burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Германия

Год: 1916

В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны

МОДИФИКАЦИИ
  
   "Цеппелин-Штаакен" R-V и R-VII. Первый опыт воздушных боев показал, что истребители почти всегда атакуют бомбардировщики с задней полусферы. Поэтому, для более эффективной защиты, на очередной модификации "Цеппелина" мотогондолы как бы развернули на 180 градусов.
   Двигатели с винтами установили спереди, а турели - сзади. Кроме того, на R-V еще одну турель с практически неограниченным полем обстрела смонтировали в так называемом "ласточкином гнезде" над верхним крылом, куда при угрозе нападения стрелок поднимался по лестнице.
   Четырехлопастные винты на R-V приводились в движение пятью моторами "Майбах" Mb.IV по 240 л.с. (1 в носу и 2 спарки в гондолах). В фюзеляже R-VII стояли 2 "Мерседеса" по 160 л.с., а в гондолах - 4 "Бенца" по 220 л.с. Обе машины в 1917 году отправили на западный фронт. R-VII разбился по дороге, а R-V некоторое время использовался в качестве ночного бомбардировщика.

Показать полностью

Описание:

  • В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
  • O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)
  • G.Haddow, P.Grosz The German Giants (Putnam)
  • J.Herris Zeppelin-Staaken Aircraft of WW1. Vol 1: VGO.1 - R.IV R.29/16 (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 47)
  • J.Herris - Zeppelin-Staaken Aircraft of WW1. Vol 1: VGO.1 - R.IV R.29/16 /Centennial Perspective/ (47)

    The wreck of Zeppelin Staaken R.V (R.13/15) that crashed near Heistern, 3 October 1918 (18 October in other sources). After flying in heavy rain and fog all engines started to run badly and the new aircraft commander ordered the pilots to make an emergency landing. This was against their better judgment and the results showed why; the R.V was basically destroyed in the landing. Fourteen crew members and passengers were fortunate; only one person (Lt. Pickerott, the aircraft commander) was injured. Note the Balken cross painted at rudder. (Peter M. Grosz collection/ STDB)

  • J.Herris - Zeppelin-Staaken Aircraft of WW1. Vol 1: VGO.1 - R.IV R.29/16 /Centennial Perspective/ (47)

    Another view of the crashed R.V. The fuselage cross shows were the old cross was scraped off and the new cross was painted on. Note the partially opened, nacelle gunner's parachute (probably a Kathchen Paulus Systeme) laying along the right nacelle. From 1917 the Rfa unit started to mount and test parachutes from two Systeme. First: Kathchen Paulus. The life saving parachute (Rettungsfallschirm) type"K. P." primary was used at early LZ, SL, and PL type Airships and observation balloons. Second: The Heinecke parachute system, designed for fighters and two-seater aircraft. Finally after tests the system Heinecke was chosen for Riesenflugze. But probably from an insufficient supply of parachutes, both types were used. (Peter M. Grosz collection/STDB)

  • J.Herris - Zeppelin-Staaken Aircraft of WW1. Vol 1: VGO.1 - R.IV R.29/16 /Centennial Perspective/ (47)

    View of the upper wing of the crashed R.V (R.13/15) bomber. Note the night camouflage (dark blue color) overpainted the lozenge pattern and the scraped crosses. The lozenges on the wing undersides are brighter than on the fuselage and upper side so must be not darkened by dark bluish lacquer. (Peter M. Grosz collection/STDB)