O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)
Halberstadt B I, II and III
In this early 1915 product of the Halberstadt firm may be seen the lines that were to become familiar in their D II to D IV series, which appeared in the opening months of the following year. With a duration of four hours, the B II was a useful reconnaissance aircraft, although the observer, sitting in front, had a poor view. A B III with 120 h.p. Mercedes D II was also built. Engine, 100 h.p. Mercedes D I. Span, 120 m. (39 ft. 4 1/2 in.). Area, 32.0 sq.m. (346 sq.ft.). Weights: Empty, 641 kg. (1,410 lb.), Loaded, 1,047 kg. (2,303 lb.).
Halberstadt C I
This aircraft appears to be a smaller and compact development of the B II with the crew positions reversed and the observer equipped with a defensive machine-gun. The rudder is not braced as formerly, and would appear to have been weak, as bracing struts were revived for the subsequent D types. Engine, unknown, but rotary.
Форум Breguet's Aircraft Challenge
Halberstadt B.I is not very well known aeroplane from the early part of the World War One. Used on Eastern Front during 1915. Werner Dittmann photographs (Fotoalben 1914-1918) show Halberstadt B.I operated by flying school during 1916.
Halberstadt B.I used rotary engine, B.II was inline-engined version, and C.I can be described briefly as armed B.I with some minor alterations. I do not have definitive proof, but probably observer was always in the second cockpit (see gun installation on the photo).
А.Александров, Г.Петров Крылатые пленники России
Иногда в России аппараты класса Ц несли и более 2 пулеметов, как, например, этот "Хальберштадт Ц. I" (Halberstadt С. I) с синхронизированным "Кольтом" впереди (отметим длинный "рукав" для отвода и сбора стрелянных гильз) и двумя пехотными "Виккерсами Мк. 1" (Vickers Mk. I) сзади и над верхним крылом (44). У последних обычные кожухи охлаждения заменены местной работы дырчатыми воздушными радиаторами, а пулемет в задней кабине снабжен к тому же катушечным магазином от германского "Парабеллума". Знай наших! У самолета, справа, стоит, вероятно, Иван Смирнов (И. В. Смирнов), пилот, одержавший 11 побед в период с января по ноябрь 1917 г. За пять лет до этого, в 1912 г. в Германии появилась компания "Дойче Бристоль Верке", превратившаяся в начале 1914 г. в "Хальберштадтер Флюгцойгверке" (Deutsche Bristol Werke; Halberstadter Flugzeugwerke). Под руководством ее главного конструктора Карла Тейса (Karl Theis) и создавались различные модели, включая упомянутую Ц. I, которая отличалась от многих других немецких машин своим ротативным мотором неустановленной мощности и непрочно установленным рулем поворота.