Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Albatros C.X

Страна: Германия

Год: 1917

Фронтовой самолет

Albatros - C.IX - 1917 - Германия<– –>Albatros - C.XII - 1917 - Германия


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


АЛЬБАТРОС C-X / ALBATROS C-X

  Как известно, модернизация боевых самолетов в первую очередь сопровождается повышением мощности двигателей. К началу 1917 года разработчики "Альбатроса" установили на машину новый 260-сильный мотор "Мерседес". Модификация получила обозначение C-X. Помимо силовой установки, она отличалась крыльями увеличенного размаха с измененной формой законцовок.
  Самолет выпускался серийно на фирмах Альбатрос, OAW, BFW, Роланд и Линке-Хоффман. До октября 1917-го не менее 300 C-X было отправлено на западный фронт. Большинство из них использовалось в качестве разведчиков.
  
  
ДВИГАТЕЛЬ
  
  "Мерседес", 260 л.с.
  
  
ВООРУЖЕНИЕ
  
  1 синхронный "Шпандау", 1 турельный "Парабеллум".


А.Александров, Г.Петров Крылатые пленники России


Фирма "Альбатрос" продолжала развивать свой класс Ц в течение всей войны. В 1917 г. возникла модель Ц.Х, оснащенная двигателем "Мерседес Д. IVa" 260 л. с, вооруженная синхронизированным и подвижным пулеметами, несущая кислородное и радиооборудование. Не менее 4 компаний производили "Ц-десятые" по лицензии, и в октябре около 300 машин летали во фронтовых подразделениях. На снимке, изображающем предположительно захваченный русскими "Альбатрос Ц.Х" (53), виден аппарат, выполненный в традициях "жанра": все тот же двухместный двухстоечный биплан-трактор с фанерным фюзеляжем и обшитыми полотном крыльями. Выхлопной коллектор мотора выведен наверх, радиатор спрятан в центроплан верхнего крыла, поставлен пропеллер "Аксиаль" (AXIAL). Что еще? Шансы пережить Великую войну у стоящих у аппарата германских авиаторов пока что увеличились...


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Albatros C X

  The Albatros C X followed the C VII into service during 1917. The Albatros design team followed the established pattern, with modifications to provide for the much more powerful 260 h.p. Mercedes C IVa engine then becoming available. The result was an aeroplane of considerably larger proportions. Although not dissimilar, the C X was more majestic in appearance than its predecessors.
  The fuselage followed the previous formula in being slab sided and plywood covered, but it was wider, deeper and longer. The additional space permitted the installation of oxygen breathing equipment in the pilot's (forward) cockpit and a comprehensive collection of radio apparatus in the rear cockpit.
  Although still of two-bay cable-braced layout on two wooden box-spars, the wing structure was altered radically and was of noticeably greater span and area in an endeavour to extract the greatest ceiling from the additional engine power. The angular rake of the wingtips on the earlier machines was discontinued, and more attention was paid to a refined and aerodynamic tip profile.
  To maintain sensitive lateral control despite the increased wingspan, ailerons were provided at all four wingtips, those on the upper surfaces being designed with large rectangular inset, balance portions. Once again an aerofoil-type radiator was used and mounted in the root of the starboard upper wing panel. The degree of shutter opening was easily seen and adjusted by the pilot.
  There was no great alteration in the tail surfaces, which were of the same profile as the Albatros C V and C VII. The fixed fin surfaces were of wood with plywood skin, and the control surfaces of light gauge steel tube with fabric covering. The steel tube undercarriage was the same as that of the C V.
  Like its forerunner, the Albatros C X was used mainly on reconnaissance and artillery work during 1917, when, by October, some 300 of the type were serving at the Front. It was built by no less than four sub-contractors.

TECHNICAL DATA
  Purpose: Two-seat reconnaissance and artillery patrol.
  Manufacturers:
   Albatros Werke G.m.b.H.
   Ostdeutsche Albatros Werke (O.A.W.).
   Linke-Hofmann (Li.).
   Bayerische Flugzeug Werke (Bay.).
   L.F.G. (Roland) (Rol.).
  Power Plant: 260 h.p. Mercedes D IVa 6 cylinder in-line, water cooled
  Dimensions: Span, 14.360 m. (47 ft. 11 in.). Length, 9.150 m. (30 ft. 0 1/4 in) Height, 3 400 m. (11 ft. 1 7/8 in.). Wing area, 42.7 sq.m. (461.16 sq.ft.).
  Weights: Empty, 1,050 kg. (2,310 lb.). Loaded, 1,668 kg. (3,669 lb.).
  Performance: Maximum speed, 175 km.hr. (109.4 m.p.h.). Initial climb 1 000 m (3,280 ft.) in 5 min. 2,000 m. (6,560 ft.) in 11 min. Ceiling, 5,000 m. (16,400 ft.) in 55 min. Duration, 3 hr. 25 min.
  Armament: Two machine-guns. One, fixed, firing forward for pilot. One, free-firing for observer. Light bomb load according to tactical requirement.

K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
The Albatros CX was still in service during 1918 for reconnaissance and artillery work and continued to be a reliable and effective machine - although vulnerable to the increasing numbers of Allied fighters.
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Albatros C X, (licence-built by Linke-Mofmann with 260 h.p. Mercedes).
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Журнал - Flight за 1918 г.
Форум - Breguet's Aircraft Challenge /WWW/
BFW-built Albatros C.X
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Под фюзеляжем самолета Альбатрос С X крепились бомбодержатели для небольших авиабомб
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 53)
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Приборное оборудование пилотской кабины С X было минимальным, однако кресло обшиваюсь кожей
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
A.Imrie - German Bombers /Arms & Armour/
Observer's cockpit of Albatros C X 6303/16 (licence-built by Linke-Hoffmann) showing the standard bomb release lever on the starboard cockpit wall. Linked via a ratchet free-wheel and cables to the camshaft on the P.u.W. bombrack, five pulls of the lever were needed to release the four bombs; the first pull was a safety measure that positioned the first cam to the release position. The lever operated over an angular segment and had to be moved forward between each selection. Other equipment includes the handpump for pressurizing fuel system, the trailing aerial reel and, in front of the bomb release, the lever for engaging and disengaging the clutch of the AC generator which supplied the power for the Telefunken wireless transmitter.
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/