Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Rumpler G.I/G.II/G.III

Страна: Германия

Год: 1915

Rumpler - C.I/C.Ia - 1914 - Германия<– –>Rumpler - 6A - 1916 - Германия


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Rumpler 4A 15
  This first Rumpler Grossflugzeuge appeared in March 1915 and became the prototype for the later G I. The machine made a test climb, carrying ten personnel, to an altitude of 3,200 m. on 15th March 1915, and later the same day attained a height of 1,800 m. while carrying sixteen personnel. On 17th April 1915 this prototype was destroyed. Engines, two 150 h.p. Benz Bz III. Span, 18.75 m. (61 ft. 6 1/4 in.). Length, 11.8 m. (38 ft. 8 5/8 in.).


Rumpler G I (5A 15)
  The Rumpler G I went into small-scale production in 1915 after the tail surfaces had been revised. It was of conventional wood and fabric construction, and a crew of three was carried. The twin engines, which drove pusher airscrews, were neatly encased with fairings extending right down to the lower wing. Car-type radiators were mounted on the forward end of the engine nacelles. Engines, two 160 h.p. Mercedes or 150 h.p. Benz. Span, 19.28 m. (63 ft. 3 1/8 in.). Length, 11.8 m. (38 ft. 8 5/8 in.). Height, 4.0 m. (13 ft. 1 1/2 in.). Area, 78.68 sq.m. (850 sq.ft.). Weights: Empty, 1,998 kg. (4,396 lb.). Loaded, 2,938 kg. (6,574 lb.). Speed, 145 km.hr. (90.625 m.p.h.). Climb, 800 m. (2,624 ft.) in 7 min., 4,000 m. (13,120 ft.) in 2 hr. Duration, ca. 4 hr. Armament, one Parabellum machine-gun in nose cockpit.


Rumpler G II (5A 16)
  This machine differed little from the G I and, as far as can be ascertained, was virtually the same aircraft fitted with more powerful 220 h.p. Benz Bz IV engines. Armament, one Parabellum machine-gun in nose cockpit and one aft of wings.


Rumpler G III (6G 2)
  Final development of the Rumpler twin-engined bombers, the G III followed the previous trend, but now had the engine nacelles considerably cleaned up and mounted well clear of the lower wing. Lateral control was improved by the introduction of horn-balanced ailerons. Engines, two 260 h.p. Mercedes D IVa. Span, 19.30 m. (63 ft. 3 7/8 in.). Length, 1200 m. (39 ft. 4 1/2 in.). Height, 4.50 m. (14 ft. 9 1/4 in.). Weights: Empty, 2,295 kg. (5,049 lb.). Loaded, 3,620 kg. (7,964 lb.).


А.Александров, Г.Петров Крылатые пленники России


Серийных двухмоторных бомбардировщиков в России тоже не существовало, тогда как германские аппараты класса Г в нашем небе летали. В ноябре 1916 г. над Браиловым (Румыния) опытный летчик георгиевский кавалер сотник Ф. Г. Зверев, возглавлявший 4-й авиационный отряд истребителей, сумел сбить большой двухдвигательный "Румплер". Всего лишь одна пуля попала в его правый мотор и разворотила картер, решив дело: аэроплан с номером 7 на фюзеляже (83, а и б) спустился в 15 км от города и попал в плен. "Ньюпор" Зверева пострадал больше, получив 37 пробоин, включая дыру в маслобаке, потеряв винт... Даже шлем летчика был пробит, да и не мудрено: подступиться к вооруженному 2 подвижными пулеметами "Парабеллум" бомбардировщику оказалось нелегко. Один стрелок находился в носу, а другой - в кабине, за коробкой крыльев, откуда мог вести огонь даже вниз, через специальную открывавшуюся амбразуру. Судя по этому описанию, жертвой Зверева стал "Румплер Г. II" - аппарат с двумя 220-сильными толкающими "Бенцами" в двух гондолах, размещенных в бипланной коробке крыльев. Модель создавалась в 1916 г. как развитие предыдущей, выпускавшейся в 1915 г. и несшей "Мерседесы" 160 л. с. или "Бенцы" 150 л. с. Пятьдесят восемь "Г-первых" были на фронте с середины 1915 по август 1916 гг.; 10 "Г-вторых" находились в боевых частях к октябрю 1916 г. (всего построено 72 аппарата). В 1917 г. на смену этим моделям пришла третья, с двумя "Мерседесами" в 260 "лошадей" каждый, и в общей сложности карьера данной конструкции длилась до августа 1918 г. Бомбовозы "Румплер" оказались вполне удачными машинами, хотя им не удалось испытать славы их "собратьев" от компаний "Гота" и "Фридрихсхафен".

O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Rumpler 4A 15
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Rumpler G T (5A 15) (first version)
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
The Rumpler G.1 went into production in 1915 as a reconnaissance/bomber but only was used in small numbers by the Germans.
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Rumpler G I (second version)
Журнал - Flight за 1918 г.
It appears that the Gotha and Friedrichshafen firms are not having a monopoly in twin-engined bombers, the above illustrations showing a machine produced by the Rumpler firm. - From the numbers painted on the fuselage it appears that this machine was built as long ago as 1915.
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Rumpler G II (5A 16)
A.Imrie - German Bombers /Arms & Armour/
Because of their heavy defensive armament, the Kagohl's first twin-engined G types of aircraft were used singly for reconnaissance duties, and when accompanying a number of smaller two-seaters on a bombing raid the inclusion of a G type guaranteed that enemy fighters would concentrate on the big machine, leaving the main bomb-carrying force almost unmolested. But a hot reception awaited the attackers. This Rumpler G II (107/15) is seen over the Eastern Front, operating with Kagohl II from Kowel aerodrome in 1916.
A.Imrie - German Bombers /Arms & Armour/
The success of the Rumpler G II at the Front during 1916 led to the development of the Rumpler G III powered by two Mercedes D IVa 260hp engines, but the aircraft had constructional shortcomings and could not compete with the designs of AEG, Friedrichshafen and Gotha, the main suppliers of twin-engined G types. From a limited production batch, the Rumpler G III was used only in small numbers by the Kagohl, reaching a maximum at the Front of ten machines at the end of October 1917.
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 83а)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 83б)