burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна: Великобритания

Год: 1915

Fighter

В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны

В декабре 1915 г. главный конструктор компании "Виккерс" Гарольд Бэрнуэлл доработал F.B.5, уменьшив размах крыльев и убрав противокапотажную лыжу. Одновременно была подвергнута модернизации стрелковая установка - вместо шкворня использовали турель. Новый самолет получил обозначение F.B.9 и строился на двух заводах компании "Виккерс" в метрополии и по лицензии на одном из французских предприятий. Этими аппаратами были вооружены пять эскадрилий из состава британского Экспедиционного корпуса во Франции и несколько эскадрилий французских ВВС. Во второй половине войны самолеты применялись в основном в учебных подразделениях, так как были устойчивы в воздухе и просты в управлении. Некоторые учебно-тренировочные самолеты имели двойное управление. Широко использовались F.B.9 в школах воздушных стрелков, где оснащались турелью Скарфа. На фронт было поставлено около 100 машин.
   В 1915-1916 гг. самолеты F.B.5 и F.B.9, наряду с другими британскими летательными аппаратами с толкающим воздушным винтом - D.H.2, F.E.2B и F.E.8 - выдержали самые трудные для авиации Антанты бои. Особенно тяжелой стала битва на Сомме, где немцы имели значительное превосходство в воздухе.
  
  
  
ДВИГАТЕЛЬ
  
   "Рон", 110л.с.
  
  
ВООРУЖЕНИЕ
   1 подвижный 7,7-мм "Льюис" на шкворневой или турельной установке в передней кабине, несколько мелких бомб.
  
  
  
  
ЛЕТНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ (ВИККЕРС FB.9)
  
  
   Размах, м 10,3
   Длина, м 8,5
   Площадь крыла, кв.м 31,6
   Сухой вес, кг 467
   Взлетный вес, кг 858
   Двигатель: "Гном-Моносупап"
   мощность, л. с. 100
   Скорость максимальная, км/ч 133
   Время набора высоты, м/мин 2000/19
   Потолок, м 3350
   Экипаж, чел. 2

Показать полностью

Описание:

  • В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны
  • C.Andrews Vickers Aircraft since 1908 (Putnam)
  • P.Lewis The British Fighter since 1912 (Putnam)
  • F.Mason The British Fighter since 1912 (Putnam)
  • W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters
  • J.Bruce British Aeroplanes 1914-1918 (Putnam)
  • H.King Armament of British Aircraft (Putnam)
  • Jane's All The World Aircraft 1919
  • Журнал Flight
  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    Vickers F.B.9 with early form of nose.

  • F.Mason - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    Виккерс FB.9 Внешне FB.9 отличался в первую очередь отсутствием противокапотажных лыж
    One of the four F.B.5AS built at Bexleyheath with an armour-plated nose and V undercarriage; oleo-type undercarriages were also tried.
    A direct, slightly smaller derivative of the Vickers FB 5, the two-seat Vickers FB 9 proved to be another case of providing too little, too late, resulting in the type being largely relegated to the training role. First flown towards the end of 1915, the FB 9 used the same 100hp Gnome Monosoupape as its predecessor, providing the machine with an uncomfortably slow top level speed of 82.6mph at sea level, decreasing to 79mph at 6.500 feet. Even worse was the 19 minutes the aircraft took to reach this altitude. The FB 9's armament consisted of a single .303-inch Vickers gun mounted in the forward, or observer's cockpit. Of the 119 FB9s believed to have been built, including 24 for the RFC from Darracq in France, only two are known to have entered into operational service, both joining 'B' Flight of No 11 Squadron, RFC in June 1916.

  • J.Bruce - British Aeroplanes 1914-1918 /Putnam/

    Vickers F.B.9 with lengthened nose and 110 h.p. Le Rhone engine, showing rounded wing tips and tailplane, sharper nose and cleaner lines, leading to the appellation of the Streamline Gunbus.

  • F.Mason - The British Fighter since 1912 /Putnam/

    A production F.B.9 with the improved nose profile; this aircraft, almost certainly destined for, or serving with a training unit, is equipped with dual controls, as evidenced by the linked elevator control arms on the side of the nacelle; no provision is made to mount a gun on the front cockpit. Note the absence of landing skids on these F.B.9s.

  • W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters

    One of 95 examples of the F.B.9 built by Vickers. Others were licence-built in France.

  • K.Delve - World War One in the Air /Crowood/

    The only front-line unit to use the FB9 was 11 Squadron, which acquired the prototype in January 1916 for operational trials. This was a standard procedure with new aircraft types being used by selected squadrons in action to assess the true potential of the type. The FB9 seemed promising despite a poor gun mounting and the type was put into production; however, by July 1916 the few that had reached operational status were withdrawn.