А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Чтобы довести скоростные и маневренные характеристики HD.3 до требуемых командованием ВВС, конструкторы фирмы "Анрио" установили на самолет 8-цилиндровый, 'жидкостного охлаждения, рядный, V-образный двигатель "Испано-Сьюиза" HS 8E мощностью 325 л. с. В конструкцию самолета были внесены следующие изменения. Во-первых, новый двигатель и лобовой радиатор потребовали новой конструкции капота. Патрубки выхлопных коллекторов выводились за кабину стрелка вдоль бортов. Во-вторых, для обеспечения необходимой центровки верхнее крыло не имело выноса как на HD.3 C2. Над местом пилота в центроплане был вырез для обеспечения обзора вверх. В связи с массой машины был увеличен размах крыльев и установлена дополнительная пара стоек. В остальном конструкция HD.5 C2 повторяла конструкцию HD.3 C2. Эта машина послужила основой для послевоенного морского истребителя HD.7 С2 и разведчика HD.9 А2. Самолет HD.3 С2 стал основой для разведчика и легкого бомбардировщика Н.6 А2, построенного после войны.
Показатель HD.5 С2 1918г.
Размеры, м:
длина 7,97
размах крыльев 10,40
высота 2,75
Площадь крыла, м2 29,5
Двигатель: "Испано-Сьюиза"
мощность, л. с. 325
Потолок практический, м 6200
Экипаж, чел. 2
Вооружение 4 пулемета
W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters
HANRIOT HD.5 France
Encouraged by the success that attended the HD.3, Emile Dupont designed another two-seat fighter around the excellent Hispano-Suiza 8Fb water-cooled engine of 300 hp. Unlike preceding Dupont designs, the HD.5 was an unstaggered two-bay biplane with an extremely small wing gap. The forward portion of the upper wing centre section was cut out to accommodate the pilot’s head, the aft portion also being cut away to improve the field of fire of the gunner. Armament comprised two synchronised 7,7-mm Vickers machine guns and either one or two 7,7-mm Lewis guns on a flexible mount in the rear cockpit. Only one prototype of the HD. 5 was built, flight testing commencing in the late spring of 1918, but further development was not pursued.
Max speed,132 mph (213 km/h) at sea level.
Range, 304 mis (490 km).
Empty weight, 1,764 lb (800 kg).
Loaded weight, 2,756 lb (1250 kg).
Span, 34 ft 10 1/2 in (10,63 m).
Length, 24 ft 0 7/8 in (7,34 m).
Height, 8 ft 4 in (2,54 m).
Wing area, 327.23 sqft (30,40 m2).
HANRIOT HD.6 France
Evolved in parallel with the HD.5 and of generally similar configuration, but larger and more powerful, the HD.6 two-seat fighter was powered by a 530 hp Salmson 18Z two-row radial water-cooled engine. This was essentially two Salmson 9Z engines on a common crankcase and flight testing was delayed by difficulties with this experimental power plant, eventually commencing in the spring of 1919. Armament consisted of two synchronised 7,7-mm Vickers guns for the pilot and three 7,7-mm Lewis guns for the gunner, two on a rotating TO.3 mount and one firing through a trap in the fuselage floor. The pilot, seated beneath a cut-out in the upper wing, was offered a singularly poor field of vision. Performance did not show a significant improvement over that of the more compact and simpler HD.3, and development was discontinued by the late summer of 1919.
Max speed, 140 mph (225 km/h).
Time to 3,280 ft (1000 m), 2.78 min.
Range, 373 mis (600 km).
Empty weight, 1,786 lb (810 kg).
Loaded weight, 2,756 lb (1250 kg).
Span, 44 ft 7 3/8 in (13,60 m).
Length, 29 ft 0 1/3 in (8,85 m).
Height, 9 ft 6 in (2,90 m).
Wing area, 511.3 sq ft (47,50 m2).