Описание
Страна: Россия
Год: 1917
М.Маслов Русские самолеты Первой Мировой (Эксмо)
«Лебедь-XVII»
Прямым развитием «Лебедь-XII» стал двухстоечный разведчик «Лебедь-XVII», спроектированный С.Б. Гуревичем. Конструктивно и аэродинамически более совершенный, чем базовая модель, имеющий тщательно закапотированный двигатель «Сальмсон», этот самолет предполагался для продолжения серии двухместных армейских разведчиков. Заметным отличием самолета стало наличие жесткого верхнего центроплана, повышающего надежность регулировки крыльев.
«Лебедь-XVII» построили и испытали в августе 1917 г., осенью началось его освоение на заводе в Петрограде. До конца года удалось построить несколько экземпляров. По крайней мере, один из них использовался в Красной Армии.
Описание:
- М.Маслов Русские самолеты Первой Мировой (Эксмо)
- В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
- А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
- H.Nowarra, G.Duval Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
- A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov The Imperial Russian Air Service (Flying Machines)
Фотографии
-
В.Шавров - История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
Самолет "Лебедь-XVII"
-
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
The port side of the Lebed 17. The fuselage side can be seen faired-out to meet the engine cowl, giving better streamlining than the Lebed 12. This model retained the raised plywood deck around the gunner's cockpit, but from that point the fuselage is linen-covered. Just visible in this view are the two triangular cutouts in the upper wing above the cockpit allowing an improved view for the pilot. Another feature of the Lebed 17 was the addition of a forward-firing gun for the pilot. Unfortunately, this aircraft is not fitted with its armament and does not show the location of this weapon. The large windscreens are still utilized and the rear gun mount appears to be a Kolpakov type.
-
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
Опытный двухместный разведчик «Лебедь-XVII» в процессе испытаний летом 1917 г.
The Lebed XVII, with forward-firing gun for the pilot -
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
Опытный «Лебедь-XVII» летом 1917 г. на виде сверху. У крыла С. Б. Гуревич
The Lebed XVII developed from the XII mainly by the addition of one machine gun -
A.Durkota, T.Darcey, V.Kulikov - The Imperial Russian Air Service /Flying Machines/
Top view of the Lebed 17. Evident are the single-bay construction of the wings, ailerons in the upper wing only, and the externally-mounted aileron cables and pulleys at the leading edge of the wing. The pilot's field of vision was increased by the addition of celluloid panels in the upper wing and the large rounded cutouts at the inboard, trailing edge of the lower wing. Also visible is the rectangular cutout in the raised deck behind the gunner's cockpit. The plane is finished in natural linen and clear varnished plywood, with roundels applied in ten positions. The Lebed 17 was test flown in August 1917 with good results, but due to the end of hostilities only a few were produced.
-
М.Маслов - Русские самолеты Первой Мировой /Эксмо/
«Лебедь-XVII» на службе в Красной Армии. 1919-20 гг.