Самолеты (сортировка по:)
Страна Конструктор Название Год Фото Текст

Albatros C.III

Страна: Германия

Год: 1916

Фронтовой самолет

Albatros - C.II - 1916 - Германия<– –>Albatros - C.IV - 1916 - Германия


В.Кондратьев Самолеты первой мировой войны


АЛЬБАТРОС C-III / ALBATROS C-III

  После установки вооружения и ряда несущественных изменений в конструкции B-III переименовали в C-III. Его выпускали заводы OAW, BFW, DFW, Ханзеатиш Флюгцойгверк (HF), Сименс-Шуккерт Верк (SSW) и LVG. "Альбатрос" C-III продержался во фронтовых частях до весны 1917 года.
  
  
ДВИГАТЕЛЬ
  
  "Мерседес" D.III, 160 л.с. или "Бенц", 150 л.с. или "Аргус", 180 л.с.
  
  
ВООРУЖЕНИЕ
  
  1 турельный "Парабеллум", 1 синхронный "Шпандау".
  До 90 кг бомб.


А.Александров, Г.Петров Крылатые пленники России


Естественно, далеко не все неприятельские аэропланы попадали в руки русских военных невредимыми. Так, например, не повезло одному из "Альбатросов Ц. III" (48), сбитому русским пилотом 4-го корпусного авиаотряда прапорщиком Н. К. Кокориным (стоит, засунув руку в карман) 1 апреля 1917 г. на румынском фронте, это была его третья победа. Другому самолету такого же типа досталось еще больше (49), и, казалось бы, что можно было сделать с этой "рухлядью"? Как ни странно, умельцы из 6-го авиапарка восстановили полностью разбитую машину и заставили ее снова летать, теперь уже с русскими опознавательными знаками и пулеметом "Максим" в задней кабине (50 а, б и в, из коллекции М. Маслова). Они также приладили коробчатый радиатор весьма солидной толщины, сохранив при том "родной" выхлопной коллектор 150-сильного "Бенца", расходный бак над верхней плоскостью и почти все прочие характерные детали конструкции. В целом, на фирме "Альбатрос" третья модель класса Ц произошла от модели Б. III, получив более мощный двигатель - "Бенц" 150 л. с. или "Мерседес" 160-180 л. с, и стрелковое вооружение - пулемет "Парабеллум" на турели Шнейдера в задней кабине и, позднее, синхронизированный "Шпандау" перед пилотом с правой стороны двигателя. Фюзеляж слегка удлинился (на 20 см), тогда как оказавшееся удачным хвостовое оперение округлых очертаний улучшало продольную управляемость машины, делая ее более маневренной, чем аппараты типа Ц. I. В начале 1916 г. "Альбатросы Ц. III" стали поступать в боевые отряды и выполнять там функции разведчиков и корректировщиков (для чего могли оборудоваться радиотелеграфными станциями), способных в случае надобности атаковать наземного противника малыми бомбами, а воздушного - пулеметным огнем . На Восточном фронте их использовали в качестве истребителей, например, германский ас лейтенант Леопольд Анслингер (Leopold Anslinger) одержал 10 побед (в период с 18 января 1916 г. по 30 июня 1917 г. н. ст.), летая на одной из машин класса Ц. При этом по крайней мере в трех случаях его жертвами становились русские "Ньюпоры", т. е., скорее всего, истребители. Немецкие пилоты могли смело вступать в бой, рассчитывая на крепость фюзеляжа "Ц-третьего", который стойко переносил попадания пуль и осколков. Случались, конечно, и неудачи: не только почти полностью разрушенные, но и почти целые аппараты попадали в плен. Такая судьба постигла "Альбатрос Ц. III" с мотором "Мерседес" 160 л. с. (51, а и б), сфотографированный в одном из авиапарков в 1916 г. Любопытной чертой данного аэроплана являются нетипичные для модели выхлопные патрубки, при наличии "фирменного" радиатора. У другого гостя (52) к странностям относятся козырек перед задней кабиной и отсутствие верхнего расходного бака, замененного неподвижно установленным пулеметом "Кольт"; еще один "Кольт" находится на турели.


O.Thetford, P.Gray German Aircraft of the First World War (Putnam)


Albatros C III

  The C III succeeded the Albatros C I and Ia as an operational general-purpose aircraft, and it eventually became the most prolific of all Albatros two-seaters.
  The prototype was powered with the eminently reliable Benz Bz III motor of 150 h.p., but when series production commenced the majority of C IIIs had the 160 h.p. Mercedes D III installation, although some were still lined with the Benz.
  Basically this aeroplane was very similar to its C I forebear, but in a more refined and compact form. It preserved the same formula of plywood-covered, slab-sided fuselage, with slightly rounded top decking; two-spar wooden wings with fabric covering and steel tube framed control surfaces.
  The C III was instantly distinguishable from the C Ia by virtue of its completely revised tail surfaces. These dispensed with the earlier aircraft's angularity and adopted the beginning of the rounded tailplane profile that was to be a hallmark of practically all subsequent Albatros C types. The triangular vertical fin was retained, but a rounded rudder was now fitted. The pattern for these tail surfaces had already been used by Albatros on their B III two-seater, which had been used originally for reconnaissance work. The use of the near-identical empennage on the C III was successful, bestowing more sensitive longitudinal control than on the docile C I. This facilitated more immediate response in the evasive combat manoeuvres which were becoming so necessary with the increase of aerial activity on both sides.
  It was during the winter of 1916 that the C III came to the Fl. Abt. on the Western Front, and began to command no little respect from Allied pilots who met it in combat. It was not an easy machine to shoot down, partly due to the ability of its wooden-shelled fuselage to absorb considerable punishment before any real structural weakness occurred. After some months service it was found that performance did not suffer unduly if a synchronised forward-tiring machine-gun was fitted for use by the pilot, in addition to the observer's gun. As such, it was probably the first "two-gun" operational C type and was quite a formidable opponent except when, due to the vicissitudes of its rudimentary interrupter gear, it managed to shoot off its own propeller. However, this was a difficulty with which all pilots of tractor aircraft, regardless of nationality, had to contend.
  Although mostly used for reconnaissance patrols, the C III sometimes carried a small bomb load, sufficient to constitute a certain nuisance value lack of an accurate sighting device precluded it becoming more than that. It was also used for co-operation with artillery batteries (Fl. Abt. (A)) when the necessary radio equipment was installed.

