1,027 kg. (2,259 lb.). Loaded, 1,927 kg. (4,239 lb.). Speed, 140 km.hr. (87.5 m.p.h.). Climb, 1,000 m. (3,280 ft.) in 8.7 min. Duration, 2.5 hr. Armament, two fixed Spandau machine-guns, one manually operated Parabellum machinegun in rear cockpit.

O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Albatros J I (serial J 401/17).
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
One of the specialised ground attack aircraft used in increasing numbers by the German Air Force from 1917 onwards an Albatros J I (J 415/17).
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Пушка Беккера устанавливалась на борту самолета на специальном кронштейне и предназначалась для обстрела наземных целей
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Albatros J II
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/