Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Gotha G.II/G.III

Страна: Германия

Год: 1916

Бомбардировщик

Gotha - WD.8 - 1915 - Германия<– –>Gotha - G.IV - 1916 - Германия


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


ГОТА G-II/G-III / GOTHA G-II/G-III

  В марте 1916 года впервые поднялся в воздух новый бомбардировщик фирмы Готаэр Вагонфабрик АГ, спроектированный инженером Гансом Буркхардом совместно с полковником Карлом Рознером. Самолет, названный "Гота" G-II, положил начало целому семейству аналогичных машин, сыгравших заметную роль в боевых действиях на фронтах Первой Мировой.
  "Гота" представлял собой двухмоторный трехместный трехстоечный биплан деревянной конструкции с полотняной обшивкой. Двигатели в громоздких дюралевых мотогондолах крепились к нижнему крылу. В переднюю плоскость гондол были вписаны радиаторы. Винты толкающие, как и на большинстве тогдашних немецких "двухмоторников".
  Состав экипажа также типичен для германских бомбардировщиков того периода - пилот, передний стрелок-бомбардир и задний стрелок. G-II был запущен в серию в начале осени, однако, уже в октябре ему на смену пришел усовершенствованный образец G-III с более мощными моторами и усиленной структурой фюзеляжа. Внешне G-II и G-III практически неотличимы, но характеристики последнего были заметно выше. До конца года построено 25 экземпляров G-III, применявшихся на западном и балканском фронтах.


ДВИГАТЕЛИ
  
  2 "Мерседеса" D.IV по 220 л.с. (G-II) или 2 "Мерседеса" D.IVa по 260 л.с. (G-III)
  
  
ВООРУЖЕНИЕ
  
  Носовая и хвостовая турели с пулеметами "Парабеллум". Бомбовая нагрузка - 300-600 кг в зависимости от дальности полета.
  
  
ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ (G-III)
  
  Размах, м 23,7
  Длина, м 11,8
  Площадь крыла, кв.м 89,5
  Сухой вес, кг 2182
  Взлетный вес, кг 3192
  Скорость максимальная, км/ч 148
  Время набора высоты, мин/м 28/3000


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Gotha G II and G III
  The Gotha G II and G III of 1916 were the first of Burkhard's twin-engined designs, and differed only in interior detail. A small number was built and used on the Western Front, one unit to be so equipped being Bogohl III at Ghent. Engines, two 260 h.p. Mercedes D IVa. Span, 23.7 m. (77 ft. 9 1/4 in.). Length, 11.79 m. (38 ft. 8 1/4 in.). Area, 89.5 sq.m. (967 sq.ft.). Weights: Empty, 2,182 kg. (4,800 lb.). Loaded, 3 192 kg. (7,022 lb.). Speed, 148 km.hr. (92.5 m.p.h.). Climb, 3,000 m. (9,840 ft.) in 28 min., 4,000 m. (13,120 ft.) in 41 min. Armament, two Parabellum machine-guns for nose and dorsal/ventral positions.

Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Gotha G.II
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Журнал - Flight за 1918 г.
Three-quarter front view of the type G2 Gotha bomber.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Gotha G.II
Журнал - Flight за 1918 г.
SIDE VIEW OF A GOTHA BOMBER. - This machine is one of the older type with four-wheeled undercarriage. In more recent machines of this make an additional pair of wheels has been added to each undercarriage. On the right the machine is seen in the air.
A.Imrie - German Bombers /Arms & Armour/
A small production batch of Gotha G II bombers was completed in 1916 and partially equipped Kasta 20 of Kagohl IV which served on the South-East Front, becoming a component of Kagohl I. Despite the unreliability of its 220hp Mercedes DIV engines, this particular Gotha G II (207/16), flown by Leutnant Frommherz with Leutnant Lohr as his observer and Unteroffizier Reese as machine-gunner, took part in the many of the successful Kagohl I operations in this theatre. These included attacks on railway yards in Bucharest and the Cernavoda railway bridge over the Danube when based on Razgrad aerodrome in Bulgaria, and Vertekop railway station and camps and dumps in Salonika when operating from Hudowa in Macedonia.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Including the sole prototype, first flown in March 1916, Gotha built 14 examples of their G II three-man bomber. Powered by two 220hp Mercedes D IVs, the G II had a top level speed of 91.8mph, a cruising speed of 83.7mph, along with an optimum range of 310 miles.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Gotha G.III
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
The Germans had been using aircraft for strategic bombing from 1915 and by 1916 a range of new types was available such as this Gotha GIII - although only used in small numbers on the Western Front and with no great measure of success.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/