TECHNICAL DATA
  Purpose: Two-seat general purpose.
  Manufacturers:
   Albatros Flugzeug-Werke G.m.b.H.
   Ostdeutsche Albatros Werke (O.A.W.).
   Deutsche Flugzeug-Werke A.G. (D.F.W.).
   Hanscatische Flugzeug-Werke (Hansa).
   Linke-Hofmann Werke (Li).
   Luft-Verkehrs Gesellschaft (L.V.G.)
   Siemens-Schuckert Werke (S.S.W.).
  Power Plant: 150 h.p. Benz Bz III or 160 h.p. Mercedes D III.
  Dimensions: Span, 11.690 m. (38 ft. 4 1/4 in). Length, 8 000 m. (26 ft. 3 in.). Height, 3.100 (D III engine) (10 ft. 2 in.); 3.070 (BzIII engine) (10 ft. 0 3/4 in.). Wing area, 36 91 sq.m. (399 sq.ft.).
  Weights: Empty, 851 kg. (1,872.2 lb.). Loaded, 1,353 kg. (2,976.6 lb.).
  Performance: Maximum speed, 140 km.hr. (87 5 m.p.h.). Initial climb, 1,000 m. (3,280 ft.) in 9 min. Ceiling, 11,000 ft. Duration, 4 hr.
  Armament: Parabellum gun for observer initially, fixed forward-firing gun for pilot later. Light bomb load (200-lb. - stowage drum provided inside fuselage on centre of gravity, between cockpits.

В.Кондратьев - Самолеты первой мировой войны
"Альбатрос" C-III, 20 эскадрилья, 4 бомбардировочная эскадра ВВС Германии, 1916г.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Albatros C.III
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Side view of the C.III type, "General Purpose" Albatros biplane, 1916-1917.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
The exhaust pipes, with machine gun below, and engine cowl of the C III type Albatros
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Albatros C III 15270/ 17 (licence-built by L.V.G.,with further modified fin and rudder) tested at Adlershof.
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Albatros C.III (DFW) at the Idflieg test centre in Adlershof to determine the suitability of what appears to be a DFW B.II/C.II fin and rudder.
O.Thetford, P.Gray - German Aircraft of the First World War /Putnam/
Albatros C III with 150 h.p. Benz Bz III.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Deployed operationally for the first time towards the end of 1916, the Albatros C III was built in larger quantities than any other of the firm's C types. The C III, with its 160hp Mercedes D III had an undistinguished top level speed of 82mph at sea level. The initial single, flexibly-mounted 7.92mm gun was later supplemented by another, fixed forward-firing weapon for the pilot. In spite of its robust construction that allowed it to withstand considerable combat damage, the C III compared poorly in terms of performance with the DFW CV that was to become the main workhorse of the two seater units from late 1917 until the end of the war.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
Albatros C III has clearly landed on the wrong side of the lines and provides the focus of interest for a number of French civilians, while the soldier in the foreground and close to the photographer appears more concerned with grooming his moustache.
H.Cowin - Aviation Pioneers /Osprey/
An excellent rear-on image of an Albatros C III, showing the standard multi-colour hexagonal lozenge camouflage adopted from January 1918 for use by all reconnaissance and fighter types in service with the German Imperial Army Air Service.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
View from above of a C III type Albatros biplane
K.Delve - World War One in the Air /Crowood/
Alhatros CIIIs entered service on the Western Front in the winter of 1916; the type was built in large numbers by a variety of manufacturers. Powered by either a 150hp Benz Bzlll or 160hp Mercedes DIII it had a top speed of 87.5mph (141kph).
Журнал - Flight за 1917 г.
A German aeroplane flying over Volhynia.
Журнал - Flight за 1916 г.
A reconnaissance two-seater, having the radiator mounted above the engine.
Журнал - Flight за 1918 г.
В.Обухович, А.Никифоров - Самолеты Первой Мировой войны
В.Обухович, А.Никифоров - Самолеты Первой Мировой войны
В.Обухович, А.Никифоров - Самолеты Первой Мировой войны
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 48)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 49)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 50а)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 50б)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 50в)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 51а)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 51б)
А.Александров, Г.Петров - Крылатые пленники России
(КПР 52)
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/
The control wheel and instrument board of a C III type Albatros, showing radiator in upper plane and compass upside down just below it.
Журнал - Flight за 1917 г.
Журнал - Flight за 1917 г.
Журнал - Flight за 1917 г.
Журнал - Flight за 1917 г.
Журнал - Flight за 1917 г.
Журнал - Flight за 1917 г.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
The Albatros biplane, C III type, of 1916-17.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Wing curves of the Albatros biplane, C III type, 1916-17.
Jane's All The World Aircraft 1919 /Jane's/
Method of attchaing interplane struts and bracing cables to main spars on the C III type Albatros.
Сайт - Pilots-and-planes /WWW/