Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Morane-Saulnier AI (MS-27/-29)

Страна: Франция

Год: 1917

Истребитель

Morane-Saulnier - AF (MS-28) - 1917 - Франция<– –>Morane-Saulnier - AN - 1919 - Франция


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


"Моран-Солнье" AI (MoS-27/-29) / Morane-Saulnier AI (MoS-27/-29)

  Цельнодеревянный подкосный моноплан-парасоль со смешаной обшивкой. Передняя часть фюзеляжа покрыта профилированными дюралевыми листами, остальное - полотном. Разработан на фирме "Моран-Солнье" в весной 1917 года. Первый полет прототипа состоялся в начале лета. Осенью того же года самолет запущен в серию. Всего построено 1210 экземпляров в двух модификациях: MoS-27, вооруженный одним синхронным пулеметом "Виккерс", и MoS-29, на котором стояли два таких пулемета. Обе модификации оснащались 150-сильными моторами "Гном моносупап" 9N. Позже появились невооруженные учебно-тренировочные версии - MoS-30, на которую ставили 120-сильный двигатель "Рон" 9Jb или 130-сильный "Клерже" 9Ba, а также MoS-30bis с мотором "Рон" 9Jby.
  В январе 1918 года MoS-29 поступили в 156-ю истребительную эскадрилью французских ВВС, однако, несмотря на хорошие летные данные, ни в одну другую фронтовую авиачасть их не передавали, а через два месяца - сняли с вооружения и переквалифицировали в учебные машины. В западной авиационной литературе это решение объясняют соображениями унификации самолетного парка, приведшими французов к полному отказу от истребителей с ротативными моторами, а также якобы недостаточным запасом прочности планера. Последнее соображение вызывает сомнения, поскольку "Мораны-Солнье AI" в послевоенное время довольно долго использовались для отработки и демонстрации фигур высшего пилотажа, что требует от машины немалой прочности.
  Во время войны 51 самолет передали в ВВС американских экспедиционных сил в Европе и три - бельгийской военной авиации. Еще несколько штук закупили Испания и Япония.
  "Мораны-Солнье AI" использовались во французских летных школах до середины 20-х годов, а MoS-30 - до начала 30-х.
  
  
Технические данные Моран-Солнье MoS.27
  
Двигатель 1 х Гном "Моносупап" 9N (150л. С.)
Размеры:
  размах х длина х высота 8,51 х 5,63 х 2,40 м
Площадь крыльев 13,39 м2
Вес:
  пустого 488 кг
  взлетный 598 кг
Максимальная скорость 208 км/ч
Скороподъемность
   у земли, м/мин 500
Потолок 7000 м
Продолжительность полета 1,75 час
Вооружение:
  стрелковое 1 х 7,92 мм синхронный пулемет "Виккерс"
Экипаж 1 чел.


В.Шавров История конструкций самолетов в СССР до 1938 г.


"Моран-Сольнье" А-1 - парасоль малых размеров, специально предназначенный для фигурных полетов и тренировки; крыло с подкосами и контрподкосами, особо прочное. Двигатель - "Рон" в 120 л. с. Самолет выпущен в 1919 г. В 1920 г. французский летчик Фронваль выполнил на нем 962 петли подряд за 3 1/2 часа. Самолет был приобретен в одном экземпляре и испытывался в НОА в 1924 г.


Самолет||<Моран-Сольнье> А-1
Год выпуска||1919
Двигатель , марка||<Рон>
   мощность, л. с.||120
Длина самолета, м||5,80
Размах крыла, м||8,88
Площадь крыла, м2||13,00
Масса пустого, кг||405
Масса топлива+ масла, кг||80
Масса полной нагрузки, кг||157
Полетная масса, кг||562
Удельная нагрузка на крыло, кг/м2||43,3
Удельная нагрузка на мощность, кг/лс||4,7
Весовая отдача,%||28
Скорость максимальная у земли, км/ч||192
Скорость посадочная, км/ч||90
Время набора высоты||
   1000м, мин||3,5
   2000м, мин||7,5
Потолок практический, м||6500
Продолжительность полета, ч.||2,4
Дальность полета, км||460
Разбег, с(м)||14


L.Andersson Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941 (Putnam)


Morane-Saulnier MS.30E1 (AI) andMS.35EP2 (AR)

  The Morane-Saulnier Type AI light single-seat fighter of 1917 was adopted by the French military air service and a large number was built. The Type AI was a small monoplane with the parasol wing supported by a complex system of diagonal struts, and the engine was enclosed by a circular cowling typical of many First World War fighters. It was later used as an advanced trainer for fighter pilots as the MoS 30E1 and saw military service also in Belgium, China, Japan (one), Poland, the USA and elsewhere. The two-seat MS.35EP2 (Type AR) was a similar two-seat parasol-wing trainer, first flown in 1924, that was acquired by the air forces in Argentina (two), Belgium, Brazil, China, Guatemala (one), Mexico, the Netherlands East Indies (one), Paraguay (one), Poland, Romania, Uruguay and Turkey.
  Four Morane-Saulnier trainers were purchased by the Soviet Union for evaluation in 1923 and tested by the NOA. The AR was ranked fifth of the trainers tested in 1923-24. They were then assigned to the 1st School of Military Pilots at Kacha, Sevastopol, where in February 1924 all four were on charge, one of which was referred to as a 'Morane-Saulnier Trainer', while the other three were just Morane-Saulniers. Three were written off late in 1925, and c/n 2460, which was powered by an 80hp Le Rhone and must have been an MS.35, crashed on 9 July 1926. In December 1924 a French newspaper reported that ten Morane-Saulnier aircraft had been ordered by the Soviet Union together with 54 Hanriot trainers, but apparently this order was never signed or was cancelled.

