Описание
Страна: Австро-Венгрия
Год: 1917
В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
ФЁНИКС С-I/УФАГ С-I / PHONIX C-I/UFAG С-I
   
   Весной 1916 года Эрнст Хейнкель спроектировал весьма оригинальный двухместный разведчик-биплан "Ганза-Бранденбург KDC" со звездообразными межкрыльевыми подкосами, высокобортным фюзеляжем и бескилевым хвостовым оперением.
   Так же, как и предыдущая разработка Хейнкеля, этот самолет не заинтересовал руководство фирмы Ганза-Бранденбург, но зато вызвал живой интерес у австро-венгерской авиапромышленности. Сразу две фирмы - австрийская Феникс и венгерская UFAG (УФАГ - Унгариш Флюгцойгфабрик АГ) купили лицензии на выпуск машины.
   Обе фирмы слегка видоизменили проект, отказавшись от непривычных звездообразных подкосов и установив обычные стойки бипланной коробки. В результате получилось два очень похожих аэроплана с одним и тем же мотором, отличавшихся лишь в деталях.
   На "Фёниксе" сохранилось "хейнкелевское" бескилевое оперение, а размах нижнего крыла был слегка уменьшен. На "Уфаге", наоборот, оставили крылья равного размаха, зато установили новое вертикальное оперение с небольшим килем.
   По оценкам пилотов, оба аппарата были в общем почти равноценны и сходны по летным характеристикам. "Фёникс" считался более устойчивым, простым в пилотировании и лучше набирал высоту. Зато "Уфаг" обладал более высокой скоростью, лучшей маневренностью и большей полезной нагрузкой.
   Так и не решив, какой самолет предпочтительнее, военное командование в конце 1917-го распорядилось начать одновременный выпуск обеих машин, В дальнейшем наметили продолжить сборку той модели, которая лучше зарекомендует себя на фронте.
   "Фёникс" и "Уфаг" начали поступать на итало-австрийский фронт весной 1918 года. "Фениксы", обладавшие более высоким потолком, применялись в основном для фоторазведки. "Уфаги" же выступали в качестве универсальных боевых машин, вылетая на разведку, штурмовку и бомбардировку вражеских позиций.
   Такой аппарат посчитали более полезным, и летом 1918-го, после сборки 110 экземпляров, выпуск "Фёниксов" прекратился. А венский завод фирмы Феникс приступил к постройке "Уфагов". До конца войны он успел закончить 50 штук. Еще 150 самолетов сдал завод фирмы UFAG в Будапеште.
   После распада Австро-Венгерской империи уцелевшие "Фёниксы" и "Уфаги" достались тем странам, на чьей территории шли боевые действия, в первую очередь Румынии, Италии и Югославии.
   
   
ДВИГАТЕЛЬ 
   
   "Геро", 230 л.с. 
   
   
ВООРУЖЕНИЕ 
   
   Стрелковое:  1 синхронный и 1 турельный 8-мм пулемет "Шварцлозе". 
   Бомбовое:    50-100 кг. 
   
   
ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ 
   
                                    "Феникс"    "Уфаг" 
   Размах, м                           11,00     10,72 
   Длина, м                             7,52      7,20 
   Высота, м                            2,95 
   Площадь крыла, кв.м                 29,00     32,10 
   Сухой вес, кг                         820       800 
   Взлетный вес, кг                     1240      1250 
   Скорость максимальная, км/ч           182       190 
   Время набора высоты, м/мин      2000/10,7    1000/3 
   Потолок, м                           5400      4900 
   Продолжительность полета, ч           3,5 
   Экипаж, чел                             2 
Описание:
- В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
 - P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One (Flying Machines)
 - E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
 
Фотографии
- 
 
 
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
UFAG С-I, 23 эскадрилья ВВС Австро-Венгрии, лето 1918г.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
UFAG C.I 161.92, Flik 66/K
 - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
UFAG C I 161.106 Flik 4 D Gajarine September 1918
 
- 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
UFAG C.I 161.01 prototype at Aspern. As was often the case, the observer’s turret was not installed until flown with sandbag weights to determine the optimum position for the observer.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
UFAG C.I 161.01 prototype with the original, I-strutted wing cellule during flight trials at Albertfalva in June-July 1917. Unlike the Brandenburg C.II, the pilot’s cockpit is readily accessible.
 - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
Ufag C.I, Flugzeugnummer 161.01, einstielig
 - 
 
 
Форум - Breguet's Aircraft Challenge /WWW/
UFAG C.I Series 161 prototype, 161.01 or 161.02, with a single I-strut, 1917. Observer's turret is missing too. Flars requested conventional wing struts.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
UFAG C.I 161.01 prototype photographed at Aspern in summer 1917. The narrow, deep fuselage and small rudder were the primary features adopted from the Brandenburg C.II design.
 - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
Ufag C.I, Flugzeugnummer 161.07
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
The UFAG C.I 161.11, from the pre-production batch ordered in May 1917, had a shorter wingspan than subsequent production series. The emphatic stagger has been retained but the sweepback was eliminated. For strength and safety, Flars preferred the twin, steel-tube wing struts to the original, wooden I-struts.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
Without forward armament installed, UFAG C.I 161.11 performed its maiden flight at Albertfalva on 30 January 1918 and was delivered to the LFT in February. It remained with Fleks 6 and 8 at Wiener-Neustadt to acquaint aircrews with the new type.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
The UFAG C.I 161.14, of the pre-production batch, was first flown by Antal Feher on 16 January 1918. Compared to the 161.01 prototype, the center section structure has been strengthened. The angle of incidence could be changed by adjusting the front strut. The aircraft served with Flik 16/D in January 1918 and Flik 44/D in August 1918.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
By 1918, The Austro-Hungarian aviation industry was capable of designing and building aircraft equal to the best. One of these was the fine UFAG C.I, as demonstrated by 161.21 that first flew in March 1918.
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
Photographed at Flik 23/D in the summer of 1918, the UFAG C.I 161.67 was fitted with underwing bomb racks. Each wing could hold six 12.5 kg bombs. The production series had an increased wing span. The blast-tube and shell-ejection apertures of the synchronized gun are visible below the engine. Running from the observer’s ring is the line leading to the parachute stored in the fuselage floor.
 - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
Ufag C.I, Flugzeugnummer 161.67
 - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
Ufag C.I, Flugzeugnummer 161.71, Fliegerkompanie 28D, Flugfeld Godega, Sommer 1918, Kommandant der Flik Feldpilot Hptm Alexander Hartzer (mit Hund)
Ufag C.I, самолет номер 161.71, Fliegerkompanie 28D, аэродром Годега, лето 1918 г., командир Flik Hptm Александр Хартцер (с собакой) - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
Beginning with UFAG C.I 161.91, a tail fin and unbalanced rudder were standard production features. The aircraft was delivered in June 1918 for testing and experimental work at Aspern. The ear radiators, shown here, were rejected because of the reduced forward visibility, especially while landing. In August 1918, aircraft 161.91 was sent to the Al-Ma repair facility in Prague.
 - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
Ufag C.I, Flugzeugnummer 161.91, Versuchsflugzeug, Rollschaden in Aspern
Ufag C.I, самолет номер 161.91, испытательный самолет, повреждение на рулении в Асперн - 
 
 
E.Hauke, W.Schroeder, B.Totschinger - Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-1918
Ufag C.I, Flugzeugnummer 161.106, Fliegerkompanie 4D. Flugfeld Gajarine, September 1918
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
"Уфаг" С-I в австрийском "ступенчатом" камуфляже
Flik 4/P flew the UFAG C.I 161.106 in September 1918. The early crosses on the upper wing have been over-painted and replaced by late 1918 markings. The field of fire for the observer is exemplary. - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
In celebration of the 1000th aircraft built by UFAG, the UFAG C.I 161.121 decked out in garlands and flags, sometime in August 1918.
 - 
 
 
D.Mechin - Foreign Fronts of the French Air Force 1914-1919 /Aeronaut/
Having an aviation industry on its soil, the Hungarian government can take advantage of local production to perfect its airforce - here, a UFAG C.I n°161.166 manufactured in Budapest (Coll. Bernhardt Totschinger)
UFAG CI (161.169) of the Hungarian Communist Air Force. - 
 
 
Z.Czirok - German Aircraft in Hungarian Service /Centennial Perspective/ (92)
MAG 90.05 flys in to land; MAG 90.03 is at right. (Peter M. Grosz collection/STDB)
Im Fluge Fokker V 22, am Boden Dreidecker 90.03, Aviatik-Berg D.I 92.14, Aviatik-Berg C.I-Baureihe 91, Ufag C.I-Flugzeug 161.01Другие самолёты на фотографии: Aviatik (Berg) C.I - Австро-Венгрия - 1917Aviatik (Berg) D.I - Австро-Венгрия - 1917Fokker D.VII / V11 / V18 / V22 / V24 - Германия - 1917Fokker Dr.I (Fokker Dreidecker) / V4 / V5 / V7 - Германия - 1917
 - 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
The Phonix-built UFAG C.I(Ph) 123.36 was one of the 22 aircraft that never reached the Front. It was confiscated as part of Allied reparations in 1919-1920 and assigned the British designation A/43.
 
- 
 
 
J.Davilla - Italian Aviation in the First World War. Vol.1: Operations /Centennial Perspective/ (73)
The speedy UFAG C.I was one of the two-seaters intended to replace the Brandenburg C.I. This example lost fabric from its top wing during flight; the fortunate crew is shown with it. This incident shows why the sturdy Brandenburg was produced in such great numbers and appreciated by its crews.
 - 
 
 
D.Mechin - Foreign Fronts of the French Air Force 1914-1919 /Aeronaut/
End of the line for this UFAG C.I of the Hungarian Bolshevik Air Force.
 - 
 
 
C.Owers - Hansa-Brandenburg Aircraft of WWI. Volume 3 - Monoplane Seaplanes /Centennial Perspective/ (19)
Austro-Hungarian warplanes abandoned at Aidussino in November 1918 symbolize the defeat and disintegration of the Austro-Hungarian Empire. An UFAG-built Brandenburg C.I (369 series?) is in the foreground. A Phonix D.II rests on its nose with Phonix C.I 121.60 upside down. The noses of an Aviatik D.I and UFAG C.I are at right.
Другие самолёты на фотографии: Halberstadt D.II/D.III - Германия - 1916Hansa-Brandenburg C.I - Германия - 1915Phonix C.I - Австро-Венгрия - 1917Phonix D.I/D.II/D.III - Австро-Венгрия - 1917
 
- 
 
 
P.Grosz, G.Haddow, P.Shiemer - Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One /Flying Machines/
UFAG C.I 161.92, Flik 66/K
 - 
 
 
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Уфаг" С-I