Описание
Страна: Франция
Год: 1911
В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
"Вуазен-Канар" был одним из первых в мире гидросамолетов и представлял собой по существу вариант сухопутного "Вуазена" типа 1909 г. Двигатель - "Гном" в 50 л с. Коробка крыльев трехстоечная с четырьмя вертикальными переборками. Фюзеляж с двух- и трехместной кабиной. Четыре поплавка имели вид плоских широких фанерных коробок, плоских снизу, выпуклых сверху, с заостренными передней и задней кромками. Крепление - с пружинной амортизацией на задних стойках Три поплавка были установлены под крыльями, четвертый - под носом.
Самолет был приобретен в двух экземплярах В 1912-1913 гг. в Севастополе на нем было совершено много полетов.
Самолет||
Год выпуска||1911
Двигатель, марка||
Мощность, л.с.||50
Длина самолета, м||8
Размах крыла, м||12
Площадь крыла, м2||40
Масса пустого, кг||550
Масса топлива+ масла, кг||50
Масса полной нагрузки, кг||270
Полетная масса, кг||820
Удельная нагрузка на крыло, кг/м2||20,5
Удельная нагрузка на мощность, кг/лс||16,4
Весовая отдача,%||33
Скорость максимальная у земли, км/ч||70
Скорость посадочная, км/ч||60
Описание:
- В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
- J.Davilla, A.Soltan French Aircraft of the First World War (Flying Machines)
- H.King Aeromarine Origins (Putnam)
- L.Opdyke French Aeroplanes Before the Great War (Schiffer)
- Jane's All The World Aircraft 1913
- Журнал Flight
Фотографии
-
Журнал - Flight за 1911 г.
THE LATEST VOISIN MACHINE. - View from the side of the latest biplane constructed by MM. Voisin Freeres.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
THE NEW VOISIN. - The elevating and steering planes in front. This machine was dealt with in FLIGHT on January 14th.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
The 1911 canard prototype in full flight. Not quite in its first form, this version has the new forward eyebrow winglets.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
Probably the Voisin canard prototype in a later form, in full flight.
-
Журнал - Flight за 1911 г.
BREGI IN FULL FLIGHT ON THE NEW VOISIN, WITH ITS FUSELAGE IN FRONT. - Note in left photograph the head of the pilot just showing above the enclosed fuselage.
-
H.King - Aeromarine Origins /Putnam/
The Voisin 'canard' in which Maurice Colliex, during August 1911, took off from Issy aerodrome and alighted on the Seine, afterwards making the return trip. This was the first successful amphibian.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
Probably the second canard, it is being tested by Colliex on the Seine, on 6 August 1911.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
One of the 1911 production canards of 1911, specially built for testing by the French navy. Here it is on board La Foudre.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
Voisin canard of 1912. Note the variations in the front ends, and the attachment of the forward elevators. Sometimes photographs can be matched through the patterns of oil and grease spots.
-
Журнал - Flight за 1911 г.
The Voisin "Canard" on the Seine, fitted with her floats.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
One of the 2 Types Monaco built by Voisin for this meet in 1912. Following his success, Henri Farman specialised in float design. He designed and built the floats for this Voisin canard seaplane, seen here at the hydro-aeroplane meeting at Monaco in 1912.
-
Журнал - Flight за 1912 г.
THE HYDRO-AEROPLANES AT MONACO. - The Voisin Canard well up in a flight over the course.
Fabre floats were adopted for several types of aircraft. This Voisin 'canard' had no fewer than four. -
В.Шавров - История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.
"Вуазен-Канар"
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
One of the 3-seat canards of 1912. Note the variation among these later canard designs.
-
L.Opdyke - French Aeroplanes Before the Great War /Schiffer/
Another view of the aircraft in the preceding photograph.
-
Журнал - Flight за 1911 г.
THE NEW VOISIN. - The pilot's seat - Colliex is in charge - showing the arrangement of steering gear, &c.
-
Журнал - Flight за 1911 г.
The Voisin "Canard" equipped with floats.
-
Журнал - Flight за 1913 г.
HYDRO-AEROPLANES. - Fig. 5. - Types of Aeroplanes.
Другие самолёты на фотографии: Astra Type C - Франция - 1911Borel hydro-monoplane - Франция - 1912Curtiss A - США - 1911Curtiss F/K - США - 1913Deperdussin hydro-monoplane - Франция - 1912Donnet-Leveque Type A/B/C - Франция - 1912Fabre Hydravion - Франция - 1910Farman HF.14 / HF.23 - Франция - 1912Nieuport Nieuport-IV Hydro / Nieuport-VI - Франция - 1912REP hydro-monoplane - Франция - 1912Sanchez-Besa biplane, hydro-biplane - Франция - 1911
-
Журнал - Flight за 1912 г.
Hydro-aeroplanes, illustrating the paper by Mr. Holt Thomas.
Другие самолёты на фотографии: Caudron pusher seaplane - Франция - 1912Curtiss A - США - 1911Fabre Hydravion - Франция - 1910Farman HF.11 - Франция - 1912Maurice Farman MF.3 Hydro - Франция - 1912Sanchez-Besa biplane, hydro-biplane - Франция - 1911