burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Великобритания

Год: 1913

Single-seat scouting and bombing aircraft

А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты

В 1913 году английский инженер Томас О.М. Сопвич построил на своей фирме спортивный двухместный самолет "Таблоид". На одной из авиационных гонок он развил скорость 139 км/ч, став одной из самых скоростных предвоенных машин. Самолет оказался удачным и привлек пристальное внимание военных специалистов, которые рассматривали его как скоростную боевую машину. Таким образом, "Таблоид" стал первым серийным самолетом британской военной авиации.
   Эта машина выполнена по схеме фюзеляжного одностоечного биплана. Фюзеляж выполнен из деревянных брусков с растяжками из троса и стальной ленты и обтянут полотном, которое покрывалось лаком. Капот двигателя выполнялся из алюминиевых листов, двигатель самолета "Гном" 7-цилиндровый, воздушного охлаждения, звездообразный, ротативный, с тянущим винтом. За двигателем расположен топливный бак, а за ним - двухместная кабина. Места пилота и пассажира расположены рядом. Горизонтальное оперение обычного типа. Стабилизатор нерегулируемый эллиптический. Вертикальное оперение на машинах 1913 года бескилевое, руль поворота с весовой компенсацией. На "Таблоиде", выпускаемом с 1914 года, вертикальное оперение оборудовано небольшим килем. Крылья бипланной коробки двухлонжеронные, выполнены из дерева и обтянуты полотном. Стойки каплевидного сечения, растяжки первоначально тросовые, позднее - стальная лента. На машинах 1913 года управление осуществлялось перекашиванием крыльев (гошированием). На машинах 1914 года крылья уже оборудовались элеронами. Управление самолета тросовое, от ручки управления и педалей. Шасси жесткой конструкции с резиновой амортизацией. Оборудовано противокапотажными лыжами. Костыль неуправляемый, первоначально жесткий, позднее с резиновой амортизацией.
   На пятнадцатый день войны четыре "Таблоида" Королевского воздушного корпуса были отправлены морским путем во Францию. Через неделю они уже участвовали в боевых действиях, но были невооружены. Некоторые пилоты брали в полет стальные стрелы, которые сбрасывались сверху на самолет противника. Известно, что в течение месяца боевых действий таким образом была сбита одна машина. "Таблоиды" использовались авиацией флота, в том числе и с авианосца. Часто они применялись для отражения атак германских дирижаблей. В этом случае самолеты были вооружены неподвижным пулеметом "Льюис", который устанавливался на верхнем крыле, и легкими авиабомбами. 7 октября 1914 г. двумя 9-кг бомбами, сброшенными с "Таблоида" на завод по производству дирижаблей в Дюссельдорфе, был уничтожен армейский дирижабль Z IX, Всего было изготовлено 36 "Таблоидов".
  
  
Модификации
  
   "Таблоид" 1913 года - двухместный спортивный самолет с двигателем "Гном" мощностью 80 л. с.
   "Таблоид" 1914 года - одноместный разведчик и легкий бомбардировщик с двигатетелем "Гном" мощностью 100 л. с., строился как учебный, но с началом войны использовался как разведчик. Отличался конструкцией оперения. Крыло оборудовалось элеронами, использовался новый профиль, изменилась форма законцовок крыла. Удлинены противокапотажные лыжи. Самолет мог нести четыре 9-кг бомбы. Построено около 40 машин.
  
  
Показатель "Таблоид" 1913г. "Таблоид" 1914г.
Размеры, м:
   длина 6,10 6,50
   размах крыльев 7,82 7,82
   высота 2,68 2,68
Площадь крыла, м2 22,30 22,40
Вес, кг:
   максимальный взлетный 480 505
   пустого 300 330
Двигатель: "Гном" "Гном"
   мощность, л. с. 80 100
Скорость, км/ч 148 140
Дальность полета, км 350
Потолок практический, м 4600
Экипаж, чел. 2 1
Вооружение 36 кг бомб

Показать полностью

Описание:

