Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Fokker A-1912 Spinne

Страна: Германия

Год: 1912

Euler - Quadruplane - 1917 - Германия<– –>Fokker - M.4 - 1913 - Германия


Jane's All The World Aircraft 1913


FOKKER. Monoplanes. Fokker-Aeroplanbau, G.m.b.H., 18 Parkstrasse, Johannisthal bei Berlin.
Capacity: 40.

   1912. 1912.
   A. B.

Length..........feet(m.) 26? (8) 26? (8.25)
Span............feet(m.) 37? (11.50) 39-1/3 (12)
Area.......sq. feet(m?.) 226 (21) 242 (22.50)
Weight, total lbs.(kgs.) 838 (380) 1036 (470)
   useful lbs.(kgs.) ... ...
Motor...............h.p. 70 Argus 100 Argus
Speed, max. m.p.h. (km.) 56 (90) 68 (108)
   min. m.p.h. (km.) ... ...
Endurance...........hrs. 4-6 4-6
Number Built during 1912 3 2

-------------------------------------------------------------------------
   1912-13. 1912-13. 1912-13. 1913.
   A. B. C. Hydro-
   aeroplane.

Length......feet(m.) 29? (9) 29? (9) 29? (9) 31 (9.50)
Span........feet(m.) 42? (13.2) 42? (13.2) 42? (13.2) 2? (16.20)
Area....sq.feet(m?.) 280 (26) 280 (26) 280 (26) ...
Weight,
...total, lbs.(kgs.) 970 (440) 1146 (520) 1190 (540) ...
...useful, bs.(kgs.) ... ... ... ...
Motor..........h.p. 70 Argus or 100 Argus 70 Renault 100 Renault
   Dixi or Mercedes
Speed,
....max, m.p.h.(km.) 52 (83) 60 (96) 53 (85) 59 (95)
....min, m.p.h.(km.) 43 (70) ... ... ...
Endurance.......hrs. 5-8 5-8 4-6 4
Number built
   during 1912. 6 5 2 ...

Remarks.--The Fokker is a machine of Dutch origin. (See DUTCH).


А.Александров, Г.Петров Крылатые пленники России


К первому января 1911 г. в Германии 46 человек получили пилотские дипломы, тогда как в России подобными грамотами могли похвастаться лишь семь человек. Ровно через год соотношение почти выравнилось, приняв вид 133 против 103. То ли наши меньше летали, то ли были более опытными и везучими, но по числу катастроф германцы оказались впереди, со "счетом" 13 к 4 ( в 1910-1911 гг. в России погибли 7 авиаторов). Июль 1912 г. ознаменовался первым грандиозным международным перелетом российского пилота В. М. Абрамовича, преодолевшего с 1-го по 24-е (с пассажиром на борту) 1600 км по маршруту Берлин - Петербург за 17 часов. На аэроплане "Райт" (Wright) немецкого производства Абрамович спешил на 2-й конкурс отечественных военных самолетов, организованный Военным ведомством и открывшийся в столице 21 августа. Помимо "Райта" вне программы участвовали моноплан и биплан "Марс", пилотируемые Генрихом Биром (Heinrich Bier), и моноплан "Паук" (Spinne) под управлением Энтони Фоккера и его друга Илгерса (Anthony Fokker, Hilgers). Последний пытался покорить публику, паря в течение 6 минут с руками, поднятыми над головой, но ни его фокусы, ни усилия самого Фоккера не привели к получению заказов. Немудрено: оснащенный таким же мотором "Аргус" (Argus) 100 л.с, победитель соревнований биплан И. И. Сикорского С-6Б превосходил "Паука" по скорости, скороподъемности и величине полезной нагрузки, хотя "показатели удобства спуска (неприхотливость к условиям посадочной площадки) и стрельбы, а также некоторые необязательные качества были немного выше у немецкого аэроплана". Аппарат Фоккера все же завоевал сердце авиаторши Л. А. Галанчиковой, которая отправилась в Йоханисталь (близ Берлина), приобрела подобный самолет и научилась управлять им. Аппараты "Марс" и "Паук" (с Фоккером в задней кабине) изображены на снимках 1 и 2, а и б.


Журнал Flight


Flight, December 7, 1912.

The Woman's Height Record. .

  AT Johannisthal, on the 22nd ult., the Russian aviatress, Mdlle. Galanschikoff, took a Fokker monoplane up to a height of 2,400 metres, which, it is claimed, is a record for a lady pilot.


Flight, September 4, 1914.

AIRCRAFT "MADE IN GERMANY"
WHICH MAY BE EMPLOYED AGAINST THE ALLIES.

14. The Fokker Monoplane
  is the only German machine of the monoplane type in which the back-swept wings have been employed, but the angle of incidence remains the same from root to tip. The fuselage takes the form of a short boat-like shell, in which are arranged the tandem seats, the pilot occupying the rear seat. Instead of attaching the wings to the fuselage they are secured to the chassis struts, and are set, in addition to their backward slope at a very pronounced dihedral angle. From the accompanying illustrations, it will be seen that the chassis is somewhat complicated and appears likely to become damaged in a heavy landing. Once in the air the machine is practically automatically stable, but as neither warp nor ailerons are fitted, it has been found very difficult to land in a wind. In consequence of this it is understood that the design has been modified considerably.

Jane's All The World Aircraft 1913 /Jane's/
The Fokker monoplane.
Jane's All The World Aircraft 1913 /Jane's/
1912-13 model.
Журнал - Flight за 1914 г.
The latest Fokker monoplane with a 100 h.p. Mercedes engine, flying at the Johannisthal aerodrome.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Anthony Fokker, pilot and aircraft manufacturer, had the entrepreneur's innate gift for getting it right in his business decisions. An early example of this was his setting up of the Fokker Flying School at Doberitz, close to Berlin in late 1912. When the German Army announced their plan to sub-contract flying training to civilian organisations in 1912, Fokker grasped the opportunity of establishing close personal contact with the future leaders of German military aviation. Although Fokker left the day-to-day training chores to his flying instructors, he was the school's Chief Flying Instructor and Examiner. Fokker is seen here sitting on the axle of one of his Fokker Spin two seaters, amid one of his early military intakes.
Журнал - Flight за 1914 г.
Prince Bismarck, a grandson of the first Chancellor of the German Empire, passed the necessary tests for his pilot's certificate under the new regulations on January 17th on a Fokker monoplane at Schwertn in Mecklenburg. Prince Bismarck is only sixteen years of age, but gives promise of becoming a skilful aviator.
Журнал - Flight за 1912 г.
Miss L. Galanschikoff (X), the Russian aviatress who, on November 22nd, at Johannisthal, on a 100-h.p. Fokker monoplane, made a world's altitude record for lady flyers with 2,400 metres. The previous record was to the credit of Miss Melly Beese with 820 metres.
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 2а)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 2б)
Jane's All The World Aircraft 1913 /Jane's/
Hydro.
Журнал - Flight за 1914 г.
14. The Fokker monoplane.
R.Kosin - The German Fighter since 1915 /Putnam/
Fokker Spin (Spider) 1912.