MS.30E1 (AI)
  120hp Le Rhone 9Jb
  Span 8.85m; length 5.8m; height 2.45m; wing area 13.5m2
  Empty weight 405kg; loaded weight 562kg
  Maximum speed 193km/h; landing speed 90km/h; climb to 1,000m in 3min; ceiling 6,500m; endurance 2.4hr; range 460km

MS.35EP2 (AR)
  80hp Le Rhone 9c
  Span 10.56m; length 6.76m; height 1.8m; wing area 18m'
  Empty weight 450kg; loaded weight 700kg
  Maximum speed 138km/h; landing speed 75km/h; climb to 1,000m in 6 1/2 min; ceiling 4,250m; endurance 2.8hr; range 360km


Jane's All The World Aircraft 1919


The Morane machines, particularly the Parasol monoplanes, rendered great services during the earlier part of the War.
  The firm has since turned out a number of biplanes, including certain two-engined machines. Among the final Morane-Saulnier war machines was the AI parasol fighter, put into production for service in 1918 as the Type 27 and Type 29. Type 27 C.1 achieved 130 m.p.h, (210 km per hour).
  
  
THE MORANE SAULNIER. TYPES 27C.1 & 29C.1.
  
  
Type of machine Single-Seater Parasol Monoplane.
Name or type No. of machine Morane-Saulnier. 27C.1, single gun. 29C.1, two guns.
Purpose tor which Intended .. Fighting Scout.
Span 8.72 m.
Overall length 5.7 m.
Maximum height .. 2.4 m.
Chord..... 2.013 m.
Total surface of wings .. 13,5 sq. m.
Span of tail 2.7 m.
Engine type and h.p. .. 160 h.p. Mono. Gnome.


W.Green, G.Swanborough The Complete Book of Fighters


MORANE-SAULNIER TYPE AI (MoS 27) France

  In the summer of 1917, Morane-Saulnier produced two new fighters in parallel, the Type AI (MoS 27) parasol monoplane and the Type AF (MoS 28) single-bay biplane. Powered by a 150 hp Gnome Monosoupape 9Nb nine-cylinder rotary, the Type AI was primarily of wooden construction and carried a single synchronised 7,7-mm Vickers gun. The prototype was officially tested in early August 1917 at Villacoublay, demonstrating an exceptional performance. In the following month, a Type AI was tested with a twin-gun installation, this aircraft having slightly enlarged tail surfaces and revealing only a modest reduction in climbing performance. Accordingly, the Type AI was ordered into production both in its single-gun version as the MoS 27 and with twin guns as the MoS 29. Considerably in excess of 1,000 examples of the two versions were subsequently built, deliveries commencing early in 1918. However, the Type AI had been withdrawn from Aviation Militaire service in May 1918 - as a result, said some sources, of structural deficiencies. Others blamed the temperamental nature of the Monosoupape engine. Following withdrawal, most Type AIs were re-engined with the 120 hp Le Rhone 9JB or 135 hp 9Jby and employed as fighter trainers under the designation MoS 30. Two examples of the Type AI were completed with a full wooden monocoque fuselage, one having the Monosoupape engine and the other a 170 hp Le Rhone 9R, but further development was not pursued. The following data relate to the twin-gun MoS 29 version.

Max speed, 137 mph (221 km/h) at sea level.
Time to 6,560 ft (2 000 m), 5.25 min.
Empty weight, 912 lb (414 kg).
Loaded weight, 1,486 lb (674 kg).
Span, 27 ft 11 in (8,51m).
Length, 18 ft 6 2/5 in (5,65 m).
Height, 7 ft 10 1/2 in (2,40 m).
Wing area, 144.13 sq ft (13,39 m2).

В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Моран-Солнье" AI ВВС Франции, 1918г.
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Morane-Saulnier AI '1543 (single-gun MoS 27 version); the type had an impressive top speed of 138 mph (222 kph) and was a potent machine.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Один из серийных "Моранов-Солнье" MoS-27, 1918 г.
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
The Morane-SaulnierType A was designed in 1917 and over 1,200 of the type were built, the introduction to service being in September. However, it had only three months operational service before being withdrawn for training use on the grounds that the engine was unreliable and better types were becoming available.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Летающие реплики "Морана-солнье AI", современные фотоснимки.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
Журнал - Flight за 1919 г.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Avion Morane-Saulnier Types 27 C.1 et 29 C.1
W.Green, G.Swanborough - The Complete Book of Fighters
Both single-gun MoS 27 and twin-gun MoS 29 (shown) versions of the Type AI were produced.
В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Моран-Солнье" AI