  • А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
  • H.King Sopwith Aircraft 1912-1920 (Putnam)
  • M.Goodall, A.Tagg British Aircraft before the Great War (Schiffer)
  • P.Lewis British Aircraft 1809-1914 (Putnam)
  • J.Bruce British Aeroplanes 1914-1918 (Putnam)
  • P.Lewis The British Fighter since 1912 (Putnam)
  • F.Mason The British Fighter since 1912 (Putnam)
  • H.King Armament of British Aircraft (Putnam)
  • O.Thetford British Naval Aircraft since 1912 (Putnam)
  • D.James Schneider Trophy Aircraft 1913-1931 (Putnam)
  • Журнал Flight
  • M.Goodall, A.Tagg - British Aircraft before the Great War /Schiffer/

    Sopwith Type StB Stunt Bus. The first of the type later known as Tabloids was a two-seater and was taken to Australia by Hawker.

  • Журнал - Flight за 1913 г.

    THE 80 H.P. SOPWITH BIPLANE. - Side view.

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    The prototype Sopwith Tabloid was demonstrated in Australia by Harry Hawker during 1914. The aircraft was a side-by-side two-seater with no vertical fin, and skids attached to the undercarriage

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    The landing chassis of the new Sopwith biplane at Brooklands.

  • H.King - Sopwith Aircraft 1912-1920 /Putnam/

    Engine cowlings on Tabloids were modified according to period and operating conditions. On this, the first of the type, the engine was almost totally enclosed, though with an exhaust outlet at the bottom of ihe cowling. Note the metal windshield - a feature later developed as the Camel's 'hump'.

  • P.Lewis - British Aircraft 1809-1914 /Putnam/

    Sopwith Tabloid with modified undercarriage for racing.

  • Журнал - Flight за 1919 г.

    Three stages in the evolution of the Sopwith "Tabloid." - The top photograph shows the machine in its original form as a side-by-side two-seater. On the left is a later type, single-seater, in which the chassis struts are slightly more raked, and which has a non-balanced rudder, in front of which is a triangular fin. On the right the Sopwith "Tabloid" in which the late Mr. H. Barnwell flew In the aerial Derby. This machine had a Vee-type undercarriage.

  • P.Lewis - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    Sopwith Tabloid prototype at Brooklands.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    A simple V-type landing gear and stripped rear fuselage gave a distinctive appearance to the modified version of the first Tabloid that Harry Hawker demonstrated in Australia, and seen here after its return.

  • Журнал - Flight за 1913 г.

    THE 80 H.P. SOPWITH BIPLANE. - View from the front.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    This view of the first Sopwith Tabloid at Hendon shows to advantage its relatively wide cockpit, seating two side-by-side. When it first appeared, in November 1913, it impressed everyone with its sprightly performance, and soon won orders from the military.

  • D.James - Schneider Trophy Aircraft 1913-1931 /Putnam/

    A HISTORICAL EVENT. - Mr. Hawker, on the first Sopwith side-by-side two-seater "Tabloid," pays bis first flying visit to Hendon in 1913.
    The little Sopwith Tabloid which was converted into a floatplane in 1914 to give Great Britain its first Schneider Trophy victory.

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    Rear view of the first Tabloid. Note, among other features, the absence of a trailing-edge cut-out

  • M.Goodall, A.Tagg - British Aircraft before the Great War /Schiffer/

    Sopwith Type SS the single-seater Tabloid scout derived from Hawker's 'Stunt Bus' was used by both the RFC and RNAS. In front is Howard Pixton.

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    The Sopwith Scout (Nos. 19 and 20).

  • H.King - Sopwith Aircraft 1912-1920 /Putnam/

    Though as yet un-numbered, this Service Tabloid - with Brooklands track behind, proclaims its maker's name below the blank oblong on the rudder. (Sopwith caption reads: '62-"Tabloid"-80 hp Gnome.'

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    Mr. C. Howard Pixton on the Sopwith "tabloid"just getting off at Brooklands.

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    THE SOPWITH "TABLOID" A T BROOKLANDS. - Mr. Howard Pixton banking for a turn.

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    R. H. Barnwell, the scratch man and the last man to leave in the Aerial Derby, just off from Hendon Aerodrome on the Sopwith biplane on Saturday last.

  • Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/

    Sopwith "tabloid" scout landing.

