burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Великобритания

Год: 1917

Single-engine, two-seat, two-bay biplane shipborne patrol bomber seaplane

А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты

Фейри F.17 "Компания" 1917 г.

   Одним из лучших поплавковых самолетов Британского флота стал самолет Фейри F.17 "Компания", созданный специально для базирования на гидротранспортах. Хотя некоторые машины базировались на станциях берегового командования. Прототип этого двухстоечного полутораплана, F.16 совершил свой первый вылет 16 февраля 1917 года, а спустя несколько месяцев первые серийные машины стали поступать в дивизион RNAS. Машина имела обычную для того времени конструкцию. Прямоугольный фюзеляж, собранный из деревянных стрингеров и шпангоутов, обтянутый полотном. Металлическая рама двигателя и панели носовой части фюзеляжа. Лобовой либо два бортовых радиатора (в зависимости от двигателя). Двигатели устанавливались различные: РоллсРойс "Игл VIII" (360 л. с.) или Санбим "Майори II" (250 л. с.). За двигателем устанавливались топливные баки и маслобаки. Далее располагались кабины пилота и стрелка-наблюдателя. Крыло двухлонжеронное, цельнодеревянной конструкции, обтянутое полотном. Для обеспечения жесткости верхнее крыло имело шпренгели. Стойки - стальные трубы в обтекателях из дерева. Растяжки - стальные профилированные ленты. Оперение обычной схемы с килем и регулируемым на земле стабилизатором крепилось системой распорок и растяжек. Управление рулями и элеронами (только на верхнем крыле) тросовое, от штурвала и педалей. Поплавки понтонного типа, деревянной конструкции крепились шестью металлическими стойками к фюзеляжу. Хвостовой и подкрыльевые поплавки также деревянной
конструкции выполнялись заподлицо с крылом.
   Вооружение составляли один-два 7,62мм пулемета "Льюис" на турели и две 30кг бомбы под крылом. В общем, получился надежный разведывательный и патрульный самолет. В конце 1917 года фирма создала облегченный вариант F.127 меньших размеров для опытов с корабельными катапультами.
  
  
   Размеры, м:
   длина 13,12 13,12
   размах крыльев 18,77 18,77
   высота 4,60 4,18
   Площадь крыла, м2 58,30 58,3
   Вес, кг:
   максимальный взлетный 2420 2420
   пустого 1660 1660
   Двигатель: Санбим "Майори II" Роллс-Ройс "Игл VIII"
   мощность, л. с. 250 370
   Скорость, км/ч 137 137
   Дальность полета, км 450
   Продолжительность полета, ч 3
   Потолок практический, м 1500 1500
   Экипаж, чел. 2 2
   Вооружение 1 х 7,7-мм турельный пулемет "Льюис"
   2 бомбы по 30 кг 160 кг

Показать полностью

Описание:

  • А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
  • H.Taylor Fairey Aircraft since 1915 (Putnam)
  • F.Manson British Bomber Since 1914 (Putnam)
  • P.Lewis British Bomber since 1914 (Putnam)
  • J.Bruce British Aeroplanes 1914-1918 (Putnam)
  • O.Thetford Aircraft of the Royal Air Force since 1918 (Putnam)
  • O.Thetford British Naval Aircraft since 1912 (Putnam)
  • H.King Armament of British Aircraft (Putnam)
  • Jane's All The World Aircraft 1919
  • P.Lewis - British Bomber since 1914 /Putnam/

    N1000, the first Fairey F.16 Campania.

  • H.Taylor - Fairey Aircraft since 1915 /Putnam/

    The prototype Campania, N1000 (F.16), seen at Hayes after assembly, differed in several respects from the later F.17 and F.22 versions. Visually, the most obvious differences were the smaller fin and rudder and the exhaust stacks passing through the leading edge of the centre-section.
    The original F.16 Campania, N1000, at Hayes in February 1917 powered by 250hp Rolls-Royce Mk IV, showing the slab radiators on the sides of the nose and the exhaust manifolds passing through the upper wing.
    The Fairey Campania, named after His Majesty's seaplane carrier for which it was built to operate, started life as the Fairey F 16 of 1916 and via the sole F 17 entered production in early 1917. A two-seat carrier-borne reconnaissance or coastal patroller, 37 of the 62 Campanias built used various marks of Roll-Royce Eagles with outputs of between 250hp and 345hp, while the other 25 machines were powered by the 260hp Sunbeam Maori II. As the world's first carrier-going design, the machine was mounted on a wheeled trolley for take-off from the vessel's 200-feet long flight deck, the trolley being dropped and retrieved for subsequent use. On returning to its floating mobile base, the aircraft would alight on the water beside the ship from where it would be hoisted back aboard. Top level speed was typically 89mph at sea level, dropping to 78mph at 6,500 feet. Armament comprised a single flexibly-mounted .303-inch Lewis gun, plus light bombs carried under the centre section. The image depicts the first Campania, serial no N 1000, unique in having a small fin and engine exhausts that went up through the upper wing leading edge.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    Fairey Campania. The F.16 Campania, with Rolls-Royce Eagle engine.

  • H.Taylor - Fairey Aircraft since 1915 /Putnam/

    The fourth of the F.17 versions of the Campania, N1004 (F.20), seen with wings folded at the Isle of Grain experimental station on 29 September, 1917. Note the larger fin and rudder, the forward mounting of the Rolls-Royce Eagle V engine and the nose radiator.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    The most powerful of all Campania seaplanes were some of the later F.17s with 345hp Rolls-Royce Eagle VIIIs, as depicted by Fairey-built N2363 at the Isle of Grain on 10 December 1917 with a pair of 112 lb bombs on the centreline beam. The engine demanded increased louvres in the nose panels.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    The first of the F.22 Campania variants, N1006 (F.22), seen at Calshot in 1917. The Sunbeam Maori engine had a small nose radiator without shutters.

  • F.Mason - British Bomber since 1914 /Putnam/

    Late production Maori-powered F.22 Campania with the enlarged frontal radiator.

  • H.Taylor - Fairey Aircraft since 1915 /Putnam/

    A Campania takes off, using jettisoned wheeled trollies, from the extended fore-deck of еhe carrier HMS Campania, after which the type was name.

  • Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/

    A Fairey Campania (260 h.p. "Sunbeam" engine), just before leaving the water.

  • Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/

    A Fairey Campania leaving the water.

  • Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/

    A Fairey Campania well off.

  • H.Taylor - Fairey Aircraft since 1915 /Putnam/

    The pilot’s cockpit of Campania N2363. The bowl-type compass was inside the windscreen, providing an early type of ‘head-up’ display; behind the large aileron control wheel can be seen (centre) the altimeter and (right) the ASI, reading up to 120 mph.