burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Франция

Год: 1909

.

В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны

БЛЕРИО-XI / BLERIOT-XI

   Цельнодеревянный расчалочный высокоплан с полотняной обшивкой передней части фюзеляжа, крыла и оперения. Создан в 1909 году талантливым французским авиаконструктором, одним из пионеров авиации Луи Блерио. Строился серийно во многих модификациях на фирме Блерио, а также - по лицензии - в Италии на фирме Сосьета Итальяна Трансаэро (SIT) и в России на заводах Щетинина и "Дукс".
   "Блерио-XI", прославивший своего создателя перелетом через Ла-Манш, стал первым в мире самолетом, примененным в военных действиях. Машины этого типа принимали участие в Итало-Турецкой (1911-12 гг.) и в Балканских (1912-13 гг.) войнах. К началу первой мировой "Блерио" состояли на вооружении во Франции, Италии, Великобритании, Бельгии, Италии и Болгарии. В России насчитывалось около 50 аппаратов (из них до 30 - местной постройки), которые использовались в качестве учебных.
   На западном фронте "Блерио" применялись в первые месяцы войны как разведчик и самолет связи, а в некоторых случаях - и для бомбометания. Ими было оснащено 6 французских и 6 итальянских эскадрилий, отдельные машины входили в 4 английских авиадивизиона. Однако появление у немцев самолетов-истребителей положило конец боевой карьере этих тихоходных невооруженных аэропланов. Весной 1915 года все уцелевшие к тому времени "Блерио" перевели в учебные подразделения.


ОСНОВНЫЕ ВОЕННЫЕ МОДИФИКАЦИИ

   "Блерио-XI Милитэр" ("военный") - экипаж 1 человек, двигатель "Гном", 50 л.с.
   "Блерио-XI Артиллери" ("артиллерийский") - экипаж 2 человека, двигатель "Гном" 70 л.с.
   "Блерио-XI Жени" ("инженерный") - то же, что и "артиллерийский", но с усиленным шасси и видоизмененным хвостовым оперением.


ВООРУЖЕНИЕ

   Не предусмотрено. В отдельных случаях на борт брали несколько мелких бомб, сбрасывавшихся вручную или с помощью самодельных приспособлений.


ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ("Блерио-XI Артиллери")

   Размах, м 10,20
   Длина, м 8,25
   Площадь крыла, кв.м 20,9
   Сухой вес, кг 350
   Взлетный вес, кг 570
   Скорость максимальная, км/ч 95
   Время набора высоты, м/мин 1000/14
   Потолок, м 4300

Показать полностью

Описание:

  • В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
  • А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
  • В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
  • J.Davilla, A.Soltan French Aircraft of the First World War (Flying Machines)
  • L.Opdyke French Aeroplanes Before the Great War (Schiffer)
  • M.Goodall, A.Tagg British Aircraft before the Great War (Schiffer)
  • Журнал Flight
  • Журнал - Flight за 1910 г.

    BLERIOT'S ACCIDENT IN CONSTANTINOPLE. - The crazy houses in the Tetavia quarter against which M. Bleriot's monoplane was driven by the boisterous wind when he, to please the crowd, undertook his hazardous flight on December 12th on the Tuscum military field at Pera. Our photograph shows the machine as it fell across the centre palings of the two back yards.

  • Журнал - Flight за 1910 г.

    Unique instantaneous photograph of an accident to Mamet on his monoplane during his exhibition flights in Spain.

  • Журнал - Flight за 1911 г.

    IN THE WAR OFFICE AND PARLIAMENTARY ENCLOSURE AT THE HENDON DEMONSTRATION LAST WEEK, SHOWING ALL THE MACHINES IN LINE IN FRONT OF THE HANGARS. - In the distance, on the left of the photograph, is Mr. Armstrong Drexel's monoplane just had come to grief owing to a mechanic having wrongly crossed the wires of the elevating plane.

  • Журнал - Flight за 1912 г.

    BRINGING BACK THE BITS. - A reminiscence of last summer at Hendon. On the left Messrs. W. Gibson, Clutterbuck, and S. Henderson, an old pupil at the Bleriot school. On the right, in front, H. Salmet and P. Prier, both of Paris-London-Paris fame, and poor Petitpierre, who was shot by the lunatic Hanot last autumn. Supporting the tail are Frank Champion on the left and George Dyott, both of whom have been doing much good flying in the States, the former on a Gnome-Bleriot, the latter on a two-seater Anzani-Deperdussin. Frank Champion, as mentioned in this week's "Eddies," is now in bed suffering from a smashed leg, the result of the accidental discharge of a gun held by Gibson, who figures on the extreme left of the picture, while the two were out shooting rabbits at the Dominguez aerodrome, Southern California. Gordon Jones, of model fame, is walking alongside, bringing back a handful of propeller fragments.

  • Журнал - Flight за 1912 г.

    A flying visit to Palmer's Green, showing M. Manio's monoplane after it bad settled down on the roof of one of the houses in Derwent Road, Palmer's Green, through engine trouble during his attempt to reach Hendon last week. It is a remarkable fact that the pilot was not injured, although his machine was damaged and a considerable hole made in the roof. M. Manlo ultimately regained terra firma by means of a ladder.

  • Журнал - Flight за 1910 г.

    What is it? A wreck thrown up by the sea? A collapsed house, or what? Just the aeroplane "hangar" provided at the Baltimore (U.S.A.) aviation grounds after a night's "weather." Mr. R. J. H. Hooper, in sending us this unique photograph, writes: "The wreck of Radley's Bleriot at the Baltimore Aviation Meeting. I took this on November 4-th, the morning after a gale and snowstorm had brought down the large tent. Underneath the same tent were Drexel's Bleriot, De Lesseps' Bleriot, and Latham's Antoinette. We were first on the field, and cut away the tent before taking this photo. The other machines were still uncovered. The engine end of Latham's Antoinette is just visible beyond Radley's machine. Little wonder there is a reported loss of L8,000 on the meeting."