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    THE SCHNEIDER CUP VICTORY. - From right to left: Mr. T. O. M. Sopwith, the designer and builder of the winning seaplane; Mr. C. Howard Pixton, the pilot; and that important "accessory," the expert mechanician, Mr. Victor Mahl.

  • Журнал - Flight за 1914 г.

    Pilot: Mr. H. Pixton.

  • H.King - Sopwith Aircraft 1912-1920 /Putnam/

    Fine man, fine aeroplane: Victor Mahl with a Tabloid having the 'racing', or V-type landing gear, fabric-faired wheels and one of several forms of engine cowling tried on the Tabloid. A spinner adds an extra sporting touch.

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    Harry Hawker himself demonstrates, on a single-seat Tabloid, how the trailing-edge cut-out could prove serviceable to a photographer as well as to pilot

  • F.Mason - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    A Tabloid with the Military Wing, Farnborough.

  • O.Thetford - British Naval Aircraft since 1912 /Putnam/

    Tabloid number 326 was flown briefly by No 4 Squadron Royal Flying Corps. This Tabloid is unarmed and is used in the reconnaissance role

  • F.Mason - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    An early production Sopwith Tabloid, No 326.

  • K.Delve - World War One in the Air /Crowood/

    The Sopwith Tabloid, serial no 394 seen here, typifies the best of the RNAS's front-line equipment at the start of the war. Powered by a 100hp Gnome and capable of a top level speed of 92mph at sea level, the single seater was able to carry a couple of 20lb bombs and as such was to become the first British aircraft to fly a significant strike against German forces, when, on 8 October 1914, a bomb dropped from Lt R.L.G. Manx's Tabloid, serial no 168, destroyed the Zeppelin Z IX in its shed at Dusseldorf. Once mighty Zeppelin Z IX's hulk smouldering in its lair following the daring raid by Marix. Flying his No I Naval Wing machine from an already embattled Antwerp, Marix's Tabloid was damaged during the attack, resulting in the pilot having to force land twenty miles short of his base, completing his journey by borrowed bicycle. Between April 1914 and May 1915, the RNAS took delivery of 39 Tabloids.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    At first glance, Tabloids Nos. 326 and 394 were seemingly identical; but scrutiny of the wheel/skid landing gear proves otherwise the latter having extra struts (or a V-type gear plus skids).

  • M.Goodall, A.Tagg - British Aircraft before the Great War /Schiffer/

    Sopwith Type SS.3 was a much modified Tabloid scout for the RNAS. The wing stagger was deleted and a gun was mounted on the center section.

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    This Sopwith Tabloid (1205) of No 2 Wing RNAS is armed with a .303 Lewis machine gunmounted above the upper wing center section. Mounting the gun in this manner kept it free of the propeller arc

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    Ground crew hold down Sopwith Tabloid 1205 as it runs up its engine. The aircraft was attached to No 2 Wing of the Royal Naval Air Service and carried early Naval markings which consisted of a Red ring on a White circle carried above the upper wing and below the lower wing

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    Sopwith Tabloid 1208 was assigned to RNAS Great Yarmouth during 1915. The aircraft had a V-strut undercarriage and ailerons on the upper and lower wings which were connected by light struts

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    Sopwith workers construct Tabloids in the Sopwith factory at Kingston-on-Thames. The aircraft hull at the right is a Sopwith Bat Boat being built for the Royal Naval Air Service

  • Сайт - Pilots-and-planes /WWW/

    A Sopwith Tabloid staked and tied down at Royal Naval Air Service air field. This is late production Tabloid with strut connected ailerons on the upper and lower wing. The aircraft appears to be unarmed

  • H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/

    Though sometimes called a 'Sopwith Gordon Bennett' this particular Tabloid variant was acquired by the Admiralty and was distinguished not only by a 'racing' landing gear and liberally ventilated cowling, but by a Lewis gun fixed on the starboard side and firing ahead by virtue of a deflector propeller / A revealing aspect on an experimental Lewis gun mounting on this late production Sopwith Tabloid scout. Note the armoured propeller cuffs approximately half way out along each blade, used to deflect any impacting round of ammunition.

  • Журнал - Flight за 1916 г.

    SCALE MODEL MADE BY MR. W. M. BUNCE FROM "FLIGHT" DRAWINGS - Sopwith Tabloid.