А.Шепс Самолеты Первой мировой войны. Страны Антанты
Выпускавшиеся в 1915-1916 годах патрульные лодки М.3 и М.4 к 1917 году уже устарели и требовали срочной замены. К тому же, командование "Делла Марина" расширило требования, предъявляемые к новому патрульному самолету.
Он должен был не только вести разведку в интересах флота, но и вести борьбу с подводными лодками противника. Для этого на нем устанавливались 40-мм пушка, стрелявшая ныряющими снарядами, и от 270 до 545 кг бомб. Конструктивно машина была развитием самолета М.5: отличалась тем, что была более крупной и имела трехместную кабину.
В носу лодки со смещением вправо располагались турельная установка 40-мм пушки или спарки двух пулеметов 6,5-мм "Фиат-Ривелли" или 7,69-мм "Льюис". Крыло двухлонжеронное, деревянной конструкции, обтягивалось полотном. Хорда крыла была значительно увеличена по сравнению с М.5. Вместо системы стоек и растяжек верхнее и нижнее крыло соединялось тремя спарками диагональных раскосов. Подкрыльевые поплавки крепились, как и на М.7, системой коротких стоек. Двигательная установка осталась прежней - как и у М.5, это был 4-цилиндровый, жидкостного охлаждения двигатель "Изотта-Фраскини" V-4B (170л. с.). На более поздних машинах ставились 12-цилиндровые V-образные, рядные, жидкостного охлаждения моторы "Фиат" A-12 (от 300 до 420 л. с.), что и позволило почти вдвое увеличить бомбовую нагрузку. Оперение было также пропорционально увеличено по площади для обеспечения необходимой управляемости и устойчивости. Всего было построено 57 машин этого типа. Самолет стал образцом для многих послевоенных летающих лодок этого класса.
Показатель Макки М.8 1918г
Размеры, м:
длина 9,97
размах крыльев 16,0/12,0
высота 3,33
Площадь крыла, м2 40,0
Вес, кг:
максимальный взлетный 1430
пустого 980
Двигатель: "Изота-Фраскини" V-4B
мощность, л. с. 170
Скорость, км/ч 165
Дальность полета, км 475
Потолок практический, м 4900
Экипаж, чел. 2-3
Вооружение 2 пулемета или 1 пушка, 270 кг бомб
G.Swanborough, P.Bowers United States Navy Aircraft Since 1911 (Putnam)
MACCHI M.8
At least eight Italian Macchi M.8 two-seat light bombing flying-boats were used by US Naval forces operating from Porto Corsini on the Adriatic sea, which became an inactive station in July 1918. These two-seaters were used several times for bombing raids against the Austrian bases at Pola and were highly successful in this little-known phase of Naval aviation history. Power plant, 160hp Isotta-Fraschini V-4B. Span, 45 ft 5 in; length, 29 ft 7 in; gross weight, 3,100 lb; max speed, 103 mph.
Jane's All The World Aircraft 1919
MACCHI "8"
Type of machine Two-seater Seaplane.
Name or type No. of machine M8.
Purpose for which Intended Scouting.
Span 13.8 m.
Gap 2 m.
Length 9 m.
Maximum height 3.25 m.
Chord Upper plane. 1.75 m.;
lower plane, 1.59 m.
Total surface of wings 40 sq.m.
Span of tail 3.270 m.
Area of tail 3 sq. m.
Elevator 3.27 x 0.7 m., 1.70 x 0.7 m.
Fin 8 x 0.58.
Area of ailerons 4.50 sq.m.
Fuselage 1.23 x 1.08.
Engine type and h.p. Isotta Fraschini V4 B. 160 h.p.
Airscrew, diam. and revs. 2.7 m. 1500 revs.
Weight of machine empty 900 kgs.
Load 35 kgs. per sq. m.
Weight per h.p. 8.75 kgs.
Tank capacity in hours 4 hours.
Performance.
Speed low down 167 k.p.h.
Climb.
To 5,000 metres in minutes 55 mins.
Total useful load 500 kgs.
Total weight of machine fully loaded
1.400 kgs.
MACCHI "9"
Nation: Italy
Manufacturer: SA Nieuport-Macchi
Entered Combat: 1918
Endurance: 4 hrs.
Armament: 1 machine gun
Crew: 2
Ceiling: 18,050 ft. (5,500 m)
Type of machine Two-seater Seaplane.
Name or type No. of machine M9.
Purpose for which intended Scouting and Bombing.
Span 15.4 ms.
Gap 2 m.
Maximum length 9.4 m.
Maximum height 3.25 m.
Chord Upper wing. 1.8 m.;
lower wing. 1.6 m.
Total surface of wings 48.5 sq. m.
Elevator 3.50 x 0.65 m.
Rudder 1.75 x 0.70 m.
Fin 3.10 x 0.75 m.
Area of ailerons and total area 4.10 x 0.75 m. 6.15 sq. m.
Fuselage, horizontal and vertical 4.10 x 0.75 m.
Engine type and h.p. Fiat. A 12 bis. 280 h.p.
Airscrew, diam. and revs. 2.65 m. 1600 revs.
Weight of machine empty 1,250 kgs.
Load per sq. m. 37 Kgs.
Weight per h.p. 6.4 kgs.
Tank capacity in hours 4 hours
Performance.
Speed low down 187.5 km.p.h.
Climb.
To 5,000 m. in minutes 40 mins.
Total useful load 550 kgs.
Total weight of machine fully loaded 1800 kgs.
J.Forsgren Swedish Military Aircraft 1911-1926 (A Centennial Perspective on Great War Airplanes 68)
Macchi M.8
A three-seat bomber/reconnaissance biplane flying boat, the Macchi M.8 saw limited action with both Italian and US naval squadrons during the latter stages of the war. In 1919, one solitary Macchi M.8 and one Savoia S.13 (with an additional three S.13s being purchased the following year) were donated by Italy. The M.8 was flown by Count Carlo Nicolis Di Robilant. Formal handover took place on November 9,1919, by Captain Gravina, the then Italian naval attache. A silver plaque with the text ’’IDROVOLANTE MACCHI TIPO 8 IN VOLO AMSTERDAM-ESBJERG-GOTEBORG-STOCKHOLM 20-21 OTTOBRE 1919, PILOTA DI ROBILANT. DONATO DELLA R MARINA ITALIANA ALLA R MARINA SVEDESE NOVEMBRE 1919” was mounted on the hull.
Taken on charge in November 1919 as serial number 50 (amended the following month to 41), the Macchi M.8 was struck off charge in August 1922. Unfortunately, the Macchi M.8 saw little use due to persistent engine problems.
Macchi M.8 Technical Data and Performance Characteristics
Engine: 1 x 180 h.p. Franco Tosi (probably a licence-built Isotta Fraschini V4)
Length: 9,90 m
Wingspan: 13,80 m
Height: 3,25 m
Wing area: n/a
Empty weight: 980 kg
Maximum weight: 1,400 kg
Maximum speed: 140 km/h
Armament: -