В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
"Меллер-III" ("Меллер № З"). За основу был взят самолет "Ньюпор-IV": его фюзеляж и шасси, но с двойной рессорой; крылья, но с элеронами взамен перекашивания. Горизонтальное оперение было взято от "Фармана-XIV". Двигатель - "Сальмсон" М-7 в 80 л. с., радиаторы были размещены по бортам фюзеляжа за летчиком. От двигателя шли цепные передачи к двум тянущим винтам, установленным на осях - стальных трубах под крыльями, у их передней кромки. Самолет был выпущен в 1913 г., себя не оправдал.
Самолет||<Меллер-III>
Год выпуска||1913
Двигатель, марка||<Сальмсон>
Мощность||80
Длина самолета, м||10,5
Размах крыла, м||12,4
Площадь крыла, м2||30
H.Nowarra, G.Duval Russian Civil and Military Aircraft 1884-1969
Moska’s next design, the Moller III, was another solution of the problem of gun installation avoiding the propeller disc. A shoulder-wing two-seater monoplane, the Moller III had an 80 h.p. Salmson engine mounted in the fuselage with drive transmission to twin tractor propellers, the shafts of which were mounted on the lower surfaces of the wing. It would seem that the test results of this aircraft were unsatisfactory, although Salmson built the Salmson-Moineau SM 1 with a similar arrangement some time later, delivering it to Russia in 1917. The Moller III was the last machine built by Dux from their own designs.