Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Rumpler 6B

Страна: Германия

Год: 1916

Fighter

Rumpler - 6A - 1916 - Германия<– –>Rumpler - C.III/C.V - 1916 - Германия


В.Обухович, А.Никифоров Самолеты Первой Мировой войны


Инженер Эдмунд Румплер свои конструкторские навыки развивал работая в крупных автомобильных и моторостроительных компаниях ("Адлер", "Даймлер"). Увлекшись авиацией, он в 1908 г. организовал компанию "Эдмунд Румплер Люфтфарцойгбау". Позже название компании неоднократно менялось. Первые сконструированные им самолеты напоминали французские монопланы "Антуанетт". В 1910 г. после знакомства с австрийским создателем оригинальных самолетов "Таубе" И. Этрихом Румплер организовал на заводе производство его машин. При этом в конструкцию "Таубе" было внесено множество доработок: менялось крыло, шасси, фюзеляж, система управления. К 1914 г. был разработан тип 4С, у которого лишь крыло напоминало о его "предках". Параллельно с 4С был создан и бипланный вариант 4А, принятый на вооружение кайзеровской армии под индексом ВI. В то время шеф-пилотом компании стал будущий авиаконструктор Гельмут Хирт.
  Компания Румплера одной из первых в Германии (в 1913 г.) начала строить гидросамолеты, причем с перспективным двухпоплавковым шасси, и летающие лодки (4Е). На поплавки устанавливались серийные машины - "Таубе" и ВI, а позже СI (5A2).
  В 1916 г. на основе задания флота на одноместный гидроистребитель сопровождения был построен самолет 6В. За основу была взята конструкция СI. Двигатель Мерседес D.III был хорошо закапотирован. Всего было произведено 88 машин.
  Самолеты летали на Черном и Северном морях и проливе Ла Манш. На бельгийском побережье они укрывались в бетонных ангарах, откуда к морю их на специальных площадках отвозил паровоз. На воду машины спускали краном. Выпущено несколько самолетов в варианте 6B-2, отличавшихся формой оперения.
  По конструкции 6В был в основном деревянным с деревянными двухреданными поплавками. Из стальных труб были выполнены поперечный набор фирменного фюзеляжа, рама оперения, стойки шасси. Носовая часть фюзеляжа обшивалась фанерой, все остальное - полотном.


Технические данные Румплер 6В
  
Двигатель 1 х Мерседес D.III (160 л. с.)
Размеры:
  размах х длина 12,20 х 9,05 м
Площадь крыльев 36 м2
Вес:
  пустого 790 кг
  взлетный 1140 кг
Максимальная скорость 153 км/ч
Потолок 5000 м
Продолжительность полета 4 ч
Вооружение:
  пулеметное 1 х 7,62-мм синхронный пулемет "Шпандау"
Экипаж 1 чел.


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Rumpler 6B 1
  This single-seat seaplane of 1916 was developed from the Rumpler C I and was used for seaplane station defence purposes. Construction was identical to that of the C I. A later version, known as the 6B 2, differed only in having the wing-nut profile tailplane of the C IV. Navy Numbers allotted: 6B 1 751, 787 788, 890 899, 1037 1061. 6B 2 1062-1066, 1188-1207, 1434-1458. Engine, 160 h.p. Mercedes D III. Span, 12.20 m. (40 ft. 0 3/8 in.). Length, 9.05 m. (29 ft. 8 3/8 in.). Height. 3.5 m. (11 ft. 5 7/8 in.). Area, 36 sq.m. (389 sq.ft.). Weights: Empty, 790 kg. (1,738 lb.). Loaded, 1,140 kg. (2,508 lb.). Endurance, ca. 4 hr. Armament, one fixed Spandau machinegun.


W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters


RUMPLER 6B 1 Germany

  The first essay in the single-seat fighter category by Rumpler was a twin-float seaplane intended for both offensive patrol and seaplane station defence. Assigned the company designation 6B 1, the fighter was a derivative of the highly successful 5A 2 (C I) two-seat general-purpose biplane, possessing a fundamentally similar structure and retaining the 160 hp Mercedes D III engine. The two-bay wing cellule was also retained, but a modest stagger was applied, the rear cockpit was discarded and armament comprised a single synchronised 7,9-mm LMG 08/15 machine gun. The largest of five single-seat float fighter prototypes ordered in June 1916 for evaluation by the Marine-Flieger, the 6B1 entered production after acceptance of three prototypes during July-August 1916. Forty series aircraft followed between November and May 1917, production continuing with the 6B 2 of which 50 had been delivered when the programme terminated in January 1918. The 6B 2 differed in comparatively minor respects, the most visible modification being use of the tailplane of ‘‘wing-nut” form of the C IV. The following data relate to the 6B 1 in standard form.

Max speed, 84 mph (135 km/h) at sea level.
Time to 9,840 ft (3000 m), 25 min.
Range, 342 mis (550 km).
Empty weight, 1,742 lb (790 kg).
Loaded weight, 2,513 lb (1140 kg).
Span, 39 ft 10 1/3 in (12,15 m).
Length, 29 ft 8 1/3 in (9,05 m).
Height, 11 ft 5 3/4 in (3,50 m).
Wing area, 384.28 sq ft (35,70 m2).

O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Rumpler 6B 1
Из-за своих размеров 6В не мог вести маневренные воздушные бои с истребителями
A.Imrie - German Naval Air Service /Arms & Armour/
By mid-1916 the need for single-seat seaplane fighters of good performance caused orders to be placed with various manufacturers for prototype aircraft to be powered by either the Benz or Mercedes six-cylinder engines of 150hp. The first aircraft to be delivered to the seaplane experimental and acceptance centre at Warnemunde (SVK and SAK) was the Rumpler 6BI numbered 751 at the end of August. Following acceptance, it was sent to Zeebrugge where it is seen on its railway car with Leutnant Bucker in the cockpit.
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The Rumpler 6B 1 (shown) and similar 6B 2 were ordered in quantity after prototype test.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
A Brandenburg (?) Seaplane looping over the coast. Machines of this type for a time gave the Germans the Command of the Air over the North Sea
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Rumpler 6B 2. This rare air-to-air photograph shows well the tailplane profile, the only visible feature in which the aircraft differed from the 6B 1
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
A single seat Rumpler 6B2 floatplane fighter seen at its dynamic best. A lighter version of Rumpler's C I two seater and using the same 160 hp Mercedes D III, the original 6B1 entered service with the navy in July 1916, with deliveries continuing into 1917, when replaced in production by the 6B2 seen here. Just as the 6B1 had derived from the earlier C I, the 6B2 owed its genesis to that of the two seat Rumpler C IV. Overall, a total of 98 6Bs are reported to have been delivered when building ended in January 1918, comprising 43 6B1s and 55 of the 6B2 version. The top level speed of both versions was around 95mph and each carried a single, fixed, forward-firing 7.92mm Spandau.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
The Rumpler 6B 1 (shown) and similar 6B 2 were ordered in quantity after prototype test.