А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Анрио-Дюпон НD.2 1916 г.
Сразу же после создания истребителя HD.1 фирма построила его поплавковый вариант HD.2 для замены устаревшего Сопвич "Бэби". Поплавки однореданные, деревянные, крепились восьмью деревянными стойками. Вооружение было усилено - стояло два синхронных 7,71-мм пулемета "Виккерс".
Небольшое количество машин, построенных фирмой, использовались в основном на Средиземноморском театре военных действий.
Следует отметить, что из-за значительного аэродинамического сопротивления поплавков ухудшалась управляемость. Поэтому была увеличена площадь руля поворота. Двигатель более мощный, "Рон" (130л. с.) или Клерже 9В.
Один из HD.2 был переставлен на колесное шасси, им был вооружен линкор "Париж". Истребитель взлетал с деревянной палубы, оборудованной на башне орудий главного калибра. 10 штук, в том числе и на колесном шасси, были поставлены американскому флоту, базировавшемуся во Франции. После войны их перевезли в США, там переделали под колесное шасси и использовали в качестве учебно-тренировочных машин.
Показатель HD.2 C1 1916г.
Размеры, м:
длина 7,21(5,85?)
размах крыльев 8,68
высота 2,9
Площадь крыла, м2 18,0
Сухой вес, кг 395
Взлетный вес, кг 600
Скорость максимальная, км/ч 183
Время набора высоты
2000м, мин 6,4
Потолок практический, м 6300
Двигатель: "Рон"
мощность, л. с. 110
Вооружение 2 пулемета
G.Swanborough, P.Bowers United States Navy Aircraft Since 1911 (Putnam)
HANRIOT HD-1, 2
The Navy acquired 26 French Hanriot HD-2 seaplane fighters for use in Europe during World War 1. Except for the 130 hp Clerget engine and a large rudder, these were seaplane versions of the well-known Hanriot HD-1 (for Hanriot-Dupont) landplane. After the Armistice, 10 HD-2s were shipped to the US Naval Aircraft Factory for reconditioning and conversion to HD-1 landplanes, and were assigned serials A5620-A5629. Fitted with flotation bags and hydrovanes ahead of the wheel undercarriage, they were flown from battleships. Span, 28 ft 6 in; length, 19 ft 8 in; gross weight, 1,521Ib; max speed, 115 mph.
W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters
HANRIOT HD.2 France
At the end of 1917, a derivative of the HD.1 intended for use by France’s Aviation maritime as a single-seat fighter floatplane was tested as the HD.2. Possessing an airframe essentially similar to that of the HD.1, the HD.2 was powered by a 130 hp Clerget 9B rotary engine and carried an armament of twin synchronised Vickers machine guns. Two prototypes were tested with float undercarriages of differing lengths, and several HD.2s with wheel undercarriages were delivered to the Aviation maritime at Dunkirk for trials purposes. These included operations from a 40-ft (12-m) platform mounted above a turret of the battleship Paris in the harbour at Toulon. Later, in August and September 1918, similar trials were conducted at Saint-Raphael with one of the HD.2 prototypes converted to landplane form and re-engined with a 120 hp Le Rhone. Ten HD.2 float fighters were purchased on behalf of the US Navy, these subsequently being converted to landplanes by the Naval Aircraft Factory. They were used for training at Langley Field and one was employed in August 1919 for trials from a platform mounted on the battleship USS Mississippi. The following data relate to the float-equipped HD.2.
Max speed, 114 mph (183 km/h).
Service ceiling, 15,750 ft (4 800 m).
Range, 186 mis (300 km).
Empty weight, 1,091 lb (495 kg).
Loaded weight, 1,594 lb (723 kg).
Span, 28 ft 6 1/2 in (8,70 m).
Length, 22 ft 11 1/2 in (7,00 m).
Height, 10 ft 2 in (3,10 m).
Wing area, 195.9 sqft (18,20 m2).