burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Великобритания

Год: 1918

Истребитель

В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны

Цельнодеревянный двухстоечный биплан. Фюзеляж типа полумонокок с работающей фанерной обшивкой, крыло и оперение обшиты полотном. "Бэнтэм" - первая разработка известного авиаконструктора голландского происхождения Фредерика Кольховена на фирме "Бритиш Аэриэл Транспорт Компани Лимитед" (British Aerial Transport Co. Ltd - BAT), куда он летом 1917-го перевелся с фирмы "Армстронг-Уитворт".
   Прототип под обозначением FK.22 появился осенью того же года. Машина создавалась в инициативном порядке и имела целый ряд важных конструктивных отличий от остальных англо-французских истребителей тех времен. Самолет получился очень легким и аэродинамичным. Но главным отличием стало применение стационарного звездообразного мотора воздушного охлаждения ABC "Уосп". В качестве альтернативной силовой установки рассматривались широко распространенные в странах Антанты ротативные моторы "Рон" и "Гном моносупап".
   Для улучшения обзора верхнее крыло истребителя было опущено почти до фюзеляжа, а голова летчика возвышалась над ним. Такое решение, помимо очевидных достоинств, таило в себе угрозу: в случае опрокидывания машины у ее пилота почти не оставалось шансов избежать увечий. Впрочем, подобный недостаток можно было легко компенсировать установкой противокапотажной рамы.
   Всего построили шесть предсерийных экземпляров, три из которых оснастили 170-сильными двигателями "Уосп I", а остальные - ротативными моторами мощностью 100 и 110 л.с.
   В январе 1918-го первым вышел на испытания образец с ротативным "Гномом моносупапом". Испытания машин со стационарными моторами начались в мае. Самолет с ротативным двигателем ничем не выделялся на фоне иных машин своего класса, зато прототип с "Уоспом" благодаря повышенной энерговооруженности показал гораздо более высокие летные характеристики. Однако это в значительной мере компенсировалось низкой надежностью и частыми отказами еще "сырого" и недоведенного мотора.
   Тем не менее военное министерство заказало 12 серийных экземпляров машины с "УОСПОМ". получивших обозначение FK.23 и наименование "Бэнтэм". От FK.22 они отличались слегка увеличенным размахом крыльев, уменьшенным килем и расширенным рулем поворота, а также установкой вооружения - двух синхронных пулеметов "Виккерс", закрепленных внизу передней части фюзеляжа, перед кабиной. Линии огня проходили между двумя нижними цилиндрами двигателя.
   Первый серийный экземпляр поднялся в воздух 23 июля 1918 г. Всего было построено 9 "Бэнтэмов", причем последний из них оснастили новым 200-сильным мотором "Уосп II". С такими же двигателями планировалось выпустить и три оставшихся экземпляра военного заказа, но "Уосп II" оказался настолько ненадежным, что от их постройки отказались. Один из "Бэнтэмов" для ознакомления отправили во Францию, еще один - в США.
   Дальнейших заказов на FK.23 не последовало, и на фронт эта машина так и не попала. Однако она стала первым в мире серийным истребителем со стационарным радиальным двигателем, получившим в дальнейшем широкое распространение.
  
  
  
ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ИСТРЕБИТЕЛЯ "БЭНТЭМ"
  
Размах, м 7,62
Длина, м 5,61
Площадь крыла, кв.м 17,2
Сухой вес, кг 376
Взлетный вес, кг 599
Скорость максимальная, км/ч 206
Время набора высоты
   3000 м, мин.,сек. 7,2
Потолок практический, м 6100

Показать полностью

Описание:

  • В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
  • P.Lewis The British Fighter since 1912 (Putnam)
  • F.Mason The British Fighter since 1912 (Putnam)
  • W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters
  • J.Bruce British Aeroplanes 1914-1918 (Putnam)
  • A.Jackson British Civil Aircraft since 1919 vol.1 (Putnam)
  • Журнал Flight
  • W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters

    The original BAT F.K.22 with A.B.C. Mosquito engine, in late 1917

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    B.A.T. Bantam Mk.II with 110 h.p. Le Rhone engine. This aeroplane was the F.K.22 design.

  • F.Mason - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    The B.A.T. F.K.22/2 Bantam Mk II with 100hp Gnome monosoupape rotary engine; note the wide-track undercarriage in relation to the aircraft’s span.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    B.A.T. Bantam, B.9947. Original form of Bantam Mk.I with engine removed. The flat top wing can be seen.

  • F.Mason - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    The B.A. T. F.K.22 Bantam, B9947, showing well the flat top wing and the cockpit aperture.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    B.A.T. Bantam F.1653 with modified engine installation.

  • W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters

    The first production F.K.23 Bantam Mk I with 170hp ABC Wasp engine; the port Vickers gun port is just visible in the lower segment of the engine cowling. F1653 first flew in March 1918 and was taken on charge by the RAE on 13 August 1920, but crashed near Aldershot on 10 January 1922.

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    THE B.A.T. BANTAM. - Side view

  • Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/

    Истребитель "Бэнтэм" со стационарным мотором ABC "Уосп" / Side View of the B.A.T. "Bantam" (A.B.C. 200 h.p. "Wasp" engine).

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    Production Bantam Mk.I with enlarged wings having equal dihedral, steel-tube interplane struts, and modified tail-unit.
    This BAT FK 23 Bantam, serial no F 1655, the third of nine production aircraft completed, proclaims its British Aerial Transport parentage in bold white lettering down its fuselage in place of the normal roundel, indicating that this photograph dates from after the war and that this was one of the machines sold as war surplus in 1919. The history of the Bantam is convoluted and starts in mid-1917 when Frederick Koolhoven left Armstrong Whitworth to join the newly formed Willesden-based BAT, taking his tell-tale FK design numbers with him. At BAT Koolhoven's first task centred on designing a company-funded single seat fighter venture, designated FK 22. First flown in the early autumn of 1917 this machine gained Air Board interest and a contract for six examples followed. Originally planned to use a 120hp ABC Mosquito radial, one of the four FK 22s known to have been built and flown during 1918 used a 100 hp Gnome Monosoupape, subsequently replaced by a 110hp Le Rhone 9J rotary. To compound matters, virtually all of the FK 22s varied in airframe detail, but out of this melee emerged the 170hp ABC Wasp powered example in the spring of 1918, the change being considered great enough to warrant the new designation of FK 23 Bantam. Others of the original FK 22 were re-engined with the Wasp, but all of these machines were criticised for the ease with which they would enter a vicious, flat or autorotative spin. To cure this problem, the later nine so-called production aircraft incorporated a modified set of increased span wings and tail unit. The later FK 23s that initially appeared in October 1918 had the by now standard twin Vickers guns, along with a top level speed of 128mph at 6,500 feet, falling to 118mph at 18,000 feet. Time to reach 10.000 feet took 9 minutes. Time, however, was about to run out on the Bantam with the coming of the Armistice.

  • P.Lewis - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    Production B.A.T. Bantam Mk.I.

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    "The Bat," designed by Mr. Frederick Koolhoven, and tested by Mr. Peter Legh, climbing 20,000 ft. in 21 min. When aerial police get going, the "Bat" will, no doubt, be a scout which aerial lawbreakers will have to reckon with.

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    The B.A.T. Bantam. View of engine housing

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    K-123, the B.A.T. F.K.23 Bantam flown by C. B. Prodger on 21 June, 1919, in the Victory Aerial Derby. The engine is a 170 h.p. A.B.C. Wasp.

  • A.Jackson - British Civil Aircraft since 1919 vol.1 /Putnam/

    The clipped-wing Bantam K-125 being prepared for the 1919 Aerial Derby.
    No. 3. - The B.A.T. Bantam, 170 h.p. A.B.C. Wasp, flown by Maj. C. Draper. This machine is the standard Bantam, except that its bottom plane has been cut down in size.

  • A.Jackson - British Civil Aircraft since 1919 vol.1 /Putnam/

    The first of the civil Bantams at Hendon in 1919 bearing the now classic temporary registration K-123.

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    THE AERIAL WELCOME. - Mr. Clifford Prodger, on a B.A.T. Bantam, flew over Paddington on Sunday when the commander and crew of N.C. 4 arrived from Plymouth. Note the American flag on the fuselage.

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    THE CROSS-COUNTRY HANDICAP AT HENDON AERODROME ON WHIT-MONDAY: The five starters lined up for the race, at the other side of the aerodrome

    Другие самолёты на фотографии: Avro 504/504A/B/C/J/K - Великобритания - 1913De Havilland D.H.6 - Великобритания - 1917Grahame-White Bantam - Великобритания - 1919

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    Finish of the cross-country handicap at Hendon Aerodrome on Whit-Monday by Mr. C. Turner in a single-seater B.A.T. Bantam. Crossing the line at the enclosures at over 120 m.p.h. Inset, the judge, Mr. J. E. Withers, presenting the winner's cup of the Anglo-American Oil Co. to Mr. C